printlogo


کد خبر: 286046تاریخ: 1403/3/13 00:00
گزارشی درباره ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری؛ ثبت‌نام 17 کاندیدای واجد شرایط تا پایان روز سوم
اصلی‌ها هنوز نیامده‌اند

گروه سیاسی: راهروی منتهی به ستاد ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری روز گذشته همچون 2 روز پیش از آن فضای پر رفت و آمدی را تجربه کرد. شاید بتوان گفت پدیده دیروز سیدپرویز فتاح بود. در حالی که گمانه‌های بسیاری پیرامون حضور او در انتخابات مطرح بود اما رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در پیامی درباره حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد:‌ حکم رهبری را مدال افتخار و خدمت در ستاد اجرایی را فرض می‌دانم. او در پیام خود نوشت: «با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه و دلسوزان نظام اسلامی برای دعوت از اینجانب جهت حضور در عرصه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، همانطور که در سنوات گذشته نیز عرض کرده‌ام، حکم رهبر معظم و فرزانه انقلاب را مدال افتخار و ادامه خدمت در سنگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را بر خود فرض می‌دانم». حال عدم حضور فتاح، امکان حضور برخی چهره‌های دیگر را محتمل‌تر کرده است و باید دید فضای ثبت‌نام داوطلبان در روزهای آینده به کدام سمت و سو خواهد رفت.
تا پایان روز دوم ثبت‌نام 9 نفر قطعی شده بود و دیروز یعنی سومین روز ثبت‌نام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، 8 نفر دیگر ثبت‌نام خود را قطعی کردند تا مجموع افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند به 17 نفر برسد.
دیروز «فداحسین مالکی»، «زهره الهیان»، «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی»، «حبیب‌الله دهمرده»، «علیرضا زاکانی»، «سیدوحید حقانیان»، «مسعود پزشکیان» و «سیداحمد رسولی‌نژاد» ثبت‌نام کردند. رسولی‌نژاد، نماینده ادوار مجلس و پزشکیان، در حال حاضر نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی است. حقانیان پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران، خود را به این صورت معرفی کرد: «از ۱۸ سالگی در حزب جمهوری سیاست‌ورزی کرده‌ام». زاکانی نیز شهردار تهران است که سابقه نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد. دهمرده، استاندار اسبق سیستان‌وبلوچستان و نماینده زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس یازدهم بود. میرتاج‌الدینی هم نماینده ادوار مجلس است. الهیان که حالا عنوان نخستین داوطلب زن چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری را به خود اختصاص داده، در کارنامه خود سابقه نمایندگی مجلس را دارد. مالکی هم به عنوان نماینده زاهدان در مجلس ثبت‌نام کرد تا دومین داوطلبی باشد که از استان سیستان‌وبلوچستان وارد کارزار انتخابات شده است.
* حاشیه‌های راهرو ریاست‌جمهوری
سومین روز ثبت‌نام‌ها نیز با گمانه‌زنی‌‌ها ادامه یافت. رسانه‌ها به دنبال این هستند که پیش از دیگران از این موضوع آگاه شوند که چه کسانی داوطلب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوند و همین مساله فضای گمانه‌زنی‌ها پیرامون حضور داوطلبان احتمالی را 2 روز مانده به پایان مهلت ثبت‌نام‌ها، داغ نگه داشته است. هرچند برای پیش‌بینی و تحلیل وضعیت، زود است و دیگر داوطلبان ظرفیت‌های خاص و افشانشده خود را دارند اما به نظر می‌رسد می‌توان زاکانی را به جمع نامزدهای جریان‌ساز ریاست‌جمهوری یعنی جلیلی و لاریجانی افزود. تاکنون پرحاشیه‌ترین داوطلب را می‌توانیم لاریجانی بدانیم. وی از روز نخست با حاشیه وارد شد و در حال ادامه مسیر با ادبیات عجیب است. لاریجانی در تمام مدت گذشته تلاش داشته رفتار نخبگانی از خود نشان دهد اما این روزها از ادبیات لمپن حسن روحانی و جریان هوچی‌گر بهره می‌برد. او پس از آنکه در توئیتی کنایه‌آمیز کلیدواژه «ارتفاع بگیریم» را به کار برد و موجب برآشفتگی و رنجش فعالان رسانه و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد، تحت فشار فعالان رسانه ناچار به توضیح شد و در توئیتی دیگر نوشت: «ارتفاع بگیریم یک راهبرد برای طی کردن مسیر است». وی حتی توئیتی را در واکنش به جلیلی منتشر کرد در حالی که تعلق آن صفحه به وی تکذیب شده بود. پیرامون همین موضوع جلیلی اعلام کرد صفحات رسمی‌اش جلیلی فقط سایت وی و کانال‌های دارای تیک آبی در پیام‌رسان‌های داخلی است و سایر صفحات به اسم وی، فقط صفحات هواداری است. پیش از این نیز دفتر جلیلی اعلام کرده بود صفحات به نام جلیلی در شبکه‌های اجتماعی خارجی مربوط به شخص جلیلی نیست. به نظر می‌رسد لاریجانی تلاش دارد خود را در تقابل با جلیلی قرار دهد تا یک فضای دوقطبی ایجاد کند. 
