printlogo


کد خبر: 285876تاریخ: 1403/3/8 00:00
سرقت در تهران 16 درصد کاهش یافت؛ افزایش 70 درصدی دستگیری هدفمند سارقان و مالخران
کوتاه شدن دست دزدان
یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «وطن امروز»: تلاش مضاعف پلیس و پشتیبانی دستگاه قضا عامل بازدارنده در کاهش میزان سرقت است

گروه اجتماعی: تلاش بی‌وقفه پلیس برای شناسایی و زمینگیر کردن سارقان برکسی پوشیده نیست؛ مجاهدتی که در آن ماموران جان خود را به خطر می‌ا‌ندازند تا امنیت و آسایش مردم حفظ شود. در این بین متلاشی شدن بیش از ۱۸۰۰ باند فعال در زمینه سرقت در استان‌های سراسر کشور در قالب اجرای 122 طرح عملیاتی مبارزه با سارقان و مالخران و دستگیری سارقان حرفه‌ای سابقه‌دار و زورگیران، بیانگر تلاش شبانه‌روزی پلیس با پشتیبانی قوه‌ قضائیه در ماه‌های گذشته است. نتیجه فعالیت‌های بی‌وقفه پلیس برای شناسایی و دستگیری سارقان به گونه‌ای بوده است که دادستان عمومی و انقلاب تهران از کاهش ۱۶ درصدی سرقت از ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد. دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با «وطن امروز» راجع به کاهش میزان سرقت در پایتخت گفت: این موضوع نشان‌دهنده برتری نیروهای بازدارنده بر نیروهای برانگیزنده است. به عبارت دیگر این موضوع رشادت و تلاش پلیس را در کنترل، نظارت و مقابله با سارقان و مالخران نمایان می‌کند. وی با بیان اینکه کاهش سرقت در شهری که بیش از 11 میلیون نفر جمعیت دارد و با معضلی به نام حاشیه‌نشینی روبه‌رو است، قابل تحسین بوده و این مساله بیانگر اقدام‌های دستگاه قضا و موفقیت پلیس در انجام ماموریت برای مقابله با سرقت است. قرایی‌مقدم در ادامه افزود: تهران به دلیل کثرت جمعیت، دارای دنیایی از خرده‌فرهنگ‌ها، تنهایی، بی‌هویتی و خودگرایی است که این مساله باعث شده بزهکاری‌های اجتماعی متناسب با جمعیت سنگین تهران مشاهده شود. حال در چنین شرایطی وقتی آمار سرقت در این کلانشهر کاهشی می‌شود، می‌توان گفت تلاش پلیس و تاکید قوه ‌قضائیه در مقابله با سارقان بخوبی نتیجه داده که موجب کاهش میزان سرقت شده است. وی اضافه کرد: علاوه بر تلاش پلیس برای شناسایی و مقابله با سارقان، استفاده از نیروهای محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد اجتماعی ضروری است، چرا که نیروهای مردمی در محلات، بزهکاران را می‌شناسند و این موضوع کمک می‌کند تا سارقان علاوه بر پلیس، زیر ذره‌بین مردم نیز باشند و از آنجا که برخورد قوه‌ قضائیه با سارقان تند و بی‌اغماض است، دیگر جرأت دزدی نخواهند داشت. این جامعه‌شناس در ادامه تصریح کرد: از آنجا که بخش عمده سرقت‌ها خرد است و از طرفی جنبه عمومی سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان در قانون شامل بخشش می‌شود، این مساله  باعث نگرانی شهروندان شده اما اکنون با تصویب اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی، قرار است بازدارندگی از وقوع و تکرار جرم در این بزه بیشتر شود.
* کاهش ۱۶ درصدی سرقت در تهران
