printlogo


کد خبر: 286031تاریخ: 1403/3/13 00:00
مدیرعامل شرکت توانیر: ۴۰ درصد مشترکان سال گذشته مشمول طرح پاداش برق شدند
قبض صفر با مصرف بهینه
وزارت نیرو: ۲۵ درصد کاهش مصرف برق نسبت به سال قبل باعث صفر شدن قبض مشترکان و صرفه‌جویی بیشتر، مشمول پاداش می‌شود

 محاسبات نشان می‌دهد با اجرای طرح پاداش وزارت نیرو، مشترکان مناطق عادی با مصرف در مرز الگو، با کاهش مصرف برق خود تا ۳۳ درصد نسبت به سال گذشته، می‌توانند ۱۵۰ هزار تومان پاداش دریافت کنند و به ‌این‌ ترتیب، قبض برق آنها بستانکار خواهد شد. وزیر نیرو نیز در روزهای گذشته به اهمیت اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی مصرف برق اشاره و تأکید کرد با صرفه‌جویی در مصرف برق، علاوه بر کاهش هزینه‌های خود، می‌توان به وزارت نیرو و تأمین برق پایدار کمک کرد.
* پویش با انرژی و پویش پاداش مصرف بهینه برق
 مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر دیروز در گفت‌وگویی با بیان اینکه 2 پویش با انرژی و پاداش مصرف بهینه برق برای مشترکان در حال اجراست، اظهار کرد: راهکارهای بسیار ساده‌ای برای کسب جایزه و قرار گرفتن در لیست مشترکان مشمول پاداش وجود دارد.
 وی در تشریح راهکارهای دستیابی به جوایز متنوعی که امسال برای مشترکان برق در نظر گرفته شده است، گفت: در واقع همه مشترکان شانس برخورداری از جوایز را به شرط رعایت نکات ساده مصرف صحیح برق دارند.
 مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه سال گذشته برنامه ارائه پاداش مصرف بهینه برق اجرا و بر اساس آن مشترکان در ازای کاهش مصرف از پاداش‌های صنعت برق بهره‌مند شدند به‌‌ طوری ‌که قبوض برق بسیاری از هموطنان رایگان شد، گفت: در سال گذشته شاهد مشارکت ۴۰ درصدی مشترکان در طرح پاداش صرفه‌جویی بودیم، امسال نیز در کنار اجرای طرح‌های جدیدی که برای تشویق و جلب مشارکت مشترکان برق پیش‌بینی  شده، طرح پاداش مشابه سال گذشته نیز به قوت خود باقی است.
* با کاهش مصرف ١٠ درصدی، امتیاز دریافت کنید
رجبی‌مشهدی با بیان اینکه امسال جوایز دیگری برای مشترکانی که صرفه‌جویی می‌کنند در نظر گرفته شده که لوازم خانگی و برقی و حتی جایزه بسته‌های اینترنت در این طرح پیش‌بینی  شده است، گفت: هموطنان می‌توانند با نصب نرم‌افزار کاربردی «با انرژی» روی گوشی‌های هوشمند خود از روش‌هایی که برای کاهش مصرف انرژی در نظر گرفته شده است، استفاده کنند و از امتیازهای تعریف شده برخوردار و ضمن حفظ رفاه با کاهش مصرف از این جوایز بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه در این نرم‌افزار، شبیه‌سازی‌ای طراحی شده که مشترکان می‌توانند با ثبت وسایل برقی خود میزان مصرف را به طور تقریبی تخمین بزنند، گفت: مشترکان با کاهش ۱۰ درصدی مصرف می‌توانند امتیاز دریافت کنند و با استمرار در کسب امتیاز، شانس خود را برای دریافت جوایز بیشتر و بزرگ‌تر افزایش دهند.
 به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، مشترکان می‌توانند با نصب برنامه کاربردی باانرژی، امتیاز کسب کنند و با استفاده درست از وسایل برقی، کاهش مصرف در ساعات اوج و قرار دادن دما روی ٢٤ یا ٢٥ درجه امتیازات خود را برای شرکت در قرعه‌کشی بیشتر کنند، چرا که امتیاز بیشتر می‌تواند شانس کسب جوایز بزرگ را افزایش دهد.
