printlogo


کد خبر: 285888تاریخ: 1403/3/8 00:00
مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم شورای اسلامی دیروز با پیام رهبر انقلاب برگزار شد
بهارستان امید‌آفرین
* رهبر انقلاب در این پیام نمایندگان را از مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی برحذر داشتند

گروه سیاسی: صبح دیروز مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم، محمد مخبر کفیل ریاست‌جمهوری، روسای ادوار مجلس از جمله علی‌اکبر ناطق‌نوری، غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی و جمعی از مسؤولان لشکری و کشوری و اعضای هیات دولت و معاونان رئیس‌جمهور، فقها و حقوقدانان شورای نگهبان و حضور هر ۲۹۰ منتخب انجام گرفت.
مجلس جدید در حالی آغاز به کار کرد که براساس نتایج اعلام‌شده ستاد انتخابات کشور، مجموع آرای اخذشده در دور اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی 24.861.542 رای بود که مشارکت 40.6 درصد را ثبت کرد اما از آنجا که 11 اسفند 1402 همچنان تکلیف ۴۵ کرسی از 290 کرسی مجلس مشخص نشده بود، انتخابات دور دوم نیز 21 اردیبهشت انجام گرفت و 45 نماینده باقیمانده با رای مردم حوزه‌های انتخابی به مجلس راه یافتند. 
با نگاهی به ترکیب مجلس جدید مشخص شد 117 نفر از نمایندگان دوره یازدهم توانستند با کسب آرای مورد نیاز به مجلس دوازدهم راه یابند. جالب آنکه براساس گزارش‌ها 163 نماینده ادوار (یعنی نمایندگانی از مجلس اول، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم) در دوازدهمین دوره مجلس حضور خواهند داشت و 127 نماینده نیز برای نخستین بار به پارلمان راه یافته‌اند. 
مجلس دوازدهم در حالی آغاز به کار کرد که این بار از گل‌آرایی صحن مجلس خبری نبود؛ صندلی‌های خالی رئیس‌جمهور شهید و وزیر امور خارجه، شهید حسین امیرعبدللهیان بین حاضران جلسه یادآور روزهای تلخ هفته گذشته بود. قاب‌هایی از شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان مزین به گل در صحن قرار داشت. در جایگاه هیات‌رئیسه مجلس نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران و ۲ پرچم مشکی به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه ایشان قرار داده شده بود. مدعوین خارجی نیز در این جلسه به طور ویژه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند.  
آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس با مراسم تحلیف نمایندگان، گزارش معاون اجرایی مجلس، نطق رئیس سنی مجلس، قرائت پیام مقام معظم رهبری، گزارش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور و سخنرانی محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری همراه بود. 
* تلاش برای تقویت اقتصاد ملی
علاء‌الدین بروجردی، رئیس سنی مجلس دوازدهم در نشست افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش گفت: هرگز برای‌مان قابل تصور نبود که این مراسم بدون حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور شهید برگزار شود اما آنچه در این شرایط دشوار موجب تسلای خاطر است وجود مبارک رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است که در همان ساعات نخست این ضایعه غمبار به مردم ایران اطمینان دادند هیچ خللی در امور کشور وارد نخواهد شد.
رئیس سنی مجلس دوازدهم عنوان کرد: منتخبان ملت بزرگ ایران نماد و تجلی وحدت ملی هستند، حرکت در مسیر پیشبرد کشور به سوی رفاه، آسایش، امنیت، تعالی و تحقق اهداف و سیاست‌های کلان تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری جز از طریق ایجاد همبستگی ملی میسر نخواهد بود. واضح است این اصل هیچ تعارضی با تضارب آرا و اختلاف‌نظرهای کارشناسی ندارد.
نماینده مجلس ادامه داد: مهم‌ترین رسالت مجلس دوازدهم تلاش جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است که مورد تأکید و عنایت ویژه مقام معظم رهبری است. اینک ما در مقطع بسیار حساس و تاریخی‌ای در بعد تمدن‌سازی هستیم. بدیهی است دشمنان انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران این امر مهم را برنمی‌تابند و با تمام قوا به مقابله با جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهند اما ملت بزرگ ایران با بهره‌گیری از رهنمودهای رهبر فرزانه خویش همان‌گونه که آمریکا را در عرصه دانش هسته‌ای شکست دادند و ما امروز بر همه ابعاد این دانش پیچیده مسلط هستیم در دیگر عرصه‌ها با همت مسؤولان جهادی همچنان استوار در این مسیر حرکت خواهد کرد.