از سوی دیگر جریان اصلاح‌طلب با ثبت‌نام زاکانی بیش از پیش دست به کار شد و ذیل سیاست هجمه به عملکرد او در شهرداری تهران و پوششی خواندنش در تلاش است با این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری وارد دوقطبی شود. هرچند پزشکیان به عنوان چهره‌ای اصلاح‌طلب روز گذشته خود را به وزارت کشور رساند و ثبت‌نام کرد اما خود او نیز پرده از آشفتگی تصمیم‌گیری در جریان اصلاح‌طلب برداشت. وی با این عنوان که «نامزد پوششی نیستم» گفت: «جبهه اصلاحات در حال برگزاری جلسات و تعیین شاخص‌ها و نامزدهای مدنظر خود بوده و هنوز به تصمیم نهایی نرسیده». تکاپوی اصلاح‌طلب‌ها پیرامون گزینه‌های احتمالی که درون جلسات حزبی بدان رسیده‌اند، نشان‌دهنده حضور دیگر چهره‌های این جریان در 2 روز آینده است. 
* تضمین شورای نگهبان قانون است
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره فرآیند بررسی صلاحیت‌ داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری و زمان آغاز تبلیغات گفت: زمان قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها ۵ روز است و امکان تمدید آن به مدت ۵ روز دیگر نیز پیش‌بینی‌ شده است که از ۵ روز اول حتما استفاده خواهیم کرد و در تلاشیم از همه ۵ روز دوم استفاده نکنیم. طبیعتاً بعد از بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج، زمان تبلیغات انتخاباتی تا ۲۴ ساعت قبل از روز انتخابات ادامه خواهد داشت. وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شرط سنی داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: مبنای ما مصوبه‌ای است که در آن نسبت به سن، سابقه و مدرک چارچوبی را مشخص کرده است؛ مبنای ما این مصوبه است. با توجه به اینکه در این مصوبه آمده و تصمیم نهایی با شورای نگهبان است، اگر نامزدی اعتراضی در این زمینه داشته باشد، مورد رسیدگی قرار خواهیم داد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره علت مخالفت شورای نگهبان با ثبت‌نام الکترونیک داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با مبنا قرار گرفتن مصوبه سال ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ شورای نگهبان صحنه‌هایی را که در گذشته شاهد بودیم در این دوره شاهد نیستیم؛ نتیجه این موضوع این شده است که از افرادی که شرایط شکلی را ندارند اصلا ثبت‌نام به عمل نمی‌آید. بر اساس قانون، ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری باید حضوری انجام شود و شورای نگهبان با پیشنهاد وزارت کشور درباره دریافت الکترونیک مدارک از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفتی نداشت اما در نهایت جمع‌بندی خود عزیزان وزارت کشور این بود که دریافت مدارک را نیز به صورت حضوری انجام دهند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره محل تولد کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مبنای ما اصل ۱۱۵ قانون اساسی و ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری است. در قانون به ایرانی‌الاصل بودن و تابعیت ایرانی اشاره شده است و طبیعتاً هر کسی این 2 شرط را داشته باشد می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کند.
طحان‌نظیف در پاسخ به این پرسش که آیا همزمان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای تعیین جایگزین نمایندگان شهید این مجلس برگزار خواهد شد، عنوان کرد: این موضوع را در شورای نگهبان مورد بررسی قرار دادیم و با توجه به اینکه انتخابات خبرگان شرایطی از جمله برگزاری آزمون دارد، با بررسی‌ها چنین انتخاباتی نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شورای نگهبان برای اقناع بهتر افکار عمومی پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری چه تدبیری دارد؟ تاکید کرد: همواره سعی کرده‌ایم پاسخگویی لازم را در مواقع مختلف داشته باشیم و در این دوره نیز این رویکرد استمرار خواهد داشت.