* همکاری ۴۰ درصد مشترکان در صنعت برق
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو نیز جمعه 11 خرداد اعلام کرد: طی 2 سال گذشته سابقه پاداش صرفه‌جویی را داریم، که با استفاده از این ظرفیت مردم همکاری بسیاری خوبی داشتند به طوری که سال گذشته بیش از ۴۰ درصد مشترکان خانگی با استفاده از ظرفیت پاداش صرفه‌جویی، مصارف خود را کاهش دادند. بر این اساس قبوض برق مشترکان خانگی که اقدام به کاهش مصرف می‌کنند شامل تخفیف و حتی ممکن است رایگان شود. این ظرفیت و امکان مشارکت مشترکان در این طرح است.
وی با بیان اینکه همچنین پویش «با انرژی» برنامه دیگری است که در نظر گرفته شده است و افرادی که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند و جوایز متنوع دریافت خواهند کرد که شامل کالاهای خانگی، بسته‌های اینترنت، دوچرخه، کالاهای الکترونیک و صدها خودرو می‌شود، گفت: روش‌های مختلفی برای مشارکت افراد در این پویش پیش‌بینی شده است به طوری که برای همه افراد پیامک این پویش ارسال می‌شود. این تبلیغات به صورت ۳۶۰ درجه است؛ به این معنا که تبلیغات در محیط، فضای مجازی، سطوح شهری و رسانه‌ها انجام می‌شود.
* ۶۰۰ مگاوات در 7 روز به میزان مصرف برق کشور افزوده شد
 با گرم شدن هوا مصرف انرژی به‌شدت در حال رشد است به طوری که هفته گذشته بیش از ۶۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق کشور افزوده شد و در هفته پیش رو و در ادامه نیز هزاران مگاوات به میزان مصرف برق افزوده خواهد شد. به منظور مدیریت این شرایط از ابتدا 2 برنامه مهم در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت که توسعه نیروگاه‌ها جزو برنامه اول محسوب می‌شود.
از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و بیش از ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت است که نیمی از آن را نیروگاه‌های حرارتی و نیمی دیگر را نیروگاه‌های تجدیدپذیر (عمدتاً نیروگاه خورشیدی و بعضاً نیروگاه بادی) تشکیل می‌دهد. تشویق مشترکان برق برای مدیریت مصرف برق امسال با جوایز نقدی می‌تواند تشویق مضاعفی برای کاهش مصرف برق و دور زدن خاموشی‌ها باشد.
* فرمول محاسبه کاهش قبض برق براساس میزان صرفه‌جویی
 محاسبه پاداش کاهش مصرف، بسته به میزان مصرف برق مشترکان، متفاوت است و هر چه میزان مصرف بیشتر باشد و مشترک در پله‌های بالاتر مصرفی قرار داشته باشد، رقم پاداش هر کیلووات‌ساعت برق کمتر می‌شود. همچنین مبنای محاسبه پرداخت پاداش، نسبت به دوره مشابه پارسال، میزان کاهش مصرف برق است.
 به ‌عنوان ‌مثال، در مناطق عادی که الگوی مصرف ماه‌های گرم سال ۳۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه است، اگر مشترکان در بازه اوج مصرف تا ۱۵۰ کیلووات‌ساعت مصرف برق خود را کم کنند، به ‌ازای هر کیلووات‌ساعت کاهش مصرف، ۲ هزار تومان پاداش دریافت می‌کنند. این رقم برای طبقه مصرفی ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات‌ساعت ۱۵۰۰ تومان، برای طبقه مصرفی ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات‌ساعت ۱۰۰۰ تومان و برای طبقه مصرفی بیش از آن ۵۰۰ تومان است. با توجه ‌به این محاسبات، اگر مصرف یک مشترک با الگوی ۳۰۰ کیلووات‌ساعت در خرداد سال گذشته ۳۰۰ کیلووات‌ساعت بوده و مصرف خرداد امسال او به ۲۰۰ کیلووات‌ساعت کاهش یابد، این مشترک برای کاهش ۱۰۰ کیلووات‌ساعت برق، پاداش ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند. به‌ این‌ ترتیب، با توجه ‌به هزینه برق مصرفی زیر الگو که ۱۰۰ تومان است، هزینه برق این مشترک بدون پاداش حدود ۲۰ هزار تومان و با تخصیص پاداش کاهش مصرف، این مشترک ۱۳۰ هزار تومان بستانکار خواهد شد. لازم به ذکر است که محاسبات پاداش و هزینه‌های برق برای هر مشترک به‌صورت جداگانه انجام می‌شود و برای هر مشترک با توجه ‌به الگوی مصرفی و میزان کاهش مصرف برق، پاداش و قبض برق محاسبه می‌شود. 
