printlogo


کد خبر: 285978تاریخ: 1403/3/12 00:00
اخبار

محمد حسنی از انتشارات کتاب جمکران خداحافظی کرد
محمد حسنی که از سال ۱۳۹۴ با حکم تولیت وقت مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان مسؤولیت انتشارات جمکران را به عهده گرفته بود پس از ۹ سال به کار خود پایان داد. حجت‌الاسلام رحیمیان از مدتی پیش جای خود را به حجت‌الاسلام اجاق‌نژاد نماینده سابق ولی‌فقیه در جمهوری آذربایجان داده است. حسنی تا سال ۱۳۹۹ همزمان مسؤولیت مرکز فرهنگی - هنری دفتر تبلیغات را به عهده داشت و پس از آن تاکنون به جز دوره کوتاهی که مسؤولیت شرکت انتشاراتی علمی - فرهنگی را به عهده داشته، مسؤولیت دیگری نپذیرفته بود.
***
معرفی فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۲۴
جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای فهرست فیلم‌های منتخب برای بخش مسابقه بیست‌وششمین دوره خود را رونمایی کرد. این مجموعه ترکیبی از فیلم‌های اروپایی، ژاپنی و آسیای مرکزی را دربرگرفته اما حتی یک فیلم از آمریکا و کره‌جنوبی در این فهرست جا ندارد.
از ایران نیز فیلم‌هایی چون «مرد خاموش» ساخته احمد بهرامی در بخش رقابت اصلی، «سه روز و سه قاتل» ساخته مسعود امینی‌تیرانی در بخش استعداد جدید آسیا، «مرثیه‌ای برای یک قبیله» ساخته مرجان خسروی در بخش مستند، انیمیشن «آبزی» ساخته شیوا صادق در بخش مسابقه فیلم کوتاه، انیمیشن بلند «انقراض» ساخته بهنود نکویی در بخش انیمیشن و «تورهای خالی» بهروز کرم‌زاده در بخش دهکده جهانی حضور دارند.
***
کتاب «جامعه‌شناسی مُد» توسط انتشارات سروش منتشر شد
کتاب «جامعه‌شناسی مد؛ مقدمه‌ای بر مطالعات مُد (فشن)» نوشته یونیا کاوامورا به تازگی با ترجمه صدیقه نایفی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است. یونیا کاوامورا، استاد جامعه‌شناسی مؤسسه فناوری مد در ایالات‌متحده و صاحب آثاری متعدد در زمینه مطالعات مد و مباحث جامعه‌شناختی و فرهنگی مرتبط با آن است. این کتاب به حوزه‌ای جدید از دانش یعنی مدشناسی یا جامعه‌شناسی مد اختصاص دارد.
کتاب  جامعه‌شناسی مد با ۲۱۴ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۲ هزار تومان عرضه شده است.
***
آغاز اجرای ارکستر ملی ایران با صدای مختاباد
ارکستر ملی ایران در نخستین اجرای خود در سال جدید با عنوان «در رهگذرات» به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی سیدعبدالحسین مختاباد، شامگاه شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰ خرداد از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. در این اجرا مازیار ظهیرالدینی به عنوان کنسرت مایستر ارکستر را همراهی می‌کند. ارکستر ملی ایران در اجرای پیش رو قطعاتی چون شبانگاهان، تمنای وصال، نقش خیال، فریاد بی‌قراری و... را می‌نوازد.
***
«احمد»، «عیدوک» و «فرشته‌ها» در مرکز گسترش اکران می‌شوند
در هفته دوم خردادماه 1403 و در ادامه طرح «اکران حقیقت»، 3 مستند پرمخاطب و جنجالی جشنواره هفدهم «سینماحقیقت» یکشنبه 13 خردادماه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به نمایش گذاشته می‌شوند. مستندهای «احمد» به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی که به زندگی سیداحمد خمینی می‌پردازد، «عیدوک» به کارگردانی امیر عسگری که داستان شروری است که از حاج قاسم سلیمانی درس می‌گیرد و «فرشته‌ها» به کارگردانی مهدی زمانپورکیاسری که داستان دختری نابیناست که در سوریه زندگی می‌کند، از ساعت 16 در سالن حقیقت مرکز روی پرده می‌روند.
***
آثار رضا محجوبی برای«تار و سه‌تار» منتشر شد
آثار رضا محجوبی برای «تار و سه تار» عنوان کتابی است با آوانگاری و ویرایش محمدرضا شرایلی که طی روزهای گذشته در قالب یک اثر مکتوب پژوهشی توسط نشر «خنیاگر» پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
محمدرضا شرایلی آوانگاری و ویرایش، مهدی دیزانی مضراب‌گذاری و نگارش علائم تکنیکی و شهاب منا انتقال برای تار و سه‌تار دیگر عوامل اجرایی این اثر تالیفی را تشکیل می‌دهند. در توضیحات تکمیلی این آثار آمده است: هرچند برخی آثار رضا محجوبی، ویولن‌نواز اسطوره‌ای معاصر، نُقل مجالس بوده و در دوره‌ای که رادیو یا دیگر رسانه‌های عمومی در ایران متداول نبوده در بسیاری از صفحات موسیقیدانان برجسته ایران و حتی نمونه‌های کمیاب خصوصی در نخستین دهه 1300 شنیده می‌شود اما هنوز بسیاری از آثار او بر موسیقیدانان ایران ناشناخته مانده است.
***
کتاب «اصول تولید صدا» به چاپ رسید
کتاب «اصول تولید صدا» کاربردهای عملی استودیو اثر «استفان الموسنینو» است که به همت مرتضی دهنوی به فارسی برگردانده شده است. این کتاب در ۱۹ فصل و در ۱۰۰ نسخه در بهار ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است. از فصل‌های این کتاب می‌توان به اساس طراحی استودیو، اساس میکروفون، ضبط، انواع گیتار، آواها، اکولایزرها، مسترینگ و... اشاره کرد.
استفان الموسنینو مدرس موسسه SAE در شهر بریزبین استرالیا از اواسط دهه ۲۰۰۰ در سطوح مختلف آموزشی متوسطه عالی و حرفه‌ای و محیط‌های اجتماعی تدریس می‌کند. وی علاوه بر این مهندس صدا در زمینه‌های گوناگونی چون مسترینگ آثار صدها هنرمند بوده، همچنین در آهنگسازی برای رادیو و تلویزیون و موسیقی الکترونیک کار کرده است.

Page Generated in 0/0075 sec