اجرای طرح مقابله با سارقان و مالخران و تلاش بی‌وقفه پلیس برای جلوگیری از سرقت باعث شده است میزان سرقت در کلانشهر تهران نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش یابد. در این باره دادستان عمومی و انقلاب تهران از کاهش ۱۶ درصدی سرقت از ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: کشفیات حوزه سرقت و دستگیری‌های هدفمند نیز ۷۰ درصد افزایش یافته است. علی صالحی دیروز در جلسه قرارگاه پیشگیری و مبارزه با سرقت که با حضور فرماندهان انتظامی و پلیس آگاهی تهران بزرگ برگزار شد، با اشاره به دستورهای رئیس قوه‌قضائیه مبنی بر تامین امنیت روانی مردم و جامعه و ضرورت مقابله جدی با مخلان نظم عمومی بویژه سارقان اظهار داشت: در همین راستا دادستانی تهران در قالب قرارگاه پیشگیری و مبارزه با سرقت، جلسات متعددی با فرماندهی انتظامی تهران برگزار کرده و پس از شناسایی مشکلات، برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای رفع آنها انجام داده است. دادستان تهران از کاهش آمار وقوع سرقت در سال جاری در تهران خبر داد و افزود: با اقدامات دستگاه قضا و فراجا در زمینه مقابله با سرقت در بازه زمانی ۵۰ روز نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش ۱۶ درصدی سرقت بوده‌ایم. وی با بیان اینکه در این مدت کشفیات حوزه سرقت و دستگیری‌های هدفمند به میزان ۷۰ درصد افزایش یافته است، یادآور شد: در اجرای طرح مقابله با سارقان قاپ‌زن و مالخران گوشی همراه تعداد ۶۳ نفر در قالب ۲ باند شناسایی و دستگیر شدند که از آنها بیش از ۵۰۰ دستگاه گوشی همراه کشف شده است. صالحی تصریح کرد: در اجرای طرح مقابله با سارقان و مالخران خودرو و لوازم خودرو، در مجموع ۶۸ سارق و مالخر دستگیر شده‌اند و ۲۰ دستگاه خودرو و ۱۴ دستگاه موتوسیکلت و هزار و ۸۲۸ فقره لوازم داخل خودرو کشف شده است.
* انهدام باند سارقان مسلح در کارون
پلیس با تلاش‌های شبانه‌روزی به دنبال شناسایی و مقابله با مخلان امنیت است و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. دستگیری سارقان خواسته مردم است و پلیس برای زمینگیر کردن آنها حتی جان خود را به خطر می‌اندازد ولی کوتاه نمی‌آید. فرمانده انتظامی استان خوزستان از انهدام باند سارقان مسلح با ۲۵ فقره سرقت در عملیات پلیس آگاهی در شهرستان کارون خبر داد. سردار سیدمحمود میرفیضی اظهار کرد: در پی وقوع چند فقره سرقت مسلحانه منزل، احشام، آرایشگاه‌های زنانه، جاده‌ای و معابر در چند شهرستان خوزستان، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان زبده پلیس آگاهی استان قرار گرفت. وی افزود: کارآگاهان مبارزه با سرقت‌های مسلحانه پلیس آگاهی استان خوزستان با رصد اطلاعاتی گسترده، هویت و محل اختفای اعضای باند ۴ نفره سارقان مسلح را در شهرستان کارون شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی، پس از تعقیب و مراقبت در عملیاتی مقتدرانه و منسجم آنها را دستگیر کردند. فرمانده انتظامی استان خوزستان با اشاره به اینکه از مخفیگاه سارقان یک قبضه سلاح کلاشنیکف، ۲ دستگاه خودروی پژو پارس و تعدادی پلاک سرقتی کشف شد، تصریح کرد: متهمان در تحقیقات به ۲۵ فقره سرقت مسلحانه اعتراف کردند. میرفیضی با بیان اینکه متهمان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند، تاکید کرد: پلیس با تلاش شبانه‌روزی با مخلان امنیت برابر قانون قاطعانه برخورد می‌کند.

Page Generated in 0/0065 sec