printlogo


کد خبر: 286099تاریخ: 1403/3/17 00:00
دور دنیا

قطعنامه سیاسی آژانس علیه ایران تصویب شد
قطعنامه پیشنهادی ۳ کشور اروپایی عضو برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران روز چهارشنبه با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد. طبق گزارش رویترز، دیپلمات‌ها گفته‌اند در این قطعنامه که توسط انگلیس، فرانسه و آلمان ارائه شده است، از ایران خواسته شده درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در ۲ سایت توضیح دهد، همکاری با آژانس را بهبود بخشد و از تصمیم خود برای لغو انتصاب بازرسان باتجربه آژانس بازگردد. نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده تهران در چارچوب موافقتنامه پادمان جامع تاکنون با آژانس همکاری کاملی کرده است و تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام و توسط آژانس راستی‌آزمایی شده است. ایران همچنین اعلام کرده منشأ موضوع ۲ مکان به اتهاماتی برمی‌گردد که از سوی یک طرف ثالث بد نیت، یعنی رژیم اسرائیل مطرح شده است. آژانس در گزارش‌های قبلی خود به ۴ مکان اعلام‌نشده اشاره کرده بود و اطلاعاتی را درخواست می‌کرد که بعداً توسط ایران ارائه شد و در نتیجه تعداد مکان‌ها توسط آژانس به ۲ مورد کاهش یافت. فرض نادرست مکان‌های اعلام‌نشده که مبتنی بر اطلاعات غیرمعتبر بود، در نتیجه همکاری‌های گسترده ایران در چارچوب بیانیه مشترک، اصلاح شد. ۲ مکان باقیمانده نیز می‌توانند از طریق همکاری متقابل بررسی و حل و فصل شود. ایران همچنین اعلام کرده در موافقتنامه پادمان جامع بین ایران و آژانس به صراحت بیان شده که ایران حق حاکمیت خود برای اعتراض به لغو انتصاب بازرسان آژانس، نه‌تنها در زمان پیشنهاد انتصاب، بلکه در هر زمان دیگری پس از انتصاب را نیز برای خود محفوظ می‌دارد. در حال حاضر تعداد کل ۱۲۰ بازرس منصوب‌شده برای ایران در اختیار آژانس است. این به وضوح نشان می‌دهد ایران تمایل دارد آژانس را قادر کند وظایف خود را با بهره‌مندی از بازرسان مختلف باتجربه انجام دهد. در این قطعنامه پیشنهادی اروپایی‌ها همچنین ادعا شده ایران تعهدات خود در زمینه پادمان‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده است.
***
تصویب لایحه تحریم دیوان کیفری بین‌المللی در کنگره آمریکا
مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵خرداد (چهارم ژوئیه) با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۵۵ رای مخالف لایحه تحریم دیوان کیفری بین‌المللی را تصویب کرد. ۴۲ نفر از نمایندگان دموکرات نیز همراه با جمهوری‌خواهان از این لایحه حمایت کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز هیچ‌یک از نمایندگان جمهوری‌خواه به آن رای منفی ندادند. تنها 2 نفر از آنان به این لایحه رای ممتنع دادند. انتظار نمی‌رود این لایحه به قانون تبدیل شود اما بازتابنده ادامه حمایت از اسرائیل در کنگره آمریکا در بحبوحه انتقادات بین‌المللی به عملکرد اسرائیل در غزه است. ماه گذشته دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در لاهه برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر جنگ وی درخواست حکم بازداشت کرد. این حکم با انتقاد کاخ سفید مواجه شد اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد از طرح تحریم مقامات دیوان حمایت نمی‌کند. انتظار نمی‌رود این لایحه برای رای‌گیری در سنا که به شدت تحت کنترل دموکرات‌ها است، مطرح شود. این لایحه آن دسته از مقام‌ها و اعضای دیوان کیفری بین‌المللی را تحریم می‌کند که در صدور احکام پیگرد قضایی برای شهروندان آمریکایی و متحدان ایالات متحده از جمله اسرائیل دست داشته‌اند. لایحه مزبور همچنین ورود مقام‌های دیوان کیفری بین‌المللی را به آمریکا مسدود، هرگونه روادید ایالات متحده آنها را لغو و معاملات دارایی‌ها در این کشور را برای آنها محدود می‌کند. 
***
پیام مهم گردان‌های القسام برای مذاکره‌کنندگان فلسطینی
یک منبع ارشد مقاومت فلسطین با اشاره به انسجام و وحدت بی‌نظیر گروه‌های مقاومت در میدان نبرد و عرصه سیاسی مقابل دشمن، از پیام مهم گردان‌های القسام برای مذاکره‌کنندگان فلسطینی خبر داد و اعلام کرد مقاومت غافلگیری‌های غیرقابل تصوری برای دشمن دارد. این بیانگر اتحاد و هماهنگی کامل میان گروه‌های مقاومت در این نبرد سرنوشت‌ساز با دشمن صهیونیست است، در حالی که اشغالگران از ابتدای جنگ غزه تاکنون حتی بر سر کوچک‌ترین مسائل هم نتوانسته‌اند موضع واحدی اتخاذ کنند، به طوری که برخی مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی خواستار ادامه جنگ هستند و برخی بر لزوم توقف آن تاکید دارند. آنها حتی درباره سازوکار آزادی اسرای صهیونیست از غزه هم نمی‌توانند اتفاق نظر داشته باشند. در زمینه اتحاد منسجم و مثال‌زدنی گروه‌های مقاومت در نبرد توفان الاقصی یکی از فرماندهان ارشد مقاومت فلسطین در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان اظهار داشت: برای همه ما روشن شده است که منافع مقاومت مستلزم قوی بودن حماس است و آنچه در میدان اتفاق می‌افتد اجازه نمی‌دهد هیچگونه فضایی برای هر نوع رقابت میان گروه‌های مقاومت فلسطین ایجاد شود. جنبش حماس، چه در میدان نبرد و چه عرصه سیاسی به خوبی عمل کرده و فشارهای زیادی را متحمل شده است. 
***
۳۶ هزار و ۵۸۶ شهید تا دویست‌وچهل‌وسومین روز جنگ غزه
وزارت بهداشت غزه در گزارش آماری خود از شهدا و زخمی‌های حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، روز گذشته اعلام کرد رژیم اشغالگر در شبانه ‌روز گذشته دست به 4 جنایت زد. وزارت بهداشت غزه روز چهارشنبه در دویست‌وچهل‌وسومین روز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه اعلام کرد این رژیم در ۲۴ ساعت گذشته مرتکب 4 کشتار در حق خانواده‌های نوار غزه شده که پیکرهای ۳۶ شهید و ۱۱۵ زخمی به بیمارستان‌های نوار غزه منتقل شد. به گزارش این وزارتخانه، تعدادی از قربانی‌های این حملات زیر آوارها مانده‌اند و نیروهای امدادی و دفاع مدنی نتوانسته‌اند خود را به آنها برسانند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، به این ترتیب از زمان آغاز حملات علیه نوار غزه در هفتم اکتبر گذشته، شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به ۳۶ هزار و ۵۸۶ تن و زخمی‌ها به ۸۳ هزار و ۷۴ نفر رسید. 

Page Generated in 0/0035 sec