printlogo


کد خبر: 286064تاریخ: 1403/3/16 00:00
دور دنیا

«دیوان لاهه را به رسمیت نمی‌شناسیم»
پشت‌ پای بایدن به نظم آمریکایی
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در دهان‌کجی آشکار به نهادهای بین‌المللی و در حمایت از جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو به عنوان جنایتکاری که همچنان بر کشتار و ویرانی در نوار غزه اصرار می‌ورزد، گفت: ما دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسیم. خاطرنشان می‌شود این دادگاه اخیرا خواستار توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به رفح شده است. همچنین جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» که دیروز منتشر شد، بار دیگر از رژیم صهیونیستی به طور کامل حمایت کرد و با وجود کشتار ۳۶ هزار فلسطینی در نوار غزه از جمله ۱۵ هزار کودک در طول نزدیک به 8 ماه، گفت: مشخص نیست اسرائیل جنایت جنگی مرتکب شده باشد. جو بایدن در پاسخ به این سوال مجله «تایم» که آیا فکر می‌کند نتانیاهو جنگ غزه را به دلایل سیاسی خود طولانی می‌کند، تصریح کرد: «قصد ندارم در این مورد اظهارنظر کنم اما هر دلیلی وجود دارد که افراد به این نتیجه‌ برسند». رئیس‌جمهور آمریکا با نادیده گرفتن نسل‌کشی مردم فلسطین در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی مدعی شد «مشخص نیست» که نظامیان صهیونیست مرتکب جنایات جنگی در این منطقه شده‌اند یا خیر.  وزارت بهداشت فلسطین روز گذشته از افزایش شمار شهدای حملات ارتش رژیم صهیونیستی به ۳۶ هزار و ۵۹۵ نفر در نوار غزه خبر داد. وزارت آموزش فلسطین نیز اعلام کرد بیش از ۱۵ هزار نفر از شهدا کودک هستند. بایدن همچنین بدون اشاره به محاصره همه‌جانبه نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی و بستن همه گذرگاه‌های آن و جلوگیری از ورود کمک‌های انسانی به این منطقه مدعی شد که «فکر نمی‌کند اسرائیل به طور عمدی از گرسنه نگه داشتن غیرنظامیان به عنوان یک سلاح جنگی استفاده می‌کند». بایدن با بیان اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی زیر فشار زیادی از جانب خانواده‌های اسیران صهیونیست است، مدعی شد «نتانیاهو آماده انجام هر کاری برای بازگرداندن آنها از نوار غزه است». وی همچنین گفت: اسرائیلی‌ها بشدت خواهان آتش‌بس برای بازگرداندن گروگان‌ها (اسیران صهیونیست) هستند. رئیس‌جمهور آمریکا همزمان تلاش کرد توپ را در زمین مقاومت فلسطین بیندازد و بدون توجه به کارشکنی چند ماهه رژیم صهیونیستی در دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسیران مدعی شد جنبش «حماس مسؤول امضا نشدن چنین توافقی تاکنون است». وی در همین راستا ادعا کرد: اسرائیل پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه‌ای برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد و دولت آمریکا برای رسیدن به این موضوع و اطمینان از بازگشت گروگان‌ها (اسیران صهیونیست) به شدت فشار می‌آورد. به گفته بایدن، دولت متبوعش دلیل و مدرکی درباره اسیران صهیونیست ندارد که نشان دهد آیا آنها دقیقا هنوز زنده هستند یا خیر. رئیس‌جمهوری آمریکا درباره رسیدگی به پرونده سران صهیونیست در دیوان بین‌المللی کیفری و احتمال صدور حکم بازداشت آنها به عنوان جنایتکار جنگی نیز گفت کشورش این دیوان را به رسمیت نمی‌شناسد. 
***
سازمان ملل: ۵۰۰ فلسطینی در کرانه باختری شهید شدند
