printlogo


کد خبر: 285915تاریخ: 1403/3/9 00:00
اخبار

افزایش 56.5 درصدی ترانزیت از مسیر ایران
ترانزیت از مسیر ایران در ۲ ماهه امسال با 56.5 درصد افزایش به ۳ میلیون و ۶۴۱ هزار تن رسید. تا پایان اردیبهشت‌ماه، بیشترین میزان ترانزیت از مبدا گمرک پرویزخان با میزان یک‌میلیون و 71 هزار تن بوده که سهمی معادل 29.5 درصد را در بین گمرکات کشور به خود اختصاص داد. همچنین در 2 ماهه امسال 893 هزار تن کالا از مبدا گمرک شهید رجایی و 474 هزار تن از مبدا گمرک باشماق ترانزیت شده است که با این میزان ترانزیت، در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. در این مدت بیشترین افزایش میزان ترانزیت از مبدا گمرکات پیرانشهر، سرخس و پرویزخان به ثبت رسیده که به ترتیب 726 درصد، 294 درصد و 238 درصد افزایش ترانزیت را تجربه کرده‌اند.
***
طرح احیای پخت نان کامل در کشور آغاز شد
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت طرح نهضت احیای نان کامل در کشور آغاز شده و نانوایی‌های کشور از آرد کامل برای پخت نان استفاده می‌کنند. سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی دیروز اظهار داشت: استفاده از آرد کامل برای جلوگیری از بیماری‌های دیابت، چربی مضر بدن، مشکلات دستگاه گوارشی و... بسیار مفید است. وی اضافه کرد: در کمیسیون اصل 90 سال گذشته تصویب شد استاندارد 103 گندم اصلاح و اجرایی شود؛ مفاد این استاندارد تاکید می‌کند میزان سبوسگیری گندم کاهش یابد؛ علاوه بر آن با ایجاد حداقل یک کارخانه تولید آرد کامل در 31 استان کشور، در آینده نزدیک نانوایی‌های کشور به طور کامل به سمت تولید نان کامل سوق می‌یابند. به گفته این مسؤول به 100 کارخانه از 450 کارخانه کشور مجوز داده شده آرد کامل تولید ‌کنند و استان‌های مرکزی، قم و اصفهان در این زمینه پیش‌رو هستند. در آرد کامل همه گندم آرد می‌شود و همه سبوس، مواد سلولزی، ویتامین‌ها، جوانه گندم و مواد غذایی موجود در آرد حفظ می‌شود. در آردهایی که اکنون نانوایی‌ها استفاده می‌کنند به طور میانگین 15 درصد سبوسگیری انجام می‌شود که از کیفیت نان می‌کاهد. سهرابی با رد برخی اظهارات درباره بی‌کیفیت بودن نان ایران گفت: مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی پس از بررسی 22 هزار نمونه به این نتیجه رسیده که میزان پروتئین گندم ایران بیش از 12 درصد، میزان گلوتن بیش از 28 درصد و گلوتن ایندکس 40 درصد است که با استانداردهای جهانی مطابقت دارد. وی افزود: حتی مطالعات مرکز شیمی غلات موسسه اصلاح و تهیه نهال بذر کشور هم که مورد تایید سازمان خواربار جهانی ملل متحد است این اطلاعات را تایید می‌کند.
***
رشد ۲۸ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری
رئیس کل گمرک ایران از رشد ۲۴ درصدی در وزن و ۲۸ درصدی در ارزش دلاری صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری خبر داد و اعلام کرد: در 2 ماهه نخست امسال یک میلیون و ۵۶۲ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش ۶۸۴ میلیون دلار از کشور صادر شده است. 
محمد رضوانی‌فر با اشاره به رشد امیدوار‌کننده صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳، در مجموع یک میلیون و ۵۶۲ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش ۶۸۴ میلیون دلار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۴ درصدی در وزن و ۲۸ درصدی در ارزش داشته است. وی افزود: در 2 ماهه نخست سال گذشته یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار از کشور صادرات شده بود که رشد امسال بسیار امیدوارکننده است. رئیس گمرک ادامه داد: عمده‌ترین اقلام صادره شده محصولات کشاورزی در سال جاری به ترتیب ارزش عبارتند از: سیب 96.3 میلیون دلار، پسته با پوست 74.1 میلیون دلار، هندوانه 73.8 میلیون دلار، گوجه فرنگی زراعی 50.3 میلیون دلار و گوجه فرنگی گلخانه‌ای 44.7 میلیون دلار. رضوانی‌فر گفت: بررسی آمار صادرات در 2 ماهه نخست سال جاری نشان می‌هد اقلام کشاورزی از نظر وزنی حدود 6.66 درصد و 8.53 درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌ است.
***
نرخ سود را رعایت نکنید مجازات می‌شوید
بانک مرکزی با ارسال بخشنامه‌ای بار دیگر به بانک‌ها هشدار داد در صورت عدم رعایت نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار، باید منتظر سلب صلاحیت باشند. تخطی بانک‌ها از اعمال نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار موجب شده بانک مرکزی بار دیگر با ارسال بخشنامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها بر ضرورت رعایت سودی مصوب شورا، تأکید کند. رقابت سودی بانک‌ها بعد از مجوز انتشار اوراق گواهی با سود 30 درصدی (اسفند سال قبل) به اوج رسید و بانک‌ها این مجوز را به عنوان چراغ‌سبزی برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها تلقی کرده‌اند اما بانک مرکزی تأکید کرده مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده خاص در مقاطع زمانی مختلف با اهداف مشخص بوده و به هیچ وجه به منزله تغییر سیاست نرخ سود یا اعلام نرخ سود جدید نبوده و تجهیز و تخصیص منابع حاصله صرفا در چارچوب ضوابط ابلاغی میسر بوده است. بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌ها بار دیگر هشدار داده در صورت عدم رعایت نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار باید منتظر سلب صلاحیت باشند؛ در این بخشنامه تأکید شده: در صورت احصای هر گونه عملکرد مغایر با موازین مقرراتی ذی‌ربط، عنداللزوم عملکرد ایشان، عضو هیات مدیره مربوط، مدیرعامل و سایر اعضای هیات مدیره در کمیسیون احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران موسسات اعتباری مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

Page Generated in 0/0065 sec