printlogo


کد خبر: 285959تاریخ: 1403/3/10 00:00
اخبار

کاهش تورم خوراکی
وزیر جهاد کشاورزی از کاهش کم‌سابقه تورم مواد خوراکی و آشامیدنی در اردیبهشت سال جاری خبر داد و گفت این وزارتخانه برای کاهش قیمت مواد غذایی، تلاش مضاعف خواهد کرد. محمدعلی نیکبخت با اشاره به گزارش ماهانه مرکز آمار که نرخ تورم را به صورت سالانه و نقطه به نقطه به تفکیک زیربخش‌های اقتصادی کشور ارائه می‌کند، تاکید کرد: تورم سالانه اردیبهشت در بخش خوراکی از 37.3 به 33.7 درصد کاهش یافته است. وی این میزان تورم را نسبت به تورم بخش غیرخوراکی بسیار پایین‌تر عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم با فراهم کردن الزامات «جهش تولید با مشارکت مردم»، تولید انواع محصولات کشاورزی را افزایش دهیم. وزیر جهادکشاورزی تصریح ‌کرد: در این مسیر، ضمن حفظ تولید پایدار و تامین نیاز داخل، به موضوع صادرات نگاه ویژه‌ای خواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه رویکرد دولت در سیاست‌های غذایی عدالت‌محوری است، ادامه‌ داد: نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز با 1.8 درصد کاهش به 22.7 درصد رسیده که نمایانگر شیب نزولی تورم در این بخش است که البته این میزان کاهش برای خانوارهای روستایی بیشتر بوده و به عدد 21.9 درصد رسیده است. نیکبخت خاطرنشان کرد: از این رو، سیاست‌های کلان تامین غذا در بخش کشاورزی با پیوست عدالت رقم خورده و سمت و سوی آن به طرف جامعه روستایی بوده است. وی با گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان، به تاکید ویژه آیت‌الله رئیسی در حوزه تامین سفره دهک‌های پایین جامعه اشاره کرد و افزود: تلاش ما در وزارت جهاد کشاورزی آن است که با تداوم روند حداکثرسازی تولید داخلی و جذب سرمایه در بخش کشاورزی از طریق مشارکت مردم، روند کاهش تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را با سرعت بیشتر پیش ببریم.
***
دومای روسیه توافق تجارت آزاد اتحادیه اوراسیایی با ایران را تأیید کرد
مجلس دومای روسیه توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیایی با ایران را تأیید کرد. مجلس دومای روسیه توافق تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیایی که اواخر سال گذشته در سن‌پترزبورگ امضا شده بود را تأیید کرد. این توافق برای تأیید از سوی دولت روسیه به مجلس دوماً ارجاع شده بود. این توافق شامل جزئیات و نحوه تجارت بین ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیایی است که با قوانین سازمان تجارت جهانی نیز همگام است. جدای استانداردهای سازمان تجارت جهانی که در این توافق دیده شده، قوانین تجارت بین کشورهای اتحادیه اوراسیایی نیز در توافق مذکور گنجانده شده است. این توافق شامل همکاری طرفین در فعالیت‌های معدنی، فرآوری و استفاده از منابع معدنی، بهبود بهره‌وری انرژی، تحقیقات و نوآوری، آموزش، حوزه دارویی، مخابرات، حمل‌و‌نقل و زیرساخت‌های ترابری و کریدورهای حمل‌و‌نقل می‌شود. دولت روسیه اعلام کرده توافق انجام شده با جمهوری اسلامی ایران به توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با کشورمان منجر خواهد شد.
***
اعتبار مطالبات فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۰ تأمین شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از تخصیص اعتبار برای پرداخت باقیمانده مطالبات پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۰ خبر داد. داوود منظور در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی با عنوان خبر خوش برای معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰، نوشت: ۶۲۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت باقیمانده مطالبات پاداش پایان خدمت ناشی از اعمال رتبه‌بندی بیش از ۶۶ هزار نفر از معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ تامین و تخصیص پیدا کرد.
***
تجارت ۵ میلیارد دلاری ایران و چین در ۴ ماه
گمرک چین از مبادلات ۵ میلیارد و ۵۷ میلیون دلاری این کشور با ایران در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی خبر داد. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در 4 ماه نخست سال جاری میلادی به 5 میلیارد و 57 میلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 3 درصدی داشته است. ارزش مبادلات 2 کشور در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال 2023 بالغ بر 5 میلیارد و 231 میلیون دلار اعلام شده بود. واردات چین از ایران در 4 ماهه نخست سال 2024 با افزایش 2درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به یک میلیارد و 548 میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل یک میلیارد و 523 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود اما ارزش صادرات چین به ایران در 4 ماهه 2024 با کاهش 5 درصدی مواجه شده و به 3 میلیارد و 509 میلیون دلار رسیده است. چین در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل 3 میلیارد و 708 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.
***
گروه بریکس به‌زودی برای سوئیفت جایگزین ایجاد می‌کند
استاد دانشکده اقتصاد ملی و مدیریت دولتی ریاست‌جمهوری روسیه گفت به‌زودی گروه بریکس برای سوئیفت یک سامانه جایگزین ایجاد می‌کند. آندری مارگولین، استاد دانشکده اقتصاد ملی و مدیریت دولتی ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد: کشورهای عضو گروه بریکس به زودی یک سامانه پرداخت 2 یا چند جانبه به عنوان جایگزین سامانه پیام‌رسان بین بانکی سوئیفت ایجاد خواهند کرد. وی تاکید کرد: من شک ندارم به‌زودی شاهد ایجاد یک سامانه بانکی جایگزین سوئیفت در ساختار گروه بریکس خواهیم بود. ما هنوز آماده ایجاد یک ارز مستقل نیستیم ولی امکان اجرایی شدن این رویکرد هم در بلندمدت وجود دارد. مارگولین ادامه داد: سامانه بانکی جایگزین سوئیفت که برای بسیاری از کشورهای جهان جذاب خواهد بود به همین زودی از سوی گروه بریکس معرفی می‌شود و این سامانه موضوعی است که ما باید با یکدیگر روی آن همکاری کنیم. این استاد روس تاکید کرد: بریکس دقیقاً همان اتحادی است که می‌تواند مسؤولیت به حداقل رساندن تبعات هر بحرانی را در سطح جهان به دوش بکشد.

Page Generated in 0/0064 sec