printlogo


کد خبر: 285960تاریخ: 1403/3/10 00:00
۲۶ هزار و ۸۰۴ واحد مسکونی در استان تهران تقدیم متقاضیان نهضت ملی شد
ساخت مسکن ادامه دارد
کلنگ ساخت ۲۳۷ هزار واحد مسکونی در استان تهران زده شد

گروه اقتصادی: روز گذشته چند پروژه مسکن در استان تهران افتتاح شد؛ 26 هزار و 804 واحد در شهرهای پرند، فیروزکوه، پاکدشت و دماوند که در اختیار متقاضیان قرار گرفت، همچنین عملیات ساخت 37 هزار و 455 واحد در استان تهران و 200 هزار واحد نهضت ملی مسکن نیز داخل شهر تهران آغاز شد. 
وزارت راه و شهرسازی از ابتدای سال‌ 1402 با سیاست‌های مختلف در پی آن بوده تا از التهابات و هیجانات بازار مسکن بکاهد که نخستین گام در این مسیر برخورد با بنگاه‌های غیرمجاز بود. در این راستا تنها در استان تهران 1400 واحد مشاور املاک تعطیل شد یا در شهر پردیس بیش از 100 بنگاه املاک به همین سرنوشت دچار شدند. از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن جدی‌تر از گذشته وارد عمل شد، به طوری که در حال حاضر بیش از 2.5 میلیون واحد مسکونی در حال ساخت است و اخبار بسیار مثبتی نیز از تخصیص بیش از یک میلیون قطعه واحد زمین در سراسر کشور به گوش می‌رسد. بحث رایگان‌سازی ثبت قراردادهای اجاره‌بها در سامانه خودنویس نیز باعث شفافیت در این زمینه شد و توانست تا حدودی در میزان اجاره‌بها تاثیرگذار باشد و دست مشاوران املاک را برای افزایش اجاره‌بها ببندد.
به گزارش «وطن امروز»، دیروز وزیر راه و شهرسازی و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، در شهر جدید پرند حاضر شدند و ضمن افتتاح ۳ هزار و ۴۹ واحد مسکونی نهضت ملی و پروژه‌های مشارکتی پرند، ۲۶ هزار و ۸۰۴ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در سطح استان تهران را به شکل نمادین افتتاح کردند. گفتنی است این افتتاح‌ها در شهر جدید پرند، فیروزکوه، پاکدشت و دماوند انجام شد.
* زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن استان تهران در قالب شهرک‌سازی تأمین می‌شود
وزیر راه و شهرسازی از حل مشکلات تامین زمین برای تولید مسکن در سطح استان تهران در قالب شهرک‌سازی خبر داد. مهرداد بذرپاش در حاشیه افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن تکمیل شده شهر جدید پرند و سایر شهرستان‌های استان تهران گفت: در راستای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن در تمام استان‌ها، امروز در سطح استان تهران،  ۲۶ هزار و ۸۰۴ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در سطح استان تهران، در شهر جدید پرند، فیروزکوه، پاکدشت و دماوند  افتتاح می‌شود. وی ادامه داد: امروز همچنین ۳۷ هزار و ۴۵۵ واحد نهضت ملی در سطح استان تهران آغاز خواهد شد. بذرپاش با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی شده است تا بهره‌برداری‌ها از واحدهای تکمیل شده هفتگی باشد، توضیح داد: در استان تهران برای تامین زمین ساخت مسکن مشکلاتی وجود داشت که این مشکل از طریق شهرک‌سازی در حال رفع شدن است. عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: رئیس‌جمهور شهید سال گذشته ۲ بار از سایت نهضت ملی مسکن بازدید کرد و تکمیل و تحویل بیش از ۳ هزار واحد مسکن در پرند و دیگر افتتاح‌های مسکن در سطح استان، مرهون تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید است.