نماینده  مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس دوازدهم ادامه داد: عدالت یک اصل مهم اسلامی و خواست فطری همه انسان‌ها است. این اصل باید در همه کشور جاری و ساری باشد. مردم دشواری‌های اقتصادی را در مسیر تحقق آرمان‌های  انقلاب اسلامی تحمل می‌کنند به شرط اینکه عدالت در همه کشور حاکم باشد، بنابراین وظیفه ما در مجلس شورای اسلامی وضع قوانین عدالت‌محور و تقسیم امکانات متناسب با شرایط و توجه ویژه به طبقات محروم و مستضعف جامعه و ایجاد اشتغال با هدف بالا بردن سطح معیشتی مردم در سراسر کشور است. وضع چنین قوانینی زمانی هدف را محقق می‌کند که دولت مجری خوبی برای اجرای این قوانین باشد.
بروجردی همچنین عنوان کرد: اساس سیاست خارجی کشور ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت است. نخستین اولویت در سیاست خارجی توجه به کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی است که شهدای بزرگوار آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان در این عرصه خوش درخشیدند. تقویت روابط با کشورهای  جهان بر مبنای احترام متقابل و حفظ مواضع ملت شریف ایران دستورالعمل حاکم بر سیاست خارجی است. در تأمین نیازهای کشور باید همسایگان در اولویت قرار داشته باشند. مبارزه با نظام سلطه که ایالات متحده نماد آن در جهان کنونی است، اصل اساسی سیاست خارجی کشور است.
* مشکلات کشور را منوط به خارج نکردیم
محمد مخبر نیز در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: بسیار سخت است که از طرف شهید عزیزمان، آیت‌الله رئیسی در این مجلس به عنوان سخنران نطق کنم.
وی در ادامه با یادآوری اینکه به رغم اینکه تمام کشور در جنب و جوش تشییع پیکرهای پاک شهدا بودند، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی به وقت کار خود را آغاز کردند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در لحظه اول مطلبی را فرمودند که کارهای اداری کشور نباید با هیچ خللی مواجه شود و هیچ برنامه‌ای نباید به تأخیر بیفتد و این اتفاق هم افتاد. 
مخبر در ادامه اعتقاد جدی به چارچوب‌های نظام جمهوری اسلامی را از ویژگی‌های شهید رئیسی دانست و افزود: ایشان به ارزش‌های انقلاب و حفظ خطوط قرمز نظام ایمان داشت و از آن مراقبت می‌کرد. نکته دیگر که مورد اشاره رهبری نیز قرار گرفت، روحیه خستگی‌ناپذیر وی بود. ایشان گاهی از سفر خارجی بازمی‌گشت و نیمه شب به تهران می‌رسید اما می‌گفت ساعت 6 صبح در دفتر جلسه داشته باشیم. وقتی به جلسه می‌آمد هم از تمام دستور جلسه آگاهی داشت و مشخص نبود اصلا خوابیده است یا خیر.
کفیل ریاست‌جمهوری همچنین تصریح کرد: اقدام دیگر وی که در کشورداری موثر بود، اعتقاد به استفاده از ظرفیت‌های کشور بود. ایشان اعتقاد داشت مسائل کشور با ظرفیت‌های داخلی قابل حل است و همینطور هم شد. ما هیچگاه از مسائل بین‌المللی غافل نبودیم اما اداره کشور را منوط به مسائل بیرونی نکردیم. هر آنچه پیش آمد با توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور انجام شد.
مخبر افزود: ممکن است برخی بگویند در کنار وضعیت شخصی، وضعیت اجرایی چه می‌شود. در شروع به کار دولت با مشکلات جدی و زیادی روبه‌رو بودیم. وضعیت درآمد کشور و فروش نفت در حداقل خود بود. روزی 700 نفر با کرونا از دنیا می‌رفتند. تورم زیاد بود و دسترسی به دارایی‌های کشور در خارج از کشور وجود نداشت. درآمدهای حاصل از فروش نفت که حدود 400 هزار بشکه بود، به کشور بازنمی‌گشت و باعث تورم در داخل می‌شد.
