printlogo


کد خبر: 286018تاریخ: 1403/3/13 00:00
اخبار

انیمیشن «راه» به کرواسی رفت
انیمیشن کوتاه «راه» با عنوان The Route به نویسندگی و کارگردانی بابک بیگی و تهیه‌کنندگی رها زندیه، پوریا خلج‌طهرانی و بابک بیگی در نخستین حضور بین‌المللی خود راهی جشنواره پویانمایی زاگرب Animafest Zagreb شد. این جشنواره یکی از مهم‌ترین رویدادهای انیمیشن در جهان و مورد تایید آکادمی اسکار است که همه ساله در کشور کرواسی برگزار می‌شود. سی‌وچهارمین دوره این جشنواره از ۳ تا ۸ ژوئن  ۲۰۲۴ ، ۱۴ تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ در شهر زاگرب کرواسی برگزار خواهد شد.
***
حمید حرا با یک نمایش جدید روی صحنه می‌رود
«و او جان من است» عنوان یکی از تازه‌ترین پروژه‌های نمایشی است که خرداد و تیر سال جاری به کارگردانی حمید حرا و حضور تعدادی از بازیگران شناخته‌شده عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون در تالار وحدت تهران اجرا می‌شود. به گفته حمید حرا، این نمایش در فضایی مفرح به روایت واقعه‌ای تاریخی می‌پردازد که تاکنون کمتر در حوزه‌های سینما و تئاتر به آن پرداخته شده است؛ مسیری که در آن تلاش‌شده چهره واقعی و پر از رحمت اسلام در قالب یک داستان متفاوت به مخاطبان ارائه شود. پروژه نمایشی «و او جان من است» خرداد و تیر سال جاری با همکاری بنیاد فرهنگی - هنری رودکی و اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط گروه هنری «سایه» روی صحنه می‌رود.
***
انتشار فراخوان جشنواره «سینماحقیقت» 
هجدهمین ماراتن مستند‌سازی کشور با انتشار فراخوان سینماحقیقت رسما از روز گذشته آغاز شد. از بخش‌های این دوره می‌توان به «مسابقه ملی»، «مسابقه بین‌الملل»، «جایزه شهید آوینی» و «غزه، فلسطین، مقاومت»، اشاره کرد. در مقدمه فراخوان این دوره از جشنواره آمده است: «دنیای امروز، دنیای عبور از یک‌جانبه‌گرایی و تک‌صدایی است؛ جهان روزهای سخت و لحظه‌های غرورآفرین. «سینماحقیقت» فرصتی برای شنیده شدن پژواک جهان چندصدایی است. با این رویکرد، امسال در بخش «غزه، فلسطین، مقاومت» به آثاری با موضوع مقاومت، فجایع انسانی و نسل‌کشی در غزه توجه خواهیم کرد. همچنین می‌کوشیم کاشف استعدادهای تازه و آثار خلاقانه و تماشایی در سینمای مستند باشیم». در بخش ملی آثاری می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند، که بعد از فروردین ۱۴۰۲ تولید شده باشند.
***
«انتخاب هشتم» درباره شهید جمهور ساخته شد
همزمان با آماده نمایش شدن فیلم کوتاه «انتخاب هشتم» به کارگردانی سیده‌مائده موسوی‌اقدم، از پوستر فیلم رونمایی شد. این فیلم کوتاه به کارگردانی سیده‌مائده موسوی‌اقدم و تهیه‌کنندگی سجاد رازیان با پایان مراحل تدوین و صداگذاری، برای شرکت در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی آماده می‌شود. همچنین با آماده شدن این فیلم کوتاه، از پوستر آن نیز رونمایی شد. «انتخاب هشتم» نخستین فیلم کوتاهی است که پس از شهادت رئیس‌جمهور سیدابراهیم رئیسی و هیات همراه درباره شهدای خدمت و آیین بدرقه آنها ساخته شده است.
***
انتشار «کنسرتوهای آسان برای ویولا» 
کتاب «کنسرتوهای آسان برای ویولا»  نوشته امیرحسین طائی، آهنگساز، خواننده و نوازنده ویولا، نخستین کتاب رپرتوار ساز ویولا در ایران است که پیش از این با نام «کنسرتوهای مشهور ویولا» در سطح بین‌المللی منتشر شده بود. این کتاب با قطعات و کنسرتوهای ساده آغاز شده و توسط طائی برای ساز ویولا بازنویسی، انتقال و بازنگری شده است؛ ترتیب قطعات به نحوی انتخاب شده است که هنرجو بتواند تکنیک‌های مختلف نوازندگی ساز ویولا را فراگیرد و با دوره‌های مختلف موسیقی کلاسیک آشنا شود. کتاب «کنسرتوهای آسان برای ویولا» توسط انتشارات سرود منتشر شده است.
***
عرضه بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تفلیس
نمایشگاه کتاب تفلیس با حضور مهدی سعادت‌نژاد رایزن فرهنگی ایران در گرجستان، تامارا لبانیدزه رئیس انجمن ناشران و نمایشگاه کتاب تفلیس و جمعی از اساتید، دانشجویان و نخبگان این کشور افتتاح شد. در این نمایشگاه که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان و با همکاری بخش بین‌الملل خانه کتاب و ادبیات ایران بر پا شده، غرفه ایران با بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب شامل موضوعات دینی، کتاب‌های حوزه ادبیات کهن و معاصر به زبان گرجی، ایرانشناسی، گردشگری، آموزش زبان فارسی، کودک و نوجوان به زبان فارسی و انگلیسی در معرض دید بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تفلیس قرار گرفت. بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تفلیس با حضور ناشران مختلف علمی و فرهنگی تا ۱۴ خرداد در مرکز اکسپو جورجیا دایر و میزبان علاقه‌مندان کتاب و اهالی فرهنگ و ادب خواهد بود.
***
جوایز  فستیوال روسیه در دستان گروه ایرانی
نمایش «هیس» به کارگردانی اسماعیل شفیعی موفق شد ۳ جایزه از بیست‌وهشتمین فستیوال بین‌المللی تئاتر «روسکایا کلاسیکا» مسکو را از آن خود کند. این نمایش چند ملیتی که به عنوان کاری از گروه تئاتر  «چایکا» از ایران در این فستیوال حضور داشت،  جوایز بهترین کارگردانی، بهترین بازی 2 نفره (دوئت) و دیپلم افتخار این رویداد هنری را از آن خود کرد. بر همین اساس جایزه بهترین کارگردانی به اسماعیل شفیعی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر و جایزه‌ بهترین بازی 2 نفره (دوئت) به مینا امامی و فرزانه میدانی و دیپلم افتخار پیوست فرهنگ شرق و روسیه به این گروه تعلق گرفت.  این نمایش چند ملیتی که در آن بازیگرانی از ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه شرکت دارند، سال گذشته در فستیوال آرلکین روسیه نیز برنده جایزه ویژه هیات داوران شد.

Page Generated in 0/0060 sec