* همه دستگاه‌ها به قافله تولید مسکن در کشور بپیوندند
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های در حال انجام در دولت سیزدهم با شهادت رئیس‌جمهور متوقف نمی‌شود، گفت: اجرای کلان‌پروژه نهضت ملی مسکن با اهتمام ویژه‌ای در حال انجام است. وی در مراسم افتتاح ۲۶ هزار و ۸۰۴ واحد مسکونی و آغاز عملیات اجرایی ۳۷ هزار و ۴۵۵ واحد مسکونی در سطح استان تهران با بیان اینکه رقم آغاز عملیات اجرایی واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی عبور کرده است، گفت: افتتاح‌های واحدهای مسکونی در هفته‌های آتی تداوم خواهد داشت و در راستای کلان‌پروژه نهضت ملی مسکن خواهد بود.
وی با بیان اینکه واگذاری زمین و نوسازی بافت‌های فرسوده و سایر روش‌های ساخت با اهتمام ویژه مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است، توضیح داد: مشکلات مردم در بخش مسکن در حال رفع شدن است و حجم پروژه‌ها و افتتاح‌ها به حدی است که باید سجده شکر بجا آورد و تاکید می‌کنیم در این راه دلسرد نمی‌شویم. بذرپاش بیان کرد: رئیس‌جمهور شهید ۲ بار از سایت پرند بازدید کرد و این نشان می‌دهد پیگیری‌های آن مقام در تکمیل پروژه‌ها تاثیر عمده‌ای داشت. همچنین در زمان حیات آن شهید متروی پرند نیز افتتاح و بهره‌برداری شد. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کارهای در حال انجام در دولت سیزدهم با شهادت رئیس‌جمهور متوقف نمی‌شود، گفت: اجرای کلان‌پروژه نهضت ملی مسکن با اهتمام ویژه‌ای در حال انجام است. اگرچه برخی دستگاه‌ها در کمک به اجرای این پروژه اهتمام وزارتخانه را ندارند اما همه دستگاه‌ها باید به قافله تولید مسکن بپیوندند. بذرپاش تاکید کرد: رکورد آمار صدور پروانه در بافت فرسوده شهرها سال گذشته شکسته شد و هم اکنون واحدهای نوسازی شده و در حال نوسازی از عدد ۱۸۲ هزار واحد عبور کرده است. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بهترین پاسداشت خون شهدا مجاهدت بیشتر در کارهاست. وی یادآور شد: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون بیش از 100 هزار هکتار زمین تامین شده است، همچنین توافقات خوبی با نیروهای مسلح، بخش صنعت دانشگاه‌ها، وزارت ورزش و سایر وزارتخانه‌ها برای تامین مسکن کارکنان آنها انجام شده است و برخی به نتیجه رسیده است. بذرپاش همچنین درباره واگذاری زمین برای طرح جوانی جمعیت توضیح داد: سال گذشته بیش از ۷۲ هزار قطعه زمین به واجدان شرایط واگذار شد و امسال نیز این واگذاری‌ها تداوم خواهد داشت.
* آغاز ساخت ۴ میلیون واحد «نهضت ملی مسکن» تا مرداد سال آینده
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی از آغاز ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تا مرداد سال آینده خبر داد و افزود: تا این زمان، از این تعداد ۲ میلیون واحد تحویل متقاضیان می‌شود. محمدعلی زهره‌ای دیروز در حاشیه دیدار با استاندار کرمانشاه، با اشاره به روند خوب ساخت و سازهای طرح نهضت ملی مسکن گفت: در حال حاضر کار ساخت ۲,۶ میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور آغاز شده است. وی با بیان اینکه این پروژه‌ها پیشرفت‌های متعددی دارند، گفت: برخی واحدها آماده تحویل است و برخی تازه شروع به کار کرده‌اند. به طور مثال تا ۲ ماه دیگر ۷۰ هزار واحد در استان قم تحویل متقاضیان می‌شود. زهره‌ای با اشاره به تعهد دولت سیزدهم مبنی بر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی گفت: به یاری خداوند تا مرداد سال آینده کار ساخت ۴ میلیون واحد آغاز شده و ما به تعهد خود در این زمینه عمل می‌کنیم. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر برای شروع ساخت مابقی واحدها در برخی استان‌ها با کمبود زمین مواجه و پیگیر رفع آن هستیم اما به یاری خداوند تا پایان مرداد سال آینده به تعهدات خود در این زمینه عمل می‌کنیم. وی افزود: تا مرداد سال آینده حدود ۲ میلیون واحد از مجموع ۴ میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان تحویل می‌شود.
