printlogo


کد خبر: 286022تاریخ: 1403/3/13 00:00
دور دنیا

وال‌استریت‌ژورنال: تحریم‌های غرب علیه ایران بی‌اثر شده است
رسانه آمریکایی در گزارشی درباره تاثیر تحریم‌های غرب و آمریکا بر کشورهایی از جمله ایران که سال‌هاست هدف این تحریم‌ها قرار دارند، تاکید کرد: ایالات‌متحده به‌ طور ناخواسته موجب ایجاد یک محور متشکل از کشورهای تحت تحریم شده‌ است و آنها تجربه موفقی برای خنثی‌سازی این محدودیت‌ها داشته‌اند. این روزنامه چاپ آمریکا در گزارش خود با اشاره به اینکه «هدف از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی غرب، تحت فشار قرار دادن دشمنان آمریکا بوده است»، نوشت: غرب با استفاده از قدرت دلار تلاش کرد دولت‌های قدرتمند را تحت فشار قرار دهد تا آنها بدون درگیری نظامی تسلیم شوند اما آنها به‌ طور ناخواسته یک اقتصاد سایه در جهان ایجاد کرده‌اند که دشمنان اصلی آمریکا را به هم پیوند می‌دهد و چین را به‌ عنوان دشمن اصلی واشنگتن در مرکز قرار داده است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال ادامه داد: محدودیت‌های مالی و تجاری بی‌سابقه علیه روسیه، ایران، ونزوئلا، کره‌شمالی، چین و کشورهای دیگر با محدود کردن دسترسی به کالاها و بازارهای غربی، اقتصاد آنها را تحت فشار قرار داده است اما به گفته مقامات غربی و داده‌های گمرکی، پکن به طور فزاینده‌ای با تقویت روابط تجاری خود، تلاش‌های تحت رهبری ایالات‌متحده را خنثی کرده است. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، اکنون بلوک کشورهای تحریم شده در مجموع از مزیت مقیاسی که بتواند از آنها در برابر جنگ اقتصادی واشنگتن محافظت کند، برخوردار شده‌اند و در حال تجارت با یکدیگر در تمام زمینه‌ها از پهپاد و موشک گرفته تا طلا و نفت هستند. «دانا استراول» مقام سابق وزارت دفاع آمریکا و تحلیلگر اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک در این باره گفت: چین یک رقیب راهبردی است که از اراده و توانایی لازم برای تغییر شکل نظم فعلی جهانی برخوردار است. 
***
نخستین گروه مربیان نظامی فرانسوی در مسیر اوکراین هستند
یکی از سیاستمداران ارشد اوکراین گفت نخستین گروه مربیان نظامی فرانسوی در حال اعزام به اوکراین هستند. «الکسی گونچارنکو» سیاستمدار ارشد اوکراینی چند روز پس از آن این گفته‌ها را مطرح کرده که الکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد این کشور اعلام کرد به حضور پرسنل نظامی فرانسه در کشور مجوز داده است. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، گونچارنکو از اعضای پارلمان اوکراین و مقام ارشد هیات این کشور در مجمع شورای اروپا در پیام‌رسان اجتماعی ایکس نوشت: «منابع به من اطلاع دادند که نخستین گروه از مربیان فرانسوی در حال حاضر در راه اوکراین هستند». حضور نیروهای ناتو در اوکراین یک موضوع بحث‌برانگیز در داخل ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده است که اعضای آن معتقدند طرف درگیری بین روسیه و اوکراین نیستند. در همین حال، مسکو گفته است حامیان غربی اوکراین را به‌عنوان مشارکت‌‌کنندگان مستقیم می‌بیند و تاکید کرده است از تسلیحات غربی برای حمله به اهدافی در خاک روسیه استفاده می‌شود. فوریه ۲۰۲۴، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت نمی‌تواند احتمال اعزام نیروهای نظامی کشورهای عضو ناتو به اوکراین در آینده را رد کند، اگر چه مقامات فرانسوی خیلی زود توضیح دادند منظور او پرسنل 
غیرنظامی است. 
***
اخراج سفیر انگلیس پس از شوخی با اسلحه
سفیر انگلیس در مکزیک پس از نشانه رفتن اسلحه به سمت یکی از کارکنان این سفارتخانه در داخل خودرو، برکنار شد. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس با اشاره به اقدام نامناسب سفیر این کشور در مکزیک و نشانه رفتن اسلحه به سمت یکی از کارکنان محلی سفارتخانه لندن در داخل خودرو، دیپلمات ارشد انگلیس را از سمتش برکنار کرد. تصاویر ویدئویی منتشر شده در شبکه «ایکس»، جان بنجامین، سفیر انگلیس را در حالی نشان می‌دهد که اسلحه را به سمت فردی که چهره‌اش قابل شناسایی نیست، نشانه می‌رود. فایننشال‌تایمز دیروز گزارش داد سفیر انگلیس در مکزیک از سمتش برکنار شده است. یکی از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس دراین‌باره گفت: از این حادثه مطلع هستیم و اقدام مقتضی را اتخاذ کرده‌ایم. صفحه شخصی بنجامین در فضای مجازی نیز از پایان ماموریت وی به عنوان سفیر در پایان ماه مه خبر داد. تارنمای دولت انگلیس نیز به پایان دوران ماموریت بنجامین در مکزیک اشاره کرده است. 
***
زلنسکی: نیروهای روسیه به اوکراینی‌ها می‌خندند
رئیس‌جمهور اوکراین گفت تاخیر جو بایدن در تایید استفاده از تسلیحات غربی علیه مواضعی در روسیه باعث شده تا نیروهای این کشور به اوکراین «بخندند» و مردمش را «شکار» کنند. ایالات متحده پنجشنبه در اقدامی نمادین و همچنین برای نخستین بار اعلام کرد اجازه خواهد داد از برخی تسلیحات ساخت آمریکا توسط ارتش اوکراین برای هدف‌گیری مواضعی در داخل روسیه استفاده شود. 2 مقام آمریکایی گفتند بایدن به طور مخفیانه به اوکراین اجازه استفاده از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به داخل روسیه را داده است. به گفته مقامات آمریکایی، اگر چه این تصمیم بسیار نمادین است و مورد استقبال اوکراین قرار گرفته است اما این تصمیم تنها درباره برخی تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده و تنها در یک زمینه اعمال می‌شود؛ منطقه «خارکیف» واقع در شمال شرق اوکراین، جایی که روسیه 3 هفته پیش یک حمله گسترده را به آن آغاز کرد. 

Page Generated in 0/0053 sec