printlogo


کد خبر: 286059تاریخ: 1403/3/16 00:00
اخبار

تنور انتخابات با «زمانه» گرم می‌شود
برنامه «زمانه» با موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری هر شب حوالی ساعت ۲۳ روانه آنتن شبکه 2 می‌شود.
این ویژه‌برنامه به میزبانی المیرا شریفی‌مقدم همراه با آخرین خبرها و گفت‌وگوهای داغ انتخاباتی هر شب حوالی ساعت ۲۳ از شبکه 2 سیما پخش می‌شود.
برنامه «زمانه» کاری از گروه اجتماعی - اقتصادی شبکه 2 سیما به تهیه‌کنندگی امیرعلی آزادی است که با محوریت انتخابات ریاست‌جمهوری و آگاه‌سازی مردم از روند انتخابات تهیه و تولید می‌شود.
***
ترجمه «روزی روزگاری در آناتولی» منتشر شد
کتاب «روزی روزگاری در آناتولی» نوشته نوری بیلگه جیلان به‌تازگی با ترجمه هادی علی‌پناه توسط نشر رایبد منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب روایتی از فیلمنامه‌ای به همین نام از نویسنده همراه با 2 داستان کوتاه از آنتوان چخوف و روزنوشت‌های کارگردان در دوران تدوین فیلم مذکور است.
کتاب «روزی، روزگاری در آناتولی» متنی تحلیلی درباره جایگاه نوری بیلگه جیلان در سینمای ترکیه با تمرکز بر فیلم روزی، روزگاری آناتولی است و تلاش می‌کند از طریق یکی از مهم‌ترین فیلم‌های فیلمساز روزنه‌ای نو به سینمای نوری بیلگه جیلان بگشاید.
***
«تورگی» آماده نمایش شد
«تورگی» یک مستند سلف پرتره است که در فرم و محتوا با نگاهی غیرکلیشه‌ای به موضوع اعتیاد و مواد مخدر، سعی در به چالش کشیدن این آسیب و ناهنجاری اجتماعی دارد.
این فیلم محصول موسسه سینمایی HIBFILM است و پخش بین‌المللی آن توسط محمد فراهانی انجام خواهد شد.
توفیق حیدری پیش از این در سریال «یاغی» به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان با محمد کارت همکاری داشته است.
از دیگر عوامل اصلی این فیلم می‌توان به تدوین: مهدی عوض‌زاده، فیلمبردار: امین‌رضا علی‌محمدی، توفیق حیدری، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابراهیمی، موسیقی: مجتبی سحرخیز، اتالوناژ: نگین حیدری استودیو روشنا، مترجم: نسیم قاضی‌زاده و... اشاره کرد.
***
دایناسوری که حراج می‌شود
حراجی «ساتبیز» در تابستان پیش رو میزبان یک هیولا خواهد بود.
این حراجی هفدهم جولای یک اسکلت نسبتا کامل از دایناسور «استگوسور» را که 3.3 متر ارتفاع تا ۶ متر طول دارد و قدمت آن به حدود ۱۵۰ میلیون سال قبل بازمی‌گردد به فروش خواهد گذاشت.
کارشناسان قیمت تقریبی این اسکلت را بین ۴ تا ۶ میلیون دلار برآورد کردند که اگر طبق پیش‌بینی‌ها فروخته شود به یکی از ارزشمندترین فسیل‌های دایناسور تبدیل خواهد شد. این اسکلت که «آپکس» نام گرفته در «کلرادو» و در محوطه‌ای کشف شده است که از مدت‌ها پیش محل کشف بقایای متعلق به «ژوراسیک پسین» بوده است.
«استگوسور» که یک موجود گیاهخوار بود، با یک‌سری صفحات بادبادکی‌شکل که در پشت و دمش قرار دارند که احتمالا برای دفاع و نمایش استفاده می‌شدند از سایر گونه‌ها متمایز می‌شود.
***
سیمرغ‌داران فجر به چارسو می‌آیند
بسته فیلم‌های کوتاه دارنده سیمرغ جشنواره فیلم فجر با عنوان «سیمرغ» از ۱۹ خرداد، اکران خود را در سینماهای «هنروتجربه» در سراسر کشور آغاز می‌کنند.
آیین افتتاحیه مجموعه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» با حضور عوامل، بازیگران فیلم‌های کوتاه این مجموعه و جمعی از هنرمندان سینما روز شنبه ۱۹ خرداد ساعت ۱۷ در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.
اکران‌های بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» در سینماهای منتخب هنر و تجربه، به ابوالفضل جلیلی کارگردان و نویسنده سینما تقدیم شده است. در این اکران فیلم‌هایی شامل «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده‌فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی‌وهشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل‌ویکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند.
***
کتاب «فیل آبی برای ایده‌یابی» تجدید چاپ شد
کتاب «فیل آبی برای ایده‌یابی» نوشته محمدحسین نیرومند در نوبت یازدهم ۱۴۰۳ با ۱۰۸ صفحه به قیمت ۱۸۸ تومان با موضوع هنرهای تجسمی به همت انتشارات کتاب‌سرای میر دشتی منتشر شده است.
این کتاب سال ۱۴۰۲ در نوبت دهم منتشر شده است و به‌ عنوان راهنمایی حرفه‌ای برای هنرمندان و ایده‌پردازان محسوب می‌شود. در این کتاب، مطالبی از جمله روش‌های نوین هنری، تکنیک‌های خلاقانه و ایده‌های جذاب در زمینه نقاشی، هنرهای تجسمی، گرافیک و... بررسی شده است و هر صفحه از این کتاب یک منبع ارزشمند از الهام و اطلاعات برای هنردوستان و هنرمندان محسوب می‌شود.
در بخشی از این کتاب آمده است: «هنگامی که نشانه‌ای را بسط می‌دهید ذهن به‌سرعت برای یافتن نشانه بعدی واکنش نشان می‌دهد اما نشانه بعدی که به ذهن متبادر می‌شود الزاما مفهومی نیست که قابلیت درج در این فهرست را داشته باشد، چراکه گروهی از مفاهیم عمدتاً از خصوصیات فردی و خلقیات شخصی افراد ناشی می‌شود. این‌گونه نشانه‌ها دارای مفاهیم ضمنی متکی به تجربیات شخصی افراد هستند».

Page Generated in 0/0066 sec