***
در ساعات اوج مصرف چگونه مصرف را کاهش دهیم و بیشترین تخفیف را بگیریم؟
در ساعات اوج مصرف برق که معمولا از عصر تا شب ادامه دارد، مصرف برق در خانه‌ها بشدت افزایش می‌یابد. استفاده از وسایل پرمصرف در این ساعات، مانند کولرهای هوایی، اجاق‌گاز و ماشین لباسشویی، همچنین بیشترین هزینه برق خانگی را تشکیل می‌دهد. در اینجا، به برخی راهکارهای کاهش مصرف برق در این ساعات می‌پردازیم: 
۱- پخت غذا در ساعاتی که مصرف برق کمتر است: پخت غذا در ساعاتی که مصرف برق کمتر است؛ مانند صبح یا بعد از نیمه‌شب، همچنین باعث کاهش مصرف برق اجاق‌گاز و هزینه‌های شما می‌شود.
۲- استفاده از ماشین لباسشویی در ساعاتی که مصرف برق کمتر است: شستن لباس‌ها در ساعاتی که مصرف برق کمتر است، مانند صبح و یا بعد از نیمه‌شب، باعث کاهش مصرف برق ماشین لباسشویی و همچنین کاهش هزینه‌های شما می‌شود.
۳- خاموش‌کردن وسایل الکترونیکی در ساعاتی که استفاده نمی‌شوند: خاموش‌ کردن وسایل الکترونیکی، مانند تلویزیون و رایانه، در طول روز، باعث کاهش مصرف برق و هزینه‌های شما می‌شود.
با توجه ‌به این راهکارها می‌توانید به صرفه‌جویی در مصرف برق در تابستان دست یابید و همچنان از راحتی و خنکی درون خانه خود لذت ببرید و در عین ‌حال استفاده از این راهکارهای ساده می‌تواند به شما در کاهش مصرف برق در ساعات اوج کمک کند و همچنین هزینه‌های شما را کاهش دهد؛ بنابراین بهتر است در این ساعات از وسایل پرمصرف کمتر استفاده کرده و از راه‌های کاهش مصرف برق استفاده کنید تا هم به محیط‌ زیست کمک کنید و هم به پایداری شبکه برق تا همه هموطنان ما بتوانند در این روزهای گرم از نعمت برق استفاده کنند.
***
نیروگاه‌های برقابی برای تولید پایدار برق آماده شده‌اند
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام‌ کرد: نیروگاه‌های برقابی این شرکت برای تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر در پیک (زمان اوج)‌ مصرف تابستان آمادگی کامل دارند. شرکت توسعه منابع آب و نیرو اعلام‌کرد: سدها و نیروگاه‌های شرکت آب و نیرو همزمان با مهار سیلاب، کنترل آب‌های سطحی، جلوگیری از هدررفت آب و توسعه صنایع مختلف و کشاورزی مناطق مختلف کشور، با انجام بازرسی‌های فنی دوره‌ای و با آمادگی کامل به استقبال پیک مصرف تابستان ۱۴۰۳ و تولید برق پایدار می‌روند. این شرکت با اشاره به وضعیت کنونی مخازن سدهای در حال بهره‌برداری اعلام‌ کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون افزون بر ۱۰ میلیارد متر مکعب آب وارد مخازن این سدها شده است و علاوه بر ذخیره مناسب آب، به‌ منظور مدیریت بهینه مخازن سدها، نزدیک به 3 ‌هزار و ۱۰۰ گیگاوات ساعت انرژی تجدیدپذیر و پاک تولید کرده‌اند. شرکت آب و نیرو نزدیک به ۸۰ درصد نیروگاه‌های برقابی کشور را احداث کرده و هم‌اینک با ظرفیت آماده تولید حدود 3 هزار مگاوات، با آمادگی کامل برای ادامه خدمت‌رسانی به مردم، همچون سال‌های گذشته نقش استراتژیک و حساس خود را در تأمین انرژی مطمئن در زمان پیک مصرف و پایداری شبکه برق کشور ایفا خواهد داد.