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون بیش از ۵۰۰ شهروند فلسطینی را در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسانده است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون بیش از ۵۰۰ شهروند فلسطینی در کرانه باختری به قتل رسیده‌اند. «ولکر ترک» افزود: «ما خواستار مجازات عاملان این جنایت‌ها هستیم، زیرا فرار از مجازات، کرانه باختری را به یک محیط مناسب برای کشتار فلسطینیان به دست نظامیان اسرائیلی تبدیل کرده است». وی اضافه کرد: ساکنان کرانه باختری به صورت روزانه، بی‌سابقه و به شیوه‌هایی وحشیانه جان خود را از دست می‌دهند. ترک گفت: «تخریب، نقض حقوق بشر و کشتار ساکنان کرانه باختری غیرقابل پذیرش است و به صورت فوری باید متوقف شود». ارتش رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در جدیدترین جنایات خود ۲ جوان فلسطینی را در شهر طولکرم در کرانه باختری به شهادت رساند. سازمان امور اسیران و باشگاه اسیران فلسطین دوشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند از هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۹ هزار فلسطینی از جمله ۳۰۰ زن و ۶۳۵ خردسال در کرانه باختری و قدس اشغالی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند. این بیانیه اضافه کرد نظامیان رژیم اشغالگر اسرائیل همزمان با ادامه جنایات نسل‌کشی در غزه با شدتی بی‌سابقه به عملیات بازداشت فلسطینیان در کرانه باختری ادامه می‌دهند.
***
سفر باقری به لبنان
سرپرست وزارت خارجه ایران با دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. «علی باقری‌کنی» در سفر به بیروت، با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران که روز دوشنبه به بیروت سفر و با مقام‌های ارشد لبنانی از جمله نخست‌وزیر، وزیر خارجه و رئیس پارلمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود، به دیدار دبیرکل جنبش حزب‌الله رفت و با او درباره تحولات منطقه رایزنی کرد. طبق گزارش المنار، سیدحسن نصرالله در این دیدار شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهان آنها را تسلیت گفت. طی این دیدار همچنین آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه بویژه تحولات ۲ جبهه غزه و لبنان و راهکارهای مطرح‌شده بررسی شد. دبیرکل حزب‌الله لبنان در جریان این دیدار از رهبری، دولت و مردم جمهوی اسلامی ایران به‌خاطر حمایت بی‌وقفه از مردم منطقه و جنبش‌های مقاومت، همچنین موضع ثابت و راسخ آنها به‌رغم تمام موانع و تهدیدها تقدیر و تشکر کرد. همچنین «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک کنفرانس خبری در محل سفارت ایران در بیروت به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
***
ائتلاف مودی پیشتاز  انتخابات پارلمان هند
«ائتلاف ملی دموکراتیک» به رهبری حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» متعلق به «نارندرا مودی» اکثریت را در انتخابات پارلمانی هند به دست آورده است. انتخابات مجلس سفلی هند در 7 مرحله از ۱۹ آوریل تا یک ژوئن (۳۰ اردیبهشت تا ۱۲ خرداد) برگزار شد و شمارش آرا نیز روز سه‌شنبه به پایان رسید. رسانه ان‌دی‌تی‌وی گزارش داد «نارندرا مودی» نخست‌وزیر فعلی هند بیش از ۳۰۰ کرسی از ۵۴۳ کرسی پارلمان را به دست آورده است. این در حالی است که تاکنون «راهول گاندی» رئیس حزب کنگره و رقیب کلیدی مودی توانسته تنها ۲۰۰ کرسی را تصاحب کند. حزب یا ائتلافی که بتواند بیش از ۲۷۲ کرسی را در پارلمان به دست بیاورد، می‌تواند دولت تشکیل دهد. روزنامه «تایمز هند» دیروز سه‌شنبه در سرمقاله‌ای نوشت: «وظیفه اصلی دولت بعدی این است که هند را در مسیر ثروتمند شدن قرار دهد، پیش از آنکه دیر شود. زمان در حال گذر است».

Page Generated in 0/0483 sec