printlogo


کد خبر: 286057تاریخ: 1403/3/13 00:00
چرا باید روند ساخت ۲,۶ میلیون واحد مسکونی که باعث کاهش تورم مسکن شد در دولت چهاردهم تداوم داشته باشد
نهضت ادامه ‌یابد

گروه اقتصادی: فرآیند ساخت و تسهیل ساخت مسکن یکی از طرح‌های نسبتا موفق دولت سیزدهم بود؛ انتظار می‌رود علاوه بر تداوم این مسیر در دولت چهاردهم نهضت ملی مسکن با سرعت بیشتری دنبال شود و به سرانجام برسد. دولت سیزدهم در حالی شروع به کار کرد که کشور در زمینه مسکن با عقب‌ماندگی ۱۰میلیون واحدی مواجه بود. آیت‌الله شهید رئیسی برای جبران این خسران شعار ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی ظرف ۴ سال را در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرد. همزمان مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب قانون جهش تولید مسکن در مردادماه سال ۱۴۰۰ این مهم را به عنوان یک وظیفه بر دوش دولت گذاشت. در زمینه ساخت و تولید مسکن از همان ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدامات و گام‌های بلندی برداشته شد، به طوری که اخیرا مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت و بهره‌برداری است. یکی دیگر از ماموریت‌های این دولت که برای خود تعریف کرد جبران عقب‌ماندگی‌ها و پروژه‌‌های نیمه‌تمام دولت‌های گذشته در بخش مسکن بود که بخش قابل توجهی از آنها اتمام و به مردم تحویل شده است. برای مثال از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده قریب به ۱۳۰ هزار واحد در این دولت تحویل متقاضیان شد. با شروع به کار دولت شهید رئیسی تحولی بزرگ در حوزه ساخت مسکن اتفاق افتاد، چراکه این دولت توانست رشد منفی تولید مسکن را مثبت کند و این نشان‌دهنده اقدامات تاثیرگذار و مورد تحسین دولت سیزدهم است، بنا بر گزارش مرکز آمار، بخش مسکن از رشد منفی ۱۵ درصد در سال ۱۳۹۹ به مثبت 3.8 درصد در سال گذشته رسید. دولت توانست در یک زمان فشرده بحث تامین زمین نهضت ملی مسکن را پیش ببرد. تاکنون از طریق اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها، اراضی ملی واقع در حریم و سایر ظرفیت‌ها بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در محدوده شهر‌های فعلی تامین شده است. تمام اقدام‌های انجام شده در این ۳ سال در حالی رقم خورده است که موتور ساخت‌وساز مسکن پیش از شروع به کار دولت سیزدهم به طور کلی خاموش بود و افتخار عباس آخوندی، وزیر وقت دولت روحانی افتتاح نکردن حتی یک واحد مسکن مهر بود، بنابراین با توجه به اقدامات تاثیرگذار دولت و گام‌های رو به جلوی برداشته‌شده برای رفع چالش مسکن، انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آینده کشور این مسیر را ادامه دهد. طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران سهم مسکن از سبد هزینه خانوار‌های ایرانی به ۳۶ درصد و سهم تهرانی‌ها به حدود ۵۰ درصد رسیده است. مسلما کاهش یا رفع مشکل مسکن می‌تواند باعث افزایش سطح رفاه عمومی و افزایش رضایت مردم شود. در پی این اقدامات تورم نقطه به نقطه مسکن شرق تهران به ۱۲,۵ درصد رسید.
به گزارش «وطن امروز»، دغدغه اول و آخر شهید رئیسی بحث ساخت مسکن و خانه‌دار کردن مردم از این مسیر بود و سر این موضوع، همه توان و حیثیت خود را وسط گذاشته بود و حتی تا آخرین روز به مساله ساخت 4 میلیون مسکن در دولت خود اشاره کرد و یک قدم هم عقب ننشست. بنابراین نیاز است دغدغه شهید رئیسی در حوزه مسکن در دولت بعد نیز پیگیری شود و این مساله جزو اولویت‌های رئیس‌جمهور آینده باشد.