وی در ادامه با اشاره به برخی پروژه‌هایی که دولت روی آنها تمرکز کرده بود، اظهار کرد: برای مثال در وزارت نفت گفتیم چه کنیم که سال 1402 بتوانیم 300 هزار بشکه نفت به تولیدات خود اضافه کنیم، از این رو تیمی تخصصی را تشکیل دادیم تا در پایان سال 1402 تولید 3 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خود را به 3 میلیون و 600 هزار بشکه نفت در سال برسانیم و در نهایت یکی از عواملی که رشد کشور را تغییر داد همین کار بود.
سرپرست ریاست‌جمهوری در ادامه به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسائل بین‌المللی اشاره و بیان کرد: یکی از موفقیت‌های مهم و بزرگ آیت‌الله شهید رئیسی قدرت ارتباط‌گیری با کشورهای مختلف و ارتباط عاطفی با سران کشورها بود. این چند روزی که با سران کشورها ارتباط داشتم از تعابیری پشت تلفن استفاده می‌کردند که میان افرادی استفاده می‌شود که باید حداقل 30 سال رفت و آمد کنند تا بشنوند. یکی از جملاتی که آنها به من گفتند و یکی از سران بزرگ دنیا به من گفت این بود که کاری که با همکاری آقای رئیسی انجام دادیم باعث شد معادلات قدرت در دنیا را جابجا کنیم که راست هم می‌گوید.
وی در ادامه یادآور شد: رئیس‌جمهور شهید زمان وقوع عملیات «وعده صادق» مرا فراخواند و گفت فلانی! قرار است چنین اتفاقی بیفتد، وضعیت ارز و اقتصاد چه می‌شود. البته شرایط را می‌دانست اما می‌خواست مرور کند. در این کشور یک روزی یک موشک آزمایش می‌شد و کل بازار کشور به هم می‌ریخت، کل شاخص‌ها دچار مشکل می‌شد و صدای همه درمی‌آمد که کار شما چه بلایی سر کشور آورده است اما امروز ما توانستیم 3 حکومت را هدف قرار 
دهیم.
وی اضافه کرد: ما رژیم اشغالگر قدس را هدف قرار دادیم و مردم که شب خوابیدند و صبح بیدار شدند با اعداد و ارقام متفاوت در شاخص‌ها روبه‌رو نشدند و قیمت ارز به‌رغم اینکه مطلوب نیست اما همان رقم بود. 
* انتخابات مجلس آزاد، امن و سالم توأم با رقابت برگزار شد
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزارت کشور مفتخر است که توانست به عنوان مجری برگزاری انتخابات بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات و با رعایت اصل قانون‌مداری، بی‌طرفی و امانت‌داری و تلاش برای ارتقای شاخص‌های کیفی اجرا، فرآیند بزرگ انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی را به فرصتی برای احقاق حق مدنی ملت جهت شرکت در اداره امور کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی و نمایش توان و اقتدار اجرایی دولت مبدل کند از این رو برگ درخشان دیگری با برگزاری انتخاباتی آزاد، امن و سالم توام با رقابت بر اساس ۴ راهبرد رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت رقم خورد.
وزیر کشور گفت: در این دوره طراحی و ارتقای سامانه‌های دقیق برای برگزاری انتخابات علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظام‌مند، کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف مدیریت کشور را به نمایش گذاشت. افزون بر این به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند و متعدد الکترونیک ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان‌بخش برای ملت ایران در عرصه انتخابات بود، همچنین لازم می‌دانم از همکاری موثر و سازنده شورای نگهبان، منتخبان محترم مردم، همچنین نمایندگان دوره یازدهم که در عرصه تغییر قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی تلاش کردند و همکاری بسیار خوب و مناسبی با وزارت کشور داشتند همچنین از مردم فهیم مسؤولیت‌شناسی که در این دوره از انتخابات با نظم، دقت و متعهدانه در رای‌گیری شرکت کردند، تشکر کنم.
* منتخبان سوگند یاد کردند
در این مراسم متن سوگندنامه طبق اصل ۶۷ قانون اساسی توسط علاءالدین بروجردی رئیس هیات‌رئیسه سنی مجلس دوازدهم قرائت شد و منتخبان مردم به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف سوگندنامه را امضا کردند، همچنین در این مراسم از تمبر یادگاری مجلس دوازدهم نیز رونمایی شد.
* تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام(ره)
منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دیروز پس از برگزاری مراسم افتتاحیه این دوره مجلس شورای اسلامی که با حضور مقامات کشوری و لشکری و میهمانان خارجی برگزار شد،‌ پس از قرعه‌کشی شعب جهت بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به منظور تجدید میثاق با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی راهی حرم مطهر امام راحل شدند و طی مراسمی با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند.
***
پیام رهبر انقلاب به ‌مناسبت آغاز دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی به ‌مناسبت آغاز به کار مجلس دوازدهم، شکل‌گیری یک مجلس تراز را در گرو تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و رفتار جمعی صحیح و صبورانه در داخل قوه مقننه دانستند و تاکید کردند: مجلس باید همواره آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری،‌ رهبر انقلاب اسلامی همچنین جذب دل‌های مردم و سپاس بی‌دریغ آنها به واسطه خدمت به مردم و عمل صالح را مشمول پاداش الهی دانستند و خاطرنشان کردند: تشییع چند میلیونی رئیس‌جمهور فقید و همراهان عزیزش نمونه‌ای از این پاداش الهی است.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
و الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد المصطفی و آله الطاهرین سیما بقیه‌الله فی الارضین.
اکنون که دوازدهمین دوره‌ مجلس شورای اسلامی مانند همیشه در موعد مقرر و بی‌تأخیر آغاز می‌شود، جبهه‌ خشوع به درگاه خداوند عزیز و حکیم می‌سایم و استمرار و استحکام مردم‌سالاری دینی را که هدیه‌ بزرگ الهی به ملت ایران است، سپاس می‌گویم.
هر مجلس جدید می‌تواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه‌ ملت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفَس با منتخبان کارآزموده و مجرب، این پیام را می‌رساند که خانه‌ ملت، با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسؤولیت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد.
بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتار جمعی صحیح و صبورانه در داخل قوه‌ مقننه، به تحقق همه‌ ویژگی‌های یک مجلس تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت.
نکته‌ای که همواره بر آن تأکید می‌کنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسؤولیت را به خود مصروف نسازد؛ اگرنه ظرفیت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی  است.
نکته‌ دیگر درباره‌ سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسؤولیت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ مدت نمایندگی، بندبند این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ عملکرد خویش بدانند.
نکته‌ بعد مربوط به التزامات اخلاقی است. سبک زندگی اسلامی که بخش مهمی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل می‌دهد، در عرصه‌ چالش‌های سیاسی و رقابت‌های مشروع، اهمیت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسؤولیت‌پذیری و کار بی‌منت، قیمت اصلی خود را آشکار می‌سازد. شهیدان پرواز اردیبهشت - که اکنون سراسر کشور داغدار آنها است - یکی از خصوصیات‌شان رعایت فضیلت‌های اخلاقی بود. مراقبت از خویش در این زمینه را باید جدی  گرفت.
نکته‌ آخر یادآوری این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نماینده‌ همه‌ ملت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تأمین منافع ملی است. پیگیری مسائل حوزه‌ انتخابیه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرح‌های آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حد طاقت بودجه‌ عمرانی پرهیز شود.
برادران و خواهران گرامی! کار با نیت خدمت به مردم، عمل صالح و حسنه‌ مأجور الهی است و خدای شاکر علیم، در دنیا و آخرت به آن پاداش خواهد داد. جذب دل‌های مردم و سپاس بی‌دریغ آنان یکی از پاداش‌های الهی در دنیا است و تشییع چندین‌ میلیونی رئیس‌جمهور فقید و همراهان عزیزش نمونه‌ای از این پاداش الهی است. مردم وفادار و هوشیار در شهرهای مختلف، با گل‌باران و اشک‌باران این پیکرهای پاک، یاد شهیدان دهه‌ ۶۰ را برای نسل جدید کشور زنده کردند و در عمل، به هزاران دروغ و تهمت و شایعه پاسخ دادند. رحمت و درود خدا بر آنان!
در پایان لازم می‌دانم از نمایندگان محترم دوره‌ یازدهم، بویژه رئیس پرتلاش و هیات‌رئیسه فعال آن، تشکر کنم.

 


Page Generated in 0/0057 sec