طحان‌نظیف همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که افراد برجسته جناح‌های مختلف سیاسی در انتخابات پیش رو حضور داشته باشند؟ گفت: همه دستگاه‌هایی که در انتخابات مسؤولیت دارند در حال انجام وظیفه هستند و مهم‌ترین تضمین شورای نگهبان نیز این است که به وظایف قانونی خود عمل می‌کند و مبنای قانون را در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر خواهد داشت؛ ملاحظه سوابق گذشته در ادواری که پشت سر گذاشتیم نیز نشان‌دهنده حضور همه جریانات سیاسی است.
***
داوطلب‌ها چه برنامه‌ای برای مدیریت کشور دارند؟
علیرضا زاکانی پس از ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: قرار نیست از درد مردم بی‌خبر باشیم؛ قرار نیست از آمدن میان مردم واهمه داشته باشیم و سختی‌ها فقط برای قشر خاصی از مردم باشد. زاکانی گفت: قرار است با برنامه و کارنامه برای پیشرفت ایران عزیز با محوریت عدالت با رفع فساد و تبعیض تا آخر، پای مردم بمانم.وی گفت: قرار است نگذاریم جریان تحریف را دوباره حاکم کنند و کتاب تاریخ را «برنامه تحول» جا زنند.
سیدوحید حقانیان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری نیز بعد از ثبت‌نام و در جمع خبرنگاران گفت: امروز بنا دارم در معرض و منظر شما مردم فهیم باشم و از بطن هفتم نظام به پوسته ظاهری گذر کنم.
وی ادامه داد: شرایط ایران و جهان را در این مقطع خاص تاریخی مهم می‌دانم و به همین دلیل با تصمیم شخصی، خود را برای نامزدی چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کنم.
داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: گذر از این مرحله تاریخی و نظم نوین جهانی با توجه به منافع کشورها نیازمند بهره‌گیری از خرد جمعی، حضور گسترده مردم و استفاده از توانایی‌های مادی و معنوی کشور است.
مسعود پزشکیان دیگر داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای ایجاد مشارکت پرشور وارد این صحنه از رقابت شدم. وی گفت: مشکل این است که آنچه سیاست‌های کلی رهبری است را کنار می‌گذاریم و فقط حرف‌های خودمان را مطرح می‌کنیم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: به دنبال اجرایی کردن اهداف سیاست‌های کلی رهبری هستم. پزشکیان افزود: آنچه ما و مجریان باید انجام دهند، حرف‌های جدید و راه جدید نیست؛ مشکل ما این است که آنچه سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری و قانون و برنامه است را یک طرف می‌گذاریم و از خودمان حرف‌های دیگری می‌زنیم.
وی گفت: باید برای اهداف سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تلاش کنیم. قرار بوده ایران جایگاه اول منطقه را در عرصه اقتصاد، علم و فناوری با هویت اسلامی و انقلابی داشته باشد.
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی هم پس از انجام فرآیند ثبت‌نام، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من فرزند ایرانم از دیار آذربایجان، با سابقه حضور در خانه ملت، برای تداوم راه خدمت به ملت آمده‌ام. با تجربه حضور در دولت برای ساماندهی معیشت مردمانی که پای وطن ایستاده‌اند، آمده‌ام.
وی ادامه داد: کلید تحول کشور را در دستان معلمانی می‌دانم که با جان دل نسل‌های آینده را تربیت می‌کنند، راهبرد اقتصادی کشور را در دستان پینه‌بسته کشاورزان، کارگران و تولیدگران می‌بینم.
زهره الهیان نیز پس از انجام فرآیند ثبت‌نام، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با نگاه جدیدی به حوزه مدیریت و آسیب‌شناسی و ناکارآمدی‌ها به این صحنه آمدم و شعارم دولت سالم،‌ اقتصاد سالم، جامعه سالم است. وی افزود: دولت نباید خود را قهرمان برای همه امور بداند و متصدی همه امور باشد. مدلی از حکمرانی مردم‌پایه در دولت آینده ارائه خواهیم داد تا نگاه‌ها و ایده‌های نخبگان به کمک بیاید برای حل این مشکلات مرز و بوم.

 


Page Generated in 0/0060 sec