مسکن یکی از نیازهای اساسی خانوارها به شمار می‌رود. این بخش میزان زیادی از درآمد خانوارها را به خود اختصاص می‌دهد، بویژه در کلانشهرها بالغ بر 70 درصد درآمد افراد صرف مسکن می‌شود. کارشناسان بر این عقیده‌اند که تنها راهکار برای حل مشکل مسکن در کشور، ساخت انبوه مسکن است. به نحوی که عرضه و تقاضا برابر شود و قیمت‌ها از تعادل برخوردار شوند. شهید رئیسی در راستای حل این مشکل تلاش‌های بسیاری انجام داد و قرار بود تا قبل از پایان دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش، ساخت 4 میلیون مسکن را تحقق بخشد. از آنجا که در حال حاضر مسکن بخش زیادی از درآمد خانوارها را می‌بلعد و بویژه در شهرهای بزرگ برای مردم مشکل‌ساز شده است، شهید رئیسی اهتمام ویژه‌ای بر تحقق شعار انتخاباتی‌اش در زمینه ساخت مسکن داشت. 
یکی از مهم‌ترین راهکارها برای به تعادل رساندن بازار مسکن در کشور این است که به تولید انبوه ساخت مسکن مبادرت کنیم. در همین راستا، دولت شهید رئیسی طرح نهضت ملی مسکن را به اجرا گذاشت. امور مهمی همچون مسکن و اشتغال در صدر اولویت‌های شهید رئیسی بود. تولید انبوه مسکن جزو شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور شهید محسوب می‌شد و وی تلاش زیادی در راستای تحقق این شعار انتخاباتی داشت.
برخی مسائل همچون فوت وزیر راه و شهرسازی وقت، عدم همکاری بانک‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های ساخت مسکن ملی، عدم در دسترس بودن زمین به اندازه کافی و معطل ماندن طرح گسترش محدوده شهرها از جمله مشکلاتی بود که شهید رئیسی با آنها روبه‌رو بود. به گواه مسؤولان، شهید رئیسی به صورت شفاهی و مکتوب با جدیت پیگیر موضوع ساخت مسکن مردم  بود. در این راستا، جلسات متعددی به منظور تأمین زمین مورد نیاز و تأمین مالی پروژه‌ها برگزار می‌شد. برگزاری هفتگی و پیگیری مصرانه تحقق وعده ساخت 4 میلیون مسکن در دولت شهید رئیسی بر این موضوع گواهی می‌دهد که خواسته شهید رئیسی از خواسته مردم جدا نبود. هر آنچه دغدغه مردم بود، جزو اولویت‌ها و دغدغه‌های رئیس‌جمهور شهید بود. ساخت مسکن در صدر اولویت‌های دولت شهید رئیسی قرار داشت.
دغدغه اول و آخر شهید رئیسی بحث ساخت مسکن و خانه‌دار کردن مردم از این مسیر بود و سر این موضوع، همه توان و حیثیت خود را وسط گذاشته بود و حتی تا آخرین روز به مساله ساخت 4 میلیون مسکن در دولت خود اشاره کرد و یک قدم هم عقب ننشست. نیاز است دغدغه شهید رئیسی در حوزه مسکن در دولت بعدی نیز پیگیری شود و این مساله جزو اولویت‌های رئیس‌جمهور آینده نیز باشد.
نظرات حامد یزدیان، نماینده مردم اصفهان در مجلس دوازدهم و رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان را درباره دغدغه‌مندی شهید رئیسی در زمینه ساخت مسکن جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.
***
نماینده مجلس:
رویکرد دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن باید در دولت بعدی ادامه یابد
حامد یزدیان، نماینده مردم اصفهان در مجلس، به «وطن امروز» گفت: مسکن از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است. یکی از نیازهای اولیه مردم همین مسکن است. جوانان به مسکن نیاز دارند و با توجه به قیمت‌های بالای خرید و اجاره‌بها، آنان نمی‌توانند این نیاز خود را برآورده کنند. 
