printlogo


کد خبر: 286010تاریخ: 1403/3/12 00:00
گزارشی درباره ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 2 روز نخست
ثبت‌نام چهره‌ها

گروه سیاسی: راهروهای وزارت کشور در روز دوم شلوغ‌تر از روز نخست بود. با وجود آنکه زیاد بودند کسانی که خود را داوطلب دارای صلاحیت برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری چهاردهم تلقی می‌کردند اما در همان مرحله نخست به دلیل عدم برخورداری از شرایط کافی و لازم نتوانستند ثبت‌نام کنند و ادامه مسیر دهند. بر همین اساس وزارت کشور در اطلاعیه‌های بعدی بر اطلاعیه شماره یک خود تاکید کرده و گفته است داوطلبان پیش از مراجعه وضعیت خود را با شرایط ثبت‌نام انطباق دهند. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگوی تلویزیونی با اعلام اینکه ساعت 8 صبح روز پنجشنبه (۱۰ خرداد) طبق قانون و زمان‌بندی ابلاغ‌شده ثبت‌نام از داوطلبان در محل وزارت کشور آغاز شد، گفت: برخی موارد لازم برای ثبت‌نام پیش از این در اطلاعیه شماره یک به طور رسمی اعلام شده است، به همین جهت یک شرط اصلی در این دوره و متفاوت با ادوار گذشته حتما ثبت‌نام قطعی ویژه کسانی است که وضعیت آنان با شرایط ثبت‌نام انطباق داشته باشد.
وی تصریح کرد: براساس قانون پیش‌بینی‌شده است اگر کسی به هر دلیل نمی‌تواند شخصا مراجعه حضوری داشته باشد، می‌تواند نماینده‌اش را به صورت کتبی به وزارت کشور معرفی کند.
* چه کسانی آمدند؟
حالا لیست اسامی ثبت‌نام‌کننده کم‌کم در حال تکمیل است. با وجود اینکه ثبت‌نام‌ 9 نفر قطعی شده است اما فقط شاهد حضور 3 نفر از گزینه‌هایی هستیم که پیش از این احتمال حضور آنها در رسانه‌ها داده می‌شد. می‌توان گفت در روز اول و دوم ثبت‌نام انتخابات، فضا آنگونه که باید جدی پیش نرفت. شاید همه نگاه‌ها به ثبت‌نام‌های روزهای آینده دوخته شده باشد. براساس آنچه می‌دانیم «محمدرضا صباغیان»، «مصطفی کواکبیان»، «عباس مقتدایی»، «قدرتعلی حشمتیان»، «سعید جلیلی»، «علی لاریجانی»، «محمد خوش‌چهره»، «محمود احمدی‌بیغش» و «عبدالناصر همتی» ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند.
معمول است نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در جریان ثبت‌نام، شعارها و برنامه‌های‌شان را به صورت مختصر اعلام ‌کنند تا در صورت تایید صلاحیت در تبلیغات انتخاباتی به صورت مفصل این شعارها و برنامه‌ها را تشریح کنند. نخستین چهره سیاسی که به تشریح برنامه‌های خود پرداخت سعید جلیلی بود. علی لاریجانی نیز که فردای ثبت‌نام سعید جلیلی وارد وزارت کشور شد، برنامه‌های خود را ارائه کرد. شوخی با علی لاریجانی پیش از ثبت‌نام در انتخابات نیز از موضوعات جالب توجه بود. او که در یک توئیت در شبکه اجتماعی ایکس مسیر رفتن به وزارت کشور و خیابان پاستور (محل استقرار ریاست جمهوری) را روی نقشه مشخص کرده بود در پاسخ به این سوال خبرنگاران که «آقای لاریجانی با اسنپ آمدید یا تپسی؟» گفت: چیزهای مهم‌تری در آن توئیت بود(!)
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح برنامه‌های خود گفت: به دولتی نیاز داریم که با همه وجود، عزم، اراده و برنامه داشته باشد. به حداقل‌ها راضی نشود، اداره روزمره کشور را کافی نداند و به قله‌ها نگاه کند. ما در 10 سال گذشته در گفتمانی به اسم دولتِ سایه به این مساله اندیشیده‌ایم و با شبکه‌ای گسترده از نخبگان و اساتید حوزه‌های مختلف پیرامون این بحث کارشناسی‌هایی را انجام دادیم. در یک فرصت تاریخی هستیم، اگر ملت از فرصت‌های تاریخی غفلت کند، از مسیر پیشرفت عقب می‌ماند و این پیشرفت با عدالت به دست می‌آید. حق مردم ایران است که برای جهش کشور نقش ایفا کنند و این وظیفه دولت است که برای آن برنامه داشته باشد، انحصارها شکسته و خط‌کشی‌های نادرست برداشته شود.
علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس نیز در تشریح برنامه‌های خود گفت: در دولت مدنظر من، هر کاربَلَد و توانایی، با هر سلیقه‌ سیاسی به کار گرفته می‌شود. دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست. به جای نگاه تمرکزگرا و از بالا به پایین زمام امور مناطق ایران عزیز در اختیار نخبگان استانی قرار می‌گیرد. دیپلماسی کشور باید پیشرفت ایران را مساله اصلی تعاملات خود قرار دهد، راهبرد ایران به عنوان قدرت مهم منطقه این است که کل منطقه امن و قدرتمند باشد. در مقوله اقتصاد علاوه بر محوریت تولید و اشتغال، مبارزه با علل فساد مهم‌تر از برخورد با معلول‌هاست. اگر دولت جایگزین ملت شود، شفافیت بیشتر شود و مقررات زائد تقلیل یابد، زمینه‌ فساد از بین می‌رود. 
وی حدود 4 ساعت بعد در توئیتی شعار«ملت قوی، دولت زمینه‌ساز» منتشر کرد.
* بازار داغ نظرسنجی‌ها
یکی از موضوعات داغ که همواره پیش از انتخابات شاهد آن هستیم، «نظرسنجی» و اطلاع از آخرین وضعیت مشارکت و اقبال عمومی به سمت برخی گزینه‌ها است. حتی برخی داوطلبان تصمیم خود را با همین نظرسنجی‌ها تنظیم می‌کنند تا بدانند در صورت ورود به عرصه انتخابات پذیرشی از سوی جامعه خواهند داشت یا خیر. در کنار گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری برخی چهره‌ها، شاید یکی از علل تعویق زمان ثبت‌نام از سوی برخی چهره‌های سیاسی، بررسی نظرسنجی‌ها و میزان اقبال مردم به حضور آنهاست تا در صورت اطمینان از اقبال مردم، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند، البته برخی افراد که در نظرسنجی‌ها وضعیت مناسبی هم نداشتند ثبت‌نام یا اعلام حضور کردند و نمی‌توان کاندیداتوری را صرفاً منوط به نظرسنجی‌ها کرد.
* رعایت اصل بی‌طرفی از آرای مردم
محمدحسن صادقی‌مقدم، عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در نخستین جلسه ارتباط تصویری سراسری و مشترک سال جاری با رؤسای دفاتر استانی و شهرستانی و تمام کارکنان دفاتر استانی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان بر اساس قانون به بررسی صلاحیت‌ها می‌پردازد. فرآیند بررسی صلاحیت‌ها نیز پس از پایان ثبت‌نام آغاز خواهد شد که مهلت شورا در این باره، 2‌بازه زمانی ۵ روزه است که امیدواریم بتوانیم در کمتر از ۱۰ روز اعلام نظر نهایی را داشته باشیم تا کاندیداها فرصت بیشتری برای تبلیغات داشته باشند.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پایان ناظران انتخابات را «مدافعان حریم مردم‌سالاری دینی» دانست و تاکید کرد: آرای مردم امانت است و باید تلاش کرد همچون همیشه با احساس مسؤولیت و رعایت اصل بی‌طرفی از آرای مردم به عنوان امانت الهی به طور کامل صیانت و پاسداری شود.
آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نیز در نشست سراسری و مشترک سال جاری با رؤسای دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان گفت: آرای مردم امانت است. همه آن چیزی هم که در اختیار ناظران است، امانت است. به خوبی بدانید که چگونه باید نظارت کنید. همه اینها امانت در دست شماست. «ان‌الله یأمرکم ان تأدوا الامانات الی اهلها» شما باید امانت را به اهلش برسانید. ما پیمان بسته‌ایم بر اساس قانون اساسی و قوانین دیگر عمل کنیم. عهد و پیمان پشت سرش مسؤولیت دارد. باید پایبند به قانون باشیم هرچند خلاف میل‌مان باشد.
* زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری تمدید نخواهد شد
سیدمحمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور و معاون سیاسی وزیر کشور، درباره آخرین وضعیت ثبت‌نام‌ها برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حضور خبرنگاران گفت: روز دوم ثبت‌نام ریاست‌جمهوری است و برابر قانون ۵ روز از ساعت ۸ تا ۶ بعد از ظهر مشخص شده است و آخرین روز ثبت نام‌ها روز چهاردهم خرداد همزمان با سالگرد ارتحال امام راحل است.
وی افزود: با توجه به اینکه در زمان ۵۰ روز باید رئیس‌جمهور انتخاب شود، آخرین زمان ثبت نام‌ها ساعت ۶ بعدازظهر چهاردهم خرداد است و قابل تمدید نیست.
وی اظهار کرد: آنچه قابل ذکر است اینکه درخواست و تقاضای ما از داوطلبان این است که به واسطه اینکه بخشی از ثبت‌نام زمانبر است و ما پلاک آنها را باید به شورای نگهبان هم ارسال کنیم، لذا درخواست داریم ثبت‌نام خود را به روز پایانی موکول نکنند.

Page Generated in 0/0057 sec