***
آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار مسکن در شهر تهران
روز گذشته طی مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲۴ نقطه تهران آغاز شد. تمام واحدهای تعریف شده در این پروژه در شهر تهران و مناطق بیست‌ودوگانه است. همچنین در این پروژه شهرداری مشارکت خواهد داشت. بر این اساس عملیات اجرایی 200 هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران با رویکرد نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران و استفاده از اراضی ناکارآمد با تامین خدمات لازم و اجرای شعار سال 1403 روز گذشته آغاز شد. این واحدهای مسکونی در 24 نقطه تهران ساخته خواهد شد. همچنین آیین بهره‌برداری از 15 هزار واحد مسکن در بافت فرسوده شهر تهران که بعد از اعمال مشوق‌ها و صدور پروانه به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند، در قالب پروژه محله الگوی 60 هکتاری تهرانسر برگزار شد. سازمان ملی زمین و مسکن با هدف توسعه شهری در تفاهمی مشترک با شهرداری تهران و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) طراحی و اجرای محله الگو را با تاکید بر معماری ایرانی - اسلامی در منطقه 21 تهران و تهرانسر با ظرفیت 12 هزار نفر به اتمام رساند. در طراحی این محله‌، برای رفع همه‌جانبه نیازهای شهروندان و ساکنان آن، سرانه‌های خدماتی تامین شده و رویکرد این محله شامل شهر دوستدار محیط‌ زیست است. در تامین سرانه‌های مختلف این محله، 50 هزار مترمربع کاربری فضای سبز و بوستان‌، 33 هزار متر مربع کاربری فضای آموزشی، 18 هزار مترمربع کاربری فضاهای ورزشی، 17 هزار مترمربع کاربری محیط‌های درمانی و 10 هزار مترمربع فضای فرهنگی و مذهبی در نظر گرفته شده است.
***
بوستان بهار و کتابخانه پرند افتتاح شد
با حضور وزیر راه و شهرسازی، بوستان بهار و کتابخانه شهر پرند افتتاح شد. دیروز بوستان بهار و کتابخانه واقع در این بوستان در شهر جدید پرند افتتاح شد. بوستان بهار در مساحت ۱۴۸۰۰ متر مربع در جنوب فاز۶، شهرک مهستان در مرکز بافت مسکونی پرتراکم واقع شده و دارای ۲۴ طاق و سردر ورودی، محوطه‌آرایی، زمین‌های بازی و ورزشی روباز، مسیرهای دسترسی مناسب توان‌خواهان، مسیرهای پیاده‌روی و سلامت، آلاچیق، زمین بازی کودکان، نمازخانه و فضاهای جنبی و کتابخانه عمومی است. کتابخانه ملک‌الشعرای بهار به مساحت ۲۰۰ متر مربع، همچنین فضای باز برای برگزاری رویدادهای اجتماعی، در مرکز شهرک مهستان توسط شرکت عمران طراحی و احداث شده است.
***
نوسازی ۱۸۲ هزار واحد مسکونی
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه فرآیند نوسازی واحدهای مسکونی از ۱۸۲ هزار واحد عبور کرده است، از بهره‌برداری ۱۰۰ هزار واحد نوسازی شده طی دولت سیزدهم خبر داد. محمد آیینی گفت: امروز ۹ خرداد در مجموع در کنار سایر افتتاح‌های مسکن در سطح استان تهران ۱۶ هزار واحد نوسازی‌شده در سطح کشور بهره‌برداری شد. معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ۱۵ هزار واحد مسکونی نوسازی‌شده از تعداد کل ۱۶ هزار واحد در بافت فرسوده شهر تهران و هزار واحد در سطح کشور است. آیینی توضیح داد: هم‌اکنون آمار نوسازی واحدهای مسکونی در حال انجام و پایان یافته از عدد ۱۸۲ هزار واحد عبور کرده است. به گفته وی، آمار واحدهای بهره‌برداری‌شده در دولت سیزدهم به ۱۰۰ هزار واحد رسید.

 


Page Generated in 0/0066 sec