printlogo


کد خبر: 285923تاریخ: 1403/3/9 00:00
تعیین تکلیف هیأت‌رئیسه مجلس دوازدهم در دومین جلسه علنی
قالیباف رئیس ماند
* از مجموع 287 رأی مأخوذه، ۱۹۸ نماینده به قالیباف رأی دادند/ * ذوالنور ۶۰ رأی و متکی ۵ رأی کسب کردند/ * حاجی‌بابایی و نیکزاد به ترتیب نایب‌رئیس اول و دوم شدند

گروه سیاسی: صبح دیروز هشتم خردادماه نمایندگان مجلس دوازدهم، دومین جلسه علنی خود را برگزار کردند؛ جلسه‌ای که برای عموم مردم بویژه دنبال‌کنندگان اخبار سیاسی جذابیت‌های خاصی داشت، چرا که در این جلسه قرار بود تکلیف هیات‌رئیسه مجلس مشخص شود. 
روز قبل از آن (دوشنبه هفتم خرداد) نیز مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با حضور تعداد زیادی از مسؤولان کشوری و لشکری برگزار شد. این مجلس در حالی شروع به کار کرد که جای خالی رئیس‌جمهور شهید، سیدابراهیم رئیسی در مراسم افتتاحیه احساس می‌شد و در کنار این مساله، پیام دلگرم‌کننده رهبر انقلاب که مجلسیان را به امیدآفرینی و آرامش‌بخشی برای ملت دعوت کرده بودند، شور و حال خاصی را به مراسم افتتاحیه بخشیده بود. همان‌طور که گفته شد، با توجه به تعیین تکلیف هیات‌رئیسه در دومین جلسه علنی مجلس، ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان تهران دیروز هم مرکز توجهات بود. طبق روال، معمولا هیات‌رئیسه در دومین جلسه مجلس انتخاب می‌شود و این مهم، دیروز در بهارستان انجام شد. 
اما انتخاب هیات‌رئیسه بویژه رئیس مجلس دوازدهم در سال اول، با توجه به برخی حاشیه‌ها و مسائلی که در رقابت‌های انتخاباتی به وجود آمده بود، حساسیت‌های خاص خود را داشت. در نهایت صبح دیروز همه منتظر بودند تا ببینند از میان چهره‌های سرشناسی که احتمال داشت کاندیدای ریاست مجلس شوند، چه کسی می‌تواند بیشترین آرا را از 290 نماینده مجلس شورای اسلامی کسب کند.
* 3 نامزد ریاست مجلس
در ابتدای جلسه علنی، محمدباقر قالیباف منتخب تهران، منوچهر متکی منتخب تهران و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور منتخب قم به عنوان ۳ داوطلب ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام شدند، همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عبدالرضا مصری، علی نیکزاد، حمید رسایی، موسی غضنفرآبادی و حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان کاندیدا‌های نایب‌رئیسی مجلس معرفی شدند.
در نهایت از مجموع ۲۸۷ رای مأخوذه، محمدباقر قالیباف با ۱۹۸ رای به عنوان رئیس مجلس دوازدهم در سال اول انتخاب شد. همچنین حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور ۶۰ رای و منوچهر متکی ۵ رای کسب کردند. ۲۴ رای هم باطله اعلام شد.
* حاجی‌بابایی و نیکزاد، نواب رئیس مجلس
همچنین در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه هشتم خرداد) حمیدرضا حاجی‌بابایی با ۱۷۵ رای به عنوان نایب‌رئیس اول و علی نیکزاد با ۱۶۹ رای به عنوان نایب‌رئیس دوم انتخاب شدند. عبدالرضا مصری با ۱۱۵ رای، حاجی‌دلیگانی با ۹۶ رای، حمید رسایی با ۳۵ رای و موسی غضنفرآبادی با ۱۶ رای از مجموع ۲۸۷ رای و نتوانستند به نایب‌رئیسی مجلس دست یابند.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، منتخب مردم شاهین‌شهر، عبدالرضا مصری منتخب مردم کرمانشاه، علی نیکزاد منتخب مردم اردبیل، حمید رسایی منتخب مردم تهران، موسی غضنفرآبادی منتخب مردم بم و حمیدرضا حاجی‌بابایی نامزدهای نایب‌رئیسی مجلس بودند.
* نامزدهای دبیری و انصرافی‌ها
سپس یکی از اعضای هیات‌رئیسه سِنی مجلس، اسامی کاندیداهایی را که برای دبیری هیات‌رئیسه داوطلب شدند، اعلام کرد که به شرح زیر بود:
اکبر رنجبرزاده، روح‌الله متفکرآزاد، صدیف بدری، رضا جباری، محمد رشیدی، عباس پاپی‌زاده، بهنام سعیدی، مجتبی بخشی‌پور، رحمت‌الله نوروزی، سارا فلاحی، زینب قیصری، ابوالفضل ظهره‌وند، ابوالقاسم جراره، مجتبی یوسفی، علیرضا زندیان، غلامحسین زارعی، عباس گلرو، احمد نادری، جمشید قائم‌مقام، علی‌اصغر باقرزاده، علیرضا عباسی، فتح‌الله توسلی، سمیه رفیعی، علی شیرین‌زاد، رضا تقی‌پور، رحم‌دل‌ بامری و بیت‌الله عبداللهی.
همچنین علی امامی‌راد، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی و احمد جباری از کاندیداتوری دبیری هیات‌رئیسه در اجلاسیه اول مجلس دوازدهم انصراف دادند.
* نامزدهای ناظران هیأت‌رئیسه
