printlogo


کد خبر: 286025تاریخ: 1403/3/13 00:00
بازی دیپلماتیک مقاومت

نرگس عبدلی: در شرایطی که مذاکرات مقاومت و اسرائیل متوقف شده‌ است، جنبش حماس دیروز اعلام کرد در مذاکره‌هایی که آتش‌بس را در نوار غزه تضمین نمی‌کند وارد نمی‌شود. حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: نسبت به تلاش‌های میانجی‌ها در دور مذاکرات غیرمستقیم سابق برای دستیابی به اعلام موافقت با پیشنهاد میانجی‌ها در ششم مه، با انعطاف و خوش‌بینی برخورد شد. این در حالی است که رژیم اشغالگر در پاسخ  به موضع‌گیری مثبت حماس از این مذاکره‌ها برای پوشش ادامه تجاوزاتش استفاده و به شهر رفح حمله و گذرگاه رفح را اشغال و همچنین با ارائه برخی اظهارات، تلاش‌های میانجیان را مختل کرد. حماس تاکید کرد نه این جنبش و نه دیگر گروه‌های فلسطینی هرگز نمی‌پذیرند جزئی از این سیاست باشند و اشاره کرد به میانجیان موضع‌ خود و مفاد آن را اعلام کرده که آمادگی برای دستیابی به معاهده‌ای را دارد که مبادله کامل اسرا را شامل شود آن هم در شرایطی که رژیم اشغالگر جنگ و تجاوز علیه مردم غزه را متوقف کند.
 اگر اینگونه به نظر برسد که میانجی‌ها طرح اخیر اسرائیل را جدی نگرفته‌اند، خانواده‌های اسرای اسرائیلی که اخیرا جنبش آنها به خیابان‌ها نیز کشیده شده احساس می‌کنند بازیچه شده‌اند، طوری که این خانواده‌ها جلسه دیروز با رئیس شورای امنیت داخلی اسرائیل، تزاچی هانگبی را جهت توبیخ و سرزنش دولت اسرائیل ترک و اعلام کردند اگر اسرا ظرف چند هفته یا چند ماه آینده بازنگردند، هیچ طرح اضطراری در دست نداریم. همچنین اعلام کردند از این رو که دولت نتوانسته تمام اسیران اسرائیلی را بازگرداند این جنگ همچنان ادامه یافته است. همان‌طور که شبکه 12 عبری از هنگبی نقل کرده است: دولت فعلی هیچ تصمیمی مبنی بر توقف جنگ در ازای بازگرداندن تمام اسیران اتخاذ نکرده است. این مطلب درست زمانی منتشر شد که سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، تصاویری از اسیر اسرائیلی، الکساندر توربانوف، منتشر کرد در حالی که او از تظاهرات‌کنندگان می‌خواست بر فشار آوردن به دولت اسرائیل برای بازگرداندن سالم اسیران ادامه دهند. وی گفته است تنها راه زنده بازگشتن آنها، توافق بر معامله تبادل اسرا در ازای آتش‌بس است.
 از سوی دیگر تماس‌ها از جانب آمریکا با تل‌آویو و قاهره، برای دستیابی به توافقی بین طرفین برای راه‌اندازی مجدد گذرگاه رفح در مرز مصر و جنوب نوار غزه برقرار شده است. به نظر می‌رسد این تماس‌ها برای تحقق توافق بر سر قاعده لزوم همکاری مصر و اسرائیل در این پرونده موفق بوده است، به طوری که جلسه سه‌جانبه‌ای هفته آینده با حضور مسؤولان آمریکایی، اسرائیلی و مصری و با نظارت آمریکا برای از سرگیری فعالیت گذرگاه رفح برگزار خواهد شد. همچنین وزیر جنگ اسرائیل، یوآو گالانت و وزیر دفاع آمریکا، لوید جیمز آستین، درباره مساله راه‌اندازی مجدد گذرگاه رفح، به عنوان گذرگاهی برای کمک‌های انسانی، گفت‌وگو کردند. به گزارش رسانه‌های دشمن صهیونیست، گالانت در گفت‌وگو با وزیر آمریکایی تأکید کرد اسرائیل با بازگشایی گذرگاه مخالفتی ندارد اما با واگذاری مسؤولیت این امر به حماس یا نیروهای مرتبط با آن موافقت نخواهد کرد و در عوض تل‌آویو پیشنهاد می‌کند سازمان ملل متحد یا گروه‌های فلسطینی غیر از حماس، کنترل این گذرگاه را در دست بگیرند و آن را به نیابت از فلسطینی‌ها اداره کنند، این در حالی است ‌که قاهره ترجیح می‌دهد مجددا نمایندگانی از اتحادیه اروپایی بر این گذرگاه نظارت کنند و از این رو در حال برقراری تماس با کشور‌های اروپایی است تا آنها را به ضرورت همکاری قانع کند و این در حالی است که قاهره قصد دارد سفری را برای سفیران اروپایی و دیپلمات‌های غربی به رفح جهت مطلع ساختن غربی‌ها از مشکلات ورود کمک‌های انسانی از مسیر گذرگاه‌های موقت جدید، از طریق گذرگاه کرم ابو سالم در سرزمین اشغالی ترتیب دهد.

Page Generated in 0/0049 sec