printlogo


کد خبر: 285870تاریخ: 1403/3/8 00:00
در حمله جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی به چادر‌های آوارگان در غرب رفح 40 نفر به شهادت رسیدند
داغ رفح
گزارشگر سازمان ملل: اسرائیل در حال نسل‌کشی است

گروه بین‌الملل: در پی حمله جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی در بامداد دوشنبه به محل اردوگاه آوارگان در منطقه غرب رفح تاکنون 40 غیرنظامی اعم از کودک و زن به شکل فجیعی به شهادت رسیده‌اند که موجب خشم و بهت جهانیان از این اقدام شده است. جنگنده‌های متجاوز ارتش رژیم صهیونیستی بامداد دوشنبه، چادرهای آوارگان فلسطینی را در شمال ‌غرب شهر رفح در جنوب نوار غزه بمباران کردند. دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه روز گذشته اعلام کرد ارتش اشغالگر صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته بیش ‌از ۱۰ مرکز اسکان آوارگان فلسطینی را در رفح بمباران کرده که طی آن حدود 70 فلسطینی شهید شده‌اند. 
دفتر مذکور تأکید کرد ارتش رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین جنایت خود، چادرها و مراکز اسکان آوارگان در شمال‌ غرب رفح را با ۷ موشک و بمب بزرگ بمباران کرد که بر اثر آن تا این لحظه دست‌کم ۳۰ فلسطینی شهید و ده‌ها نفر هم زخمی شده‌اند. سازمان امداد و نجات غزه نیز اعلام کرد بر اثر این جنایت، افراد زیادی دچار قطع عضو یا سوختگی شدید شده و زنان و کودکان زیادی نیز قربانی شده‌اند. 
جنبش مقاومت اسلامی حماس هم در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش جنایتکار صهیونیستی بامداد دوشنبه دست به جنایت دیگری علیه آوارگان فلسطینی در غرب رفح که صدها هزار نفر در آنجا ساکن هستند، زد و طی آن ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند که بیشتر آنان زن و کودک هستند و این بی‌اعتنایی و اهانت آشکار به دستور اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی است که خواستار توقف فوری حمله به رفح شده بود. این جنبش تاکید کرد: ما دولت آمریکا و جو بایدن را به ‌طور ویژه مسؤول این جنایت می‌دانیم، زیرا اگر حمایت‌های این کشور و چراغ سبز آن برای حمله به رفح با وجود حضور گسترده آوارگان در آنجا نبود، دشمن صهیونیست نمی‌توانست چنین جنایتی را مرتکب شود. حماس همچنین خواستار اجرای فوری احکام و تصمیمات دیوان دادگستری بین‌المللی و فشار بر رژیم اشغالگر جهت توقف جنایات و ریختن خون غیرنظامیان فلسطینی اعم از زنان، کودکان و افراد سالخورده شد. این جنبش همچنین از همه طرف‌ها بویژه مصر خواست رژیم صهیونیستی را برای خروج نیروهای خود از گذرگاه رفح برای از سرگیری فعالیت این گذرگاه و تسهیل خروج مجروحان و بیماران و ورود کمک‌های بشردوستانه تحت فشار قرار دهند.  
این حمله رژیم صهیونیستی با خشم جهانیان حتی غربی‌ها روبه‌رو شد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با ابراز خشم نسبت به حملات اسرائیل به رفح که به مرگ شمار زیادی از غیرنظامیان فلسطینی منجر شد، گفت: نقطه امنی در رفح برای غیرنظامیان فلسطینی وجود ندارد. وی تاکید کرد: این عملیات باید متوقف شود و من خواستار احترام کامل به قانون بین‌الملل و آتش‌بس فوری هستم.  از سویی سخنگوی دفاع شهری غزه اعلام کرد: اوضاع بهداشتی در نوار غزه بسیار دشوار است و امکانات دفاع شهری پاسخگوی نیازها نیست. اشغالگران به کشتار هدفمند و سازمان یافته مردم غزه می‌پردازند و هیچ منطقه‌ای در نوار غزه برای زندگی امن و مناسب نیست. صحنه‌های هولناک کشتار و اجساد را هیچ‌کس قبلا حتی در فیلم‌های هالیوودی ندیده است. 
همچنین گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی تاکید کرد رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب نسل‌کشی شده است. فرانچسکا آلبانیز گفت آنچه در رفح رخ داد، وحشتناک‌ترین اتفاق برای غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه بود. آلبانیز تصریح کرد این جنایات و کشتارها می‌توانست متوقف شود اما به خاطر مصون ماندن رژیم صهیونیستی از مجازات، این جنایات همچنان ادامه دارد. وی گفت هیچ توانایی و قدرتی برای اجرای تصمیمات و احکام دیوان دادگستری بین‌المللی وجود ندارد و مشکل از کشورهای عضو این دادگاه است. 