***
راهکارها و روش‌های صرفه‌جویی برق در تابستان
در تابستان، مصرف برق در خانه‌ها به دلیل افزایش حرارت و استفاده از کولرها و سایر وسایل خنک‌کننده، بیشتر از فصول دیگر است اما با رعایت چند راهکار ساده می‌توانید به صرفه‌جویی در مصرف برق بپردازید و همچنان راحت و خنک باشید. در ادامه، به برخی از روش‌های صرفه‌جویی برق در تابستان می‌پردازیم. 
۱- استفاده از کولرهای خنک‌کننده با کارآیی بالا: درصورتی‌ که قصد دارید از کولرهای هوایی استفاده کنید، بهتر است کولرهایی با کارایی بالا و مصرف کمتر را انتخاب کنید. همچنین، در صورت امکان، از کولرهای آبی استفاده کنید، زیرا این نوع کولرها به مصرف برق کمتری نسبت به کولرهای هوایی نیاز دارند.
۲- استفاده از تایمر: با استفاده از تایمر در کولرهای خود، می‌توانید آنها را در زمان‌هایی که در خانه حضور ندارید، خاموش کنید. این کار باعث کاهش مصرف برق و همچنین کاهش هزینه‌های شما می‌شود.
۳- استفاده از تهویه ‌مطبوع طبیعی: در صورتی‌ که شما دارای پنجره‌هایی باشید که به سمت شمال یا شرق خاصیت گرمایشی دارند، می‌توانید از آنها برای تهویه‌ مطبوع طبیعی استفاده کنید. با باز گذاشتن پنجره‌های خود در زمان‌هایی که هوا خنک است، می‌توانید درون خانه خود را خنک کنید.
۴- خاموش‌ کردن وسایل الکترونیکی در زمان خواب: در صورتی‌ که از دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون، رایانه یا کنسول بازی استفاده می‌کنید، بهتر است آنها را در زمان خواب خود خاموش کنید. این کار باعث کاهش مصرف برق و همچنین کاهش هزینه‌های شما می‌شود.
۵- استفاده از لامپ‌های LED: در صورتی‌ که قصد تغییر لامپ‌های خانه خود را دارید، بهتر است از لامپ‌های LED استفاده کنید. این نوع لامپ‌ها مصرف برق کمتری دارند و به ‌علاوه باعث کاهش گرمای تولیدی نیز
 می‌شوند.
۶- استفاده از رنگ‌های سفید برای دیوارها: رنگ دیوارهای خانه شما می‌تواند تأثیر زیادی در دمای داخل خانه داشته باشد. رنگ‌های سفید و روشن بهترین گزینه برای دیوارهای خانه در تابستان هستند. این رنگ‌ها بهترین بازتاب نور را دارند و باعث کاهش دمای داخل خانه می‌شوند.
۷- استفاده از توری‌های نوری: با استفاده از توری‌های نوری، می‌توانید از نور خورشید استفاده کنید و به داخل خانه خود نور و هوای تازه بیاورید. این کار باعث کاهش مصرف برق کولرهای هوایی می‌شود.
۸- استفاده از سایه‌بان‌ها: سایه‌بان‌ها در خانه‌های شما می‌توانند باعث کاهش تأثیر نور خورشید بر دیوارها و پنجره‌های خانه شوند و در نتیجه باعث کاهش دمای داخل خانه می‌شوند.
۹- تعمیر و نگهداری کولر: با تعمیر و نگهداری مناسب کولر، می‌توانید به دوام و کارایی بیشتر آنها برسید و در نتیجه به صرفه‌جویی در مصرف برق دست یابید.
***
ساعت اداری از نیمه خرداد تغییر خواهد کرد
بر اساس مصوبه هیات دولت، از ۱۵ خرداد ساعت شروع به کار ادارات ۶ صبح خواهد شد. علی‌اکبر محرابیان گفت: ساعت پایان کار ۱۳ خواهد بود و به این طریق مدیریت مصرف انجام خواهد شد. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: البته بخش اداری باید در مصارف سرمایشی هم ملاحظه داشته باشد و دمای محیط کاری را روی دمای آسایش که ۲۶ درجه است قرار دهد. افزایش دمای هوا این روزها موجب افزایش مصرف برق در کشور و فشار مضاعف به شبکه برق شده است. وزارت نیرو امسال با هدف مدیریت مصرف برق در بخش خانگی، علاوه بر پاداش‌های سال گذشته ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکان صرفه‌جو در نظر گرفته است. این جوایز شامل کالاهای خانگی، بسته‌های اینترنت، دوچرخه، کالاهای الکترونیک و صدها خودرو می‌شود.

Page Generated in 0/0067 sec