وی ادامه داد: با توجه به تورمی که بخش مسکن با آن روبه‌رو شده است، جوانان با شرایط معمول نمی‌توانند مسکن برای خودشان تدارک ببینند، بنابراین نیاز است دولت حمایت ویژه‌ای از این موضوع داشته باشد. تصور می‌کنم دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه مسکن انجام داده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: در اولویت قرار دادن احیای بافت‌های فرسوده از ضروریات است تا بتوانیم مشکل مسکن را حل کنیم. می‌بینیم که سرمایه‌گذاری برای ساخت شهرک‌های جدید انجام می‌شود اما آنطور که شایسته است به بافت‌های فرسوده توجه نمی‌شود. 
یزدیان گفت: بافت‌های فرسوده به لحاظ فرهنگی با زیست متداول در شهرها سازگارتر هستند، بنابراین سرمایه‌گذاری برای احیای آنها به‌صرفه و معقول است. استفاده از طرح‌های مبتنی بر مشارکت مردم در ساخت منازل و احیای بافت‌های فرسوده می‌تواند کمک‌کننده باشد.
وی ادامه داد: اجاره مسکن بلندمدت و تأمین مسکن زوج‌های جوان در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک‌شان نیز می‌تواند در دستور کار باشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: شهید رئیسی نگاه مردمی داشت و بر اساس نیازهای مردم سیاست‌هایش را تعریف می‌کرد. به همین دلیل موضوع مسکن برای دولت سیزدهم در اولویت قرار داشت.
یزدیان در ادامه افزود: نیاز است هر کسی که به جای شهید رئیسی، ریاست‌جمهوری را بر عهده می‌گیرد، موضوع مسکن را با جدیت دنبال کند. ادامه راه شهید رئیسی در حوزه مسکن می‌تواند به حل و فصل مشکلات در این حوزه بینجامد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها برداشتن حریم شهرها و گسترش محدوده‌هاست. البته این راهکار برای تمام شهرها قابل اعمال نیست. طی سالیان طولانی زمین‌ها بلوکه شده و از آنها استفاده نکرده‌ایم. آزادسازی زمین‌ها و بهره بردن از آنها در شهرهایی که امکانش وجود دارد، می‌تواند کمک‌کننده باشد. 
یزدیان گفت: ارائه کاربری مسکونی به زمین‌هایی که در داخل محدوده شهری قرار دارند و تغییر کاربری زمین‌های اطراف شهرها و اضافه کردن آنها به حریم شهری می‌تواند مفید باشد. 
وی ادامه داد: باید آمایش سرزمین به صورت دقیق انجام شود و در شهرهایی که امکانش وجود دارد به گسترش محدوده شهری اقدام کنیم. محدودیت‌هایی مثل منابع آبی، آلودگی هوا و... باید مدنظر قرار بگیرد و بر اساس این واقعیات باید تصمیم‌گیری کنیم.  منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات ساخت مسکن باید جزو اولویت‌های تکلیفی بانک‌ها باشد اما به نظر می‌رسد نباید تنها به تأمین مالی از بانک‌ها تکیه کنیم. استفاده از روش‌های دیگر مانند مشارکت مردم در ساخت‌وسازها و تأمین منابع مالی نیز باید در دستور کار باشد.  
***
کارشناس اقتصاد:
مسکن اولویت دولت چهاردهم هم باشد
رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه درباره اهتمام دولت سیزدهم در زمینه ساخت مسکن به «وطن امروز» گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت شهید رئیسی همین موضوع مسکن بود. رئیس‌جمهور شهید نسبت به موضوع جوانی جمعیت توجه زیادی داشت و همین موضوع باعث می‌شد که مساله مسکن نیز برای‌شان دغدغه اصلی باشد.
وی ادامه داد: مسکن از جهات مختلف دارای اهمیت است. برخورداری از مسکن مناسب می‌تواند کمک بزرگی به جوانان بکند تا تشکیل خانواده دهند. 