از سویی کمیسر کل آژانس آنروا وابسته به سازمان ملل تاکید کرد: ما برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تلاش می‌کنیم. فیلیپ لازارینی تصریح کرد آنروا در سال‌های اخیر از نظر مالی تضعیف شده است و با متهم شدن برخی کارکنان این آژانس به مشارکت در حمله هفتم اکتبر، اوضاع آن از قبل هم بدتر شده است. لازارینی گفت 14 کشور تامین‌کننده منابع مالی آژانس آنروا کمک‌های مالی خود به این نهاد را از سر گرفته‌اند و تنها آمریکا باقی مانده است. وی گفت از آغاز جنگ در غزه 192 نفر از کارکنان آنروا در حملات ارتش رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند. کمیسر کل آژانس آنروا اظهار داشت اقداماتی برای تروریستی خواندن آژانس آنروا برای اخراج آن از غزه و قدس در جریان است. لازارینی گفت اوضاع در اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی بسیار دشوار است و مهم است آژانس بتواند به خدمات‌رسانی خود به آوارگان فلسطینی ادامه دهد. وزارت خارجه قطر هم جنایت اخیر ارتش رژیم صهیونیستی در رفح و کشتار ده‌ها آواره فلسطینی در این شهر را بشدت محکوم کرد. این وزارتخانه بر ضرورت پایبندی رژیم صهیونیستی به حکم اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی مبنی بر توقف فوری حملات به رفح تاکید کرد. قطر خواستار تحرک فوری جامعه جهانی برای متوقف کردن نسل‌کشی ملت فلسطین در آخرین پناهگاه خود رفح شد. وزارت خارجه قطر ابراز نگرانی کرد بمباران رفح، تلاش‌های طرف‌های واسطه را به شکست کشانده و مانع رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه می‌شود. همچنین قطر بار دیگر بر موضع ثابت خود در حمایت از آرمان عادلانه و حقوق مشروع ملت فلسطین تاکید کرد.  وزارت خارجه عربستان هم بعد از این جنایت در رفح  تداوم کشتار [فلسطینیان] توسط نیروهای اشغالگر اسرائیلی و ادامه حمله به غیرنظامیان بی‌دفاع را محکوم کرد. از سویی سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد از اسرائیل به خاطر ارتکاب جنایت جنگی در کشتن  خبرنگاران در نوار غزه شکایت کرده است. این سازمان گفت در این شکایت به دیوان کیفری بین‌المللی خواستار تحقیقات درباره جنایت جنگی اسرائیل علیه حداقل 9 خبرنگاری شده است که از 15 دسامبر 2023 تا 20 مه ‌2024 در غزه جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اعلام کرد حکم دیوان بین‌المللی دادگستری باید اجرا شود و اسرائیل باید به آنچه از او خواسته شده عمل کرده و جنگ را متوقف کند. بورل گفت قتل‌عام بیش از 30 آواره فلسطینی در بمباران رفح ما را بر آن می‌دارد خواهان اجرای حکم اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی شویم. 
***
درگیری بین سربازان مصری و صهیونیست در رفح
رسانه‌های عبری مدعی وقوع حادثه بسیار استثنایی بین ارتش مصر و ارتش رژیم صهیونیستی در گذرگاه رفح شدند. به ادعای این رسانه‌ها سربازان مصری به سمت سربازان صهیونیست در این گذرگاه تیراندازی کرده‌اند. رسانه‌های عبری گزارش دادند نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان هشدار به تیراندازی سربازان مصری پاسخ دادند. این رسانه‌ها به نقل از منابع افزودند: این حادثه در اوج تنش با مصر رخ داده است و احتمالا عواقب سیاسی مهمی داشته باشد. کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد این تیراندازی تلفاتی نداشته اما برخی منابع از کشته شدن یک سرباز مصری خبر داده‌اند. خبرنگار الجزیره هم گزارش داد واحد سانسور نظامی اسرائیل اخبار حادثه تیراندازی بین ارتش‌های مصر و رژیم صهیونیستی در گذرگاه رفح را حذف کرد. رژیم صهیونیستی در حال انجام تحقیقات درباره این حادثه است. این حادثه در حالی است که چند روز پیش دولت مصر تاکید کرد حضور اسرائیل در گذرگاه رفح را نمی‌پذیرد، زیرا تل‌آویو با صحبت درباره کمک به غزه سعی دارد از منظر بشردوستانه از قاهره باج‌خواهی کند. 

 


Page Generated in 0/0043 sec