در ادامه سید حمیدرضا کاظمی، فرشاد ابراهیمی، شهباز حسن‌پور، روح‌الله موسوی، زهره سادات لاجوردی، سیدجلیل میرمحمدی، محمدمهدی شهریاری، مصطفی معینی‌آرانی، حسین محمدزاده، جبار کوچکی‌نژاد، حسن قشقاوی، مهدی کوچک‌زاده، علیرضا سلیمی، احمد بخشایش، محمد آشوری، محمد سرگزی، رحیم زارع، غلامرضا نوری قزلجه، الهام آزاد، ابوالفضل ابوترابی، احمد راستینه، فرهاد بشیری، عبدالوحید فیاضی، ولی داداشی، عبدالحسین روح‌الامینی، محمد سراج و مجید دوستعلی به عنوان نامزدهای ناظران هیات‌رئیسه معرفی شدند.
در نهایت غلامرضا نوری قزلجه با ۱۳۰ رای، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با ۸۲ رای و سید جلیل میرمحمدی با ۶۱ رای به عنوان ناظران هیات‌رئیسه مجلس انتخاب شدند.
* تعیین دبیران هیأت‌رئیسه مجلس دوازدهم
در ادامه جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی و در روند انتخابات هیات‌رئیسه، دبیران هیات‌رئیسه مجلس دوازدهم نیز تعیین شدند که بر این اساس، مجتبی بخشی‌پور با ۱۲۰ رای، احمد نادری با ۱۱۲ رای، روح‌الله متفکرآزاد با ۱۰۱ رای، مجتبی یوسفی با ۹۸ رای، محمد رشیدی با ۹۷ رای و اکبر رنجبرزاده با ۹۵ رای دبیر هیات‌رئیسه شدند.
* هیأت‌رئیسه سوگند یاد کرد
پس از مشخص شدن نتایج انتخابات هیات‌رئیسه مجلس که در دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم انجام گرفت، نوبت آن فرا رسید تا ۱۲ عضو هیات‌رئیسه برای اجرای آیین‌نامه، سوگند یاد کرده و آن را قرائت کنند.
متن سوگند هیات‌رئیسه به شرح زیر است:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم، من به عنوان عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر و متعال سوگند یاد می‌کنم حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب کنم».
* رویکرد اصلی مجلس دوازدهم وحدت و امید باشد
محمدباقر قالیباف پس از انتخاب به عنوان رئیس مجلس دوازدهم ضمن تشکر از منتخبان مجلس به جهت انتخاب وی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من خود را نماینده شما می‌دانم و با همه ظرفیت و توانی که دارم، تلاش خواهم کرد ذیل رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و با کمک شما مجلس دوازدهم در پیگیری منافع و مصالح مردم کارنامه‌ای درخشان داشته باشد.
 وی بیان کرد: همه می‌دانیم کار در مجلس یک کار جمعی است و همه باید در تعیین اولویت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با فهم مشترک عمل کنیم. ساختار مجلس به‌گونه‌ای است که اگر عموم نمایندگان بر یک موضوعی عزم نکنند مجلس نمی‌تواند کار موثر انجام دهد و گاه حتی یک نماینده هم می‌تواند به مسیری که عموم نمایندگان پیگیری می‌کنند، لطمه بزند.
قالیباف در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ما باید برای ایجاد امید در مردم به فهم مشترک برسیم و همگرا و همدل عمل کنیم و با هر گرایش و سلیقه سیاسی که داریم روی اولویت داشتن حل مسائل مردم اتفاق نظر داشته باشیم. اختلاف سلیقه‌ها در روش حل مسائل هم طبیعی است و هم باعث دقیق‌تر شدن بحث‌ها می‌شود اما همه باید مراقب باشیم که هر حاشیه‌پردازی یا مسابقات رسانه‌ای یا مجادلات سیاسی خلاف آرامش‌بخشی و امیدآفرینی و خلاف رهنمودهای صریح رهبر انقلاب است.
* مجلس پنجشنبه جلسه علنی دارد
در جلسه علنی دیروز مجلس همچنین رای‌گیری درباره برگزاری صحن علنی مجلس در روز پنجشنبه در دستور کار قرار گرفت که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند.
در ادامه محمدباقر قالیباف که با رای نمایندگان به عنوان رئیس مجلس در سال نخست دوره دوازدهم مجلس انتخاب شد، در جایگاه هیات‌رئیسه حاضر شد و گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان از آغاز مجلس در روز دوشنبه (۷ خرداد) به مدت ۳ روز تا آخر وقت اداری روز چهارشنبه (۹ خرداد) باید در شعب حاضر باشند و کار خود را انجام دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این شرایط به این معناست که باید همه نمایندگان تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه حاضر باشند تا اگر نماینده‌ای درباره اعتبارنامه‌ها اعتراضی دارد اعتراض خود را در شعب ثبت کند اما پس از آن فرصت داریم اعتبارنامه‌ها را بر اساس گزارش کمیسیون‌ها در صحن مجلس مطرح کنیم.
 وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس پیشنهاد می‌شود نمایندگان در روز پنجشنبه نیز در صحن مجلس حاضر شوند تا هفته آینده که همزمان با سالگرد ارتحال امام راحل است، نمایندگان فرصت حضور در این مراسم را داشته باشند.

Page Generated in 0/0058 sec