printlogo


کد خبر: 285999تاریخ: 1403/3/12 00:00
اخبار

توافق ایران و باکو برای  نصب ایستگاه‌های آنلاین در طول رودخانه ارس
در پنجاه‌وسومین اجلاس کمیسیون مشترک دائمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بر نصب ایستگاه‌های آنلاین در طول مسیر رودخانه مرز مشترک 2 کشور توافق شد. این اجلاس برای بهره‌برداری مساوی از منابع آب و انرژی رودخانه ارس در سدهای ارس و میل مغان با حضور مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از هفتم تا دهم خرداد به منظور برنامه‌ریزی، ذخیره‌سازی و رهاسازی آب از سد ارس و میل مغان برای سال‌آبی جاری در تبریز برگزار شد. در این جلسه پایش مصارف رودخانه، تدقیق برنامه‌ریزی مصارف آب در طول مسیر و در میل مغان مورد تاکید قرار گرفت. همچنین به منظور کنترل، پایش و اندازه‌گیری جریان آب در طول مسیر رودخانه در مرز مشترک 2 کشور، ایستگاه‌های آنلاین پیشنهادی مورد توافق قرار گرفت.
***
ایران دومین تولیدکننده نفت و سوخت مایع در اوپک
گزارش نهاد زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد ایران در زمستان 1402 روزانه 4 میلیون و 420 هزار بشکه نفت خام و سوخت مایع تولید کرده و از این لحاظ در جایگاه دوم اوپک قرار دارد. ایران در 3 ماه نخست 2024 روزانه 3 میلیون و 230 هزار بشکه نفت و یک میلیون و 190 هزار بشکه سوخت مایع تولید کرده است؛ اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود این آمار را اعلام کرده است. به این ترتیب، ایران پس از به دست آوردن جایگاه سوم تولید نفت در اوپک، اکنون جایگاه دوم تولید سوخت مایع در این سازمان را به دست آورده است. عربستان با تولید 10 میلیون و 750 هزار بشکه‌ در روز در جایگاه نخست و عراق با 4 میلیون و 400 هزار بشکه در رتبه سوم قرار دارند. بر اساس آمار این اداره که زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکاست، تولید نفت ایران در این بازه زمانی نسبت به 3 ماهه قبل یعنی 3 ماهه پایانی سال 2023، روزانه 50 هزار بشکه بیشتر شده است. متوسط تولید نفت ایران هم در سال 2023 روزانه 2میلیون و 870 هزار بشکه برآورد شده است. ایران در 3 ماهه نخست سال جاری میلادی 4 میلیون و 420 هزار بشکه محصولات نفتی و سوخت مایع که عمدتا شامل میعانات گازی ا‌ست، تولید کرده است. تولید سوخت مایع ایران در این بازه نسبت به 3 ماهه قبل از آن 110 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این آمار بدان معناست که ایران به جز تولید 3.230 میلیون نفت خام، روزانه یک میلیون و 190 هزار بشکه سوخت مایع تولید کرده است. از کل 32.04 میلیون بشکه سوخت مایع تولیدی اوپک در این 3 ماهه، 13.64 درصد آن را ایران تولید کرده است.
***
تجارت ایران و ترکیه ۱۲ درصد رشد کرد
اداره آمار ترکیه اعلام کرد مبادلات تجاری این کشور با ایران در چهارمین ماه سال جاری میلادی با رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳۸۶ میلیون دلار رسیده است. آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسیده است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در 4 ماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی بالغ بر یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲ تا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)‌ با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل ۹۰۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود اما واردات ترکیه از ایران در 4 ماهه نخست ۲۰۲۴ کاهش ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و از ۸۲۰ میلیون دلار در 4 ماهه نخست ۲۰۲۳ به ۷۰۰ میلیون دلار در مدت مشابه امسال رسیده است. بر اساس این گزارش، ترکیه در چهارمین ماه سال جاری میلادی ۲۳۶ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۱۵۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است. صادرات ترکیه به ایران در این ماه نسبت به آوریل سال قبل رشد ۱۸ درصدی و واردات از ایران رشد ۵ درصدی داشته است. مبادلات 2 کشور در ماه آوریل سال جاری میلادی با رشد ۱۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳۸۶ میلیون دلار رسیده است.
***
حمایت 6.5 همتی صندوق تثبیت بازار سرمایه از ابتدای امسال
 بازار تثبیت بازار سرمایه ایران (سنا) در گزارشی اعلام کرد ارزش سهام خریداری شده توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه از ابتدای سال تا هفتم خرداد ۱۴۰۳ رقمی معادل 64.810 هزار میلیارد ریال (حدود 6.5 همت) بوده است. صندوق تثبیت بازار سرمایه در راستای ایفای نقش خود برای حمایت از بازار سهام بیشترین خرید را داشت. ارزش سهام فروخته شده به صورت خرد و بلوکی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه در طول سال ۱۴۰۳ تاکنون به ترتیب رقمی معادل 1.529 و 24.939 میلیارد ریال بوده است. با توجه به شرایط بازار، فروش صندوق تثبیت بازار سرمایه در فروردین و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ رقمی معادل ۲۶ هزار و ۴۶۸ میلیارد ریال بود که از این رقم ۹۸ درصد فروش بلوکی (۲۴ هزار و ۹۳۹ میلیارد ریال) را در بر می‌گیرد. یادآوری می‌شود منابع حاصل از فروش سهام، مجدد به گردونه حمایت از بازار سهام بازگشته و خروج منابع اتفاق نیفتاده است. به عبارت دیگر صندوق تثبیت در کنار حمایت از بازار سرمایه کمک چشمگیری به نقدشوندگی بازار داشته است. در مجموع از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون با ۴۱ روز معاملاتی در بازار سهام همراه بودیم که از این تعداد روزها، صندوق تثبیت بازار سرمایه ۳۱ روز (۷۶ درصد) به بازار ورود داشته و با معامله ۴۸۲ نماد و نیز ۱۹ صندوق EFE به حمایت از بازار سهام پرداخته است.

Page Generated in 0/0066 sec