printlogo


کد خبر: 286131تاریخ: 1403/3/17 00:00
۴۰ درصد مهاجران الجلیل در سرزمین‌های اشغالی بعد از جنگ با حزب‌الله به منازل‌شان بازنخواهند گشت
ترجیح فرار بر قرار

پژوهش جدیدی که توسط مرکز علوم دانشکده تل‌حای اسرائیل با مشارکت مسؤولان جلیل شرقی- اشکول انجام شده، نشان داد ۴۰ درصد شهرک‌نشینان شمال که شهرک‌های مرزی را تخلیه کرده‌اند، به مسأله بازنگشتن به منازل‌شان حتی بعد از تمام شدن جنگ می‌اندیشند. به نوشته سایت ماکور ریشون، هزاران موشک و موشک‌انداز، موشک‌های ضد زره و جنگنده‌های تهاجمی که از ابتدای جنگ بر سر شهرک‌نشینان فرود آمدند منجر به وارد آمدن خسارت‌های بزرگی به ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها و همچنین بروز احساس نا امنی بین ساکنان منطقه الجلیل شده است. به نوشته این وب‌سایت، تعدادی از این ساکنان از ابتدای جنگ غزه در جنوب سرزمین اشغالی تخلیه شدند و به ناچار با عواقب و آثار تخلیه طولانی مدت که پایانی بر آن متصور نیست مواجه هستند. همچنین تعدادی از این شهرک‌نشینان همچنان در شهرک‌های تخلیه نشده، درست در مرکز منطقه جنگی ساکن هستند و مشخص نیست در سایه تهدید موشک‌ها و ترس از حمله زمینی نیرو‌های حزب‌الله، چه زمانی به روال طبیعی زندگی بازخواهند گشت. 
 ایلا کوهن، رئیس مرکز علوم دانشکده تل‌حای در این باره گفت: ساکنان منطقه شمال در سایه عدم اطمینان از وضعیت امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، ناچار هستند با سختی‌های بسیار ناشی از اقامت طولانی‌مدت در هتل‌ها دست و پنجه نرم کنند. به نظر می‌رسد موارد فوق، بیانگر نتایج تحقیق فعلی است، از این رو که ۴۰ درصد ساکنان شهرک‌های شمالی چه شهرک‌های تخلیه شده و چه شهرک‌های تخلیه نشده در پاسخ به این سؤال که: آیا بعد از اتمام جنگ به خانه‌های‌تان باز خواهید گشت؟ پاسخ منفی داده‌اند و ۶۰ درصد باقیمانده گفته‌اند پس از پایان جنگ به خانه‌های خود بازخواهند گشت. همچنین نتایج تحقیق نشان می‌دهد در رابطه با کسانی که با هزینه شخصی منطقه را تخلیه کرده‌اند نیز وضعیت به همین منوال است، از این رو ۳۸ درصد آنان گفته‌اند به منازل‌شان باز نخواهند گشت یا به بحث بازگشت در این وضعیت فکر نمی‌کنند و ۹۲ درصد دیگر گفته‌اند بعد از جنگ به منازل‌شان بازخواهند گشت. اما موضوع دیگر که بسیار نگران‌کننده است؛ وضعیت اقتصادی ساکنان شمال است، به طوری که ۷۳ درصد شهرک‌نشینانی که صاحب شرکت یا کسب و کار هستند به اضافه ۳۹ درصد کارگران و کارمندان گفته‌اند وضعیت اقتصادی در مقایسه با وضعیت قبل از جنگ بسیار وخیم‌تر شده است. نتایج آمار نشان می‌دهد ۴۷ درصد صاحبان کسب و کار‌ها بیش از ۵۰ درصد درآمد سالانه‌شان را از دست داده‌اند و تنها ۱۰ درصد از صاحبان کسب و کار شاهد کاهش جزئی درآمدشان بوده‌اند. همچنین این آمار نشان می‌دهد یک‌سوم صاحبان کسب‌وکار و یک‌پنجم کارگران به تغییر شغل یا جست‌وجوی کار ثابت در منطقه‌ای به جز منطقه شمال سرزمین اشغالی فکر می‌کنند. نتایج پژوهش یادشده، سه‌شنبه آینده در سینماتیک واقع در شهرک روش بینا، در خلال اجلاسی که توسط کمیته اصبع الجلیل برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود اطلاعات وسیعی درباره وضعیت سخت شهرک‌نشینان شمال ارائه خواهد داد و به دنبال آن گفت‌وگو‌هایی در رابطه با آینده الجلیل و راه‌های ممکن بازسازی آن ترتیب داده خواهد شد. همچنین وزیر آموزش و پرورش یوآف کیش، وزیر کشاورزی آفی دختر، وزیر توسعه نقب و الجلیل یتسحاق فاسرلاوف، وزیر مهاجرت و جذب مهاجران اوفیر صوفر، به همراه اعضای سازمان لابی۱۷۰۱ و انجمن میتسبینیم که حدود یک هفته است در کمپ پناهندگان الجلیل برای فشار به دولت اقامت دارند، در کنفرانس فوق شرکت خواهند کرد. 
ترجمه: نرگس عبدلی
***
ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ آمریکا به شورای امنیت برای آتش‌بس غزه
نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد این کشور پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را درباره طرح رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا به شورای امنیت ارائه کرده که خواستار حمایت اعضا از اجرای فوری آن است‌. به گزارش ایسنا، «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل خبر داد این کشور پیش‌نویس قطعنامه جدیدی درباره آتش‌بس در جنگ غزه و تبادل اسرا را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است. پیش از این آمریکا، 3 بار قطعنامه‌هایی را که خواستار آتش‌بس در غزه می‌شد، وتو کرده بود. او همچنین گفت اجرای این طرح پیشنهادی موجب پایان دادن به درگیری‌ها به طریقی خواهد شد که هم «امنیت اسرائیل» را تامین می‌کند و هم به «آرامش و راحتی قریب‌الوقوع» غیرنظامیان غزه می‌انجامد. 

Page Generated in 0/0059 sec