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور شهید در ابتدای روی کار آمدنش قول داد سالانه یک میلیون مسکن بسازد. مشکلی که در دولت سیزدهم پیش آمد این بود که وزیر راه و شهرسازی وقت بر اثر بیماری درگذشت و انتخاب وزیر جدید کمی زمان برد و همین امر در امر ساخت مسکن خلل ایجاد کرد.
سعادت در ادامه گفت: موضوع مسکن جزو دغدغه‌های اساسی رئیس‌جمهور شهید بود. ایشان در کنار مسائل اقتصادی مهم مانند اشتغال جوانان و راه‌اندازی مجدد کارخانجات به مساله مسکن نیز توجه اساسی داشتند. وی ادامه داد: با توجه به دغدغه جدی رئیس‌جمهور شهید در زمینه مسکن، در ادامه آقای مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی جدید مطرح شدند و کارهای مربوط به ساخت مسکن را پیگیری کردند.
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها که در حوزه مسکن دنبال می‌شد، ارائه مسکن به خانواده‌هایی بود که بالای ۳ فرزند دارند. با این کار، از یک طرف جوانی جمعیت را تشویق می‌کردیم و از طرف دیگر، ساخت مسکن پیگیری می‌شد.
سعادت گفت: ساخت مسکن یک پروسه زمانبر است و طی ۲ سال و چند ماه گذشته که از دولت شهید رئیسی می‌گذرد، این موضوع در حال پیگیری بود، بویژه وقتی قرار است ساخت مسکن در حجم انبوه انجام شود، نیاز به زیرساخت‌های شهری است که کمی روند را طولانی می‌کند.
رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان ادامه داد: دولت شهید رئیسی اهتمام جدی به موضوع ساخت مسکن در کشور داشت. ایشان ساخت مسکن برای اقشار مختلف از جمله کارمندان را نیز در دستور کار قرار داشت. به نظر می‌رسد بعد از اشتغال، مسکن جزو اولویت‌های مهم شهید رئیسی بود. 
وی خاطرنشان کرد: اگر حادثه شهادت رئیس‌جمهور رخ نمی‌داد، سال بعد انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتیم. شهید رئیسی در تلاش بود تا قبل از پایان دوره اول ریاست‌جمهوری‌شان موضوع ساخت مسکن را که قول داده بود، به سرانجام برساند. 
سعادت گفت: خبرهای خوبی در حوزه ساخت‌وساز در حوزه مسکن می‌شنویم و برخی واحدها آماده تحویل است. همکاران شهید رئیسی در دولت در حال کار و پیش بردن سیاست‌های حوزه مسکن هستند. امیدواریم دولت بعدی نیز اهتمام جدی در ارتباط با ساخت مسکن داشته باشد.
وی ادامه داد: در زمینه گسترش حریم شهرها باید بررسی‌های کارشناسانه انجام شود. برخی شهرها امکان برداشتن محدوده برای‌شان وجود دارد و می‌توانیم به توسعه شهرها بپردازیم. این راهکار می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. 
سعادت درباره لزوم همکاری بانک‌ها با طرح‌هایی مانند ساخت مسکن در کشور توضیح داد: متاسفانه طی یک دهه گذشته بانک‌ها به سرمایه‌اندوزی برای خود پرداختند و مشکلاتی برای کشور به وجود آوردند. شهید رئیسی تلاش داشت عملکرد بانک‌ها را در یک چارچوب قانونی قرار دهد، رئیس کل بانک مرکزی نیز در این زمینه همکاری داشت. 
کارشناس اقتصاد در پایان تأکید کرد: لازم است نظارتی بر بانک‌های عامل داشته باشیم تا همکاری لازم را در زمینه اعطای تسهیلات ساخت مسکن داشته باشند تا زمینه برای ساخت انبوه مسکن در کشور فراهم شود.

 


Page Generated in 0/0351 sec