printlogo


کد خبر: 285982تاریخ: 1403/3/12 00:00
مدیرعامل کانون پرورش فکری در دیدار با فعالان حوزه کودک و نوجوان:
خصوصی‌سازی در حوزه تعلیم ‌و تربیت آفت است

گروه فرهنگ و هنر: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که طی سفری چند روزه عازم  استان گلستان شده است در دیدار با فعالان حوزه کودک و نوجوان این استان با اشاره به آفت‌های خصوصی‌سازی در حوزه تعلیم و تربیت، هدف‌گذاری کانون را مردمی‌سازی به جای خصوصی‌سازی عنوان کرد. حامد علامتی در  این دیدار با اشاره به اینکه این سومین سفر اعضای شورای معاونان کانون به استان‌هاست، گفت: اعضای شورای معاونان کانون از روز سه‌شنبه به تمام شهرهای استان گلستان  سفر کرده و از نزدیک شاهد مسائل و مشکلات حوزه کودک و نوجوان در این استان بوده و تلاش کرده‌اند در حد امکان آنها را رفع کنند. او با اشاره به علاقه رئیس‌جمهور شهید به توسعه فعالیت‌های تربیتی در حوزه کودک و نوجوان، افزود: سیاست اصلی ما نوجوان‌محوری است؛ یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه کودک و نوجوان نگاه ویژه شهید رئیسی به این حوزه بود و ما امروز با تدبیر این شهید بزرگوار، شورای عالی جوان و نوجوان را داریم. مدیرعامل کانون ادامه داد: در کانون قبلا بسیاری از کارهای ما معطوف به کودک بود و نوجوانان در کانون مغفول بودند اما با اهتمام دولت سیزدهم به حوزه نوجوان توجه جدی‌تری شد. معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش اظهار داشت: رئیس‌جمهور شهید به عرصه ناشران کودک و نوجوان توجه ویژه داشتند و در بازدید نمایشگاه کتاب تهران هم از من خواستند از دیگر ناشران حمایت کنیم و وارد فضای رقابتی با آنها نشویم؛ ما نیز بر همین اساس کتاب‌های بیش از ۵۲ ناشر را خریدیم و در سطح مراکز توزیع کردیم. او با اشاره به ظرفیت‌های مربیان کانون پرورش فکری بیان کرد: کانون یک نهاد معمولی نیست، یک سرمایه عظیم فرهنگی - هنری در جمهوری اسلامی است که با ارائه بیش از ۶۰ عنوان فعالیت، یک بسته کامل فرهنگی - ‌هنری، ادبی برای کودکان و نوجوانان است و در حوزه تولید فیلم، انیمیشن، پویانمایی، اسباب‌بازی و کتاب نیز فعالیت می‌کند.
علامتی با بیان اینکه نزدیک به ۶۰ سال است بسیاری از بزرگان این کشور دوران کودکی و نوجوانی خود را با کتاب‌ها و محصولات فرهنگی کانون سپری کرده‌اند، گفت: امسال با یک هزار عنوان کتاب در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشتیم که این عدد در نوع خود کم‌نظیر است، همچنین سال گذشته ۳ میلیون جلد کتاب منتشر کردیم.
او با اعلام اینکه کانون بیش از یک هزار مرکز فرهنگی‌ - هنری در سطح کشور دارد، اظهار داشت: هدف ما این است کانون پرورش فکری، علاوه بر خوانش کتاب، متناسب با اقتضائات محلی، بسته تربیتی برای آن منطقه تعریف کند.
مدیرعامل کانون ادامه داد: ما فقط دنبال کارهای مهارتی نیستیم، نگاه ما باید تربیتی باشد و از دل نگاه تربیتی مهارت‌آموزی هم اتفاق می‌افتد، کانون در بطن دستگاه تعلیم‌ و تربیت است اما حوزه عملکرد آن در حوزه‌ بیرون از آموزش‌و‌پرورش است. علامتی در این زمینه توضیح داد: ما یک فعالیت غیررسمی در فضای غیررسمی آموزش‌و‌پرورش داریم که آن کانون است، ۲ بال فرهنگی و پرورشی آموزش‌و‌پرورش در درون و بیرون مجموعه کانون پرورش فکری است.
او با اشاره به سیاست‌های کشور مبنی بر مردمی‌سازی فعالیت‌ها، بیان کرد: امسال برای نخستین‌بار کانون به سمت گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی رفته است، چرا که باید جبهه‌ای کار کنیم؛ خصوصی‌سازی در حوزه تعلیم‌وتربیت آفت است، ما باید مردمی‌سازی کنیم و آنها را حمایت کرده و بر فعالیت‌های‌شان نظارت داشته باشیم.
مدیرعامل کانون اظهار داشت: ما باید خانواده را از تماشاگر بودن به همکار و همراه بودن با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبدیل کنیم، چرا که نخستین کانون تربیت کودک، خانواده است.
در ابتدای این نشست‌ فعالان گروه‌های مختلف حوزه کودک و نوجوان استان گلستان به بیان نظرهای خود پرداختند و اعضای شورای معاونان کانون نیز برنامه‌های حوزه کاری خود را برای آنها تشریح کردند.

Page Generated in 0/0050 sec