printlogo


کد خبر: 286135تاریخ: 1403/3/17 00:00
صاحبنظران درباره بررسی صلاحیت‌ داوطلبان کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری پیش‌بینی‌ می‌کنند
از میان این 12 نفر

گروه سیاسی: بر اساس گزارش ستاد انتخابات کشور، از 10 تا 14 خرداد به مدت 5 روز، 80 نفر برای کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. 
به گزارش «وطن امروز»، این 80 کاندیدا ترکیبی از افراد و چهره‌های سرشناس و نیز مدیران مطرح هستند. اکنون گمانه‌زنی‌هایی درباره بررسی صلاحیت این افراد در شورای نگهبان و ترکیب نهایی کاندیداها انجام می‌شود. طی روزهای اخیر بخصوص پس از پایان مهلت ثبت نام، اخباری در فضای مجازی مبنی بر تایید یا ردصلاحیت برخی کاندیداها مطرح شده است. پیگیری‌های «وطن امروز» نشان می‌دهد تاکنون در بررسی صلاحیت داوطلبان، هنوز تصمیم قطعی درباره تایید یا رد صلاحیت آنها گرفته نشده است. روز گذشته نیز سخنگوی شورای نگهبان این موضوع را تأیید کرد و گفت هنوز درباره هیچ داوطلبی تصمیم قطعی گرفته نشده است. با این حال اما با بررسی داوطلبان می‌توان درباره ترکیب نهایی تاییدشده، پیش‌بینی کرد. با بررسی داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌توان درباره برخی از این داوطلبان احتمال قطعی تایید صلاحیت را در نظر گرفت و درباره برخی از آنان نیز این احتمال را با ضریب پایین‌تری مدنظر گرفت. «وطن امروز» در پیگیری‌های خود و نیز در گفت‌وگو با صاحبنظران، به بررسی داوطلبان و احتمال تایید یا عدم تایید صلاحیت آنان پرداخته است. با بررسی‌های انجام‌شده، از میان 80 داوطلب انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری، نهایتا 12 گزینه که شانس تایید صلاحیت آنها در شورای نگهبان بیشتر از سایرین باشد؛ مشخص شده‌اند. به عبارتی این 12 نفر کسانی هستند که پیش‌بینی می‌شود ترکیب نهایی افراد تایید صلاحیت‌شده، از میان آنها باشد.
این 12 نفر عبارتند از:
محمدباقر قالیباف، مهراد بذرپاش، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمد شریعتمداری، مصطفی پورمحمدی، علی نیکزاد، امیرحسین قاضی‌زاده، صولت مرتضوی و عبدالناصر همتی.
صاحبنظران می‌گویند با توجه به شرایط دوازده‌گانه کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، این 12 داوطلب بیشتر از سایرین شانس تایید از سوی شورای نگهبان را دارند. 
بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی، رئیس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی یا سیاسی، ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر باشد و تشخیص این موضوع بر عهده 12 عضو شورای نگهبان است.
محمدباقر قالیباف که پیش از این در 3 دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تایید صلاحیت‌ شده است، سوابق مدیریتی متعددی دارد که آخرین آنها ریاست مجلس شورای اسلامی است.
مهرداد بذرپاش نیز وزارت راه و شهرسازی، ریاست دیوان محاسبات، معاونت ریاست‌جمهوری و ریاست سازمان ملی جوانان، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مدیرعاملی سایپا و... را در سوابق مدیریتی خود دارد.
علی لاریجانی نیز از داوطلبان باسابقه است که البته در دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری، صلاحیت وی به دلایل مختلف احراز نشد. لاریجانی 3 دوره رئیس مجلس شورای اسلامی بوده است. وزارت ارشاد، دبیری شورای عالی امنیت ملی و ریاست سازمان صداوسیما نیز از جمله سوابق مدیریتی لاریجانی است. 
اسحاق جهانگیری نیز که در دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت شد؛ در دولت حسن روحانی به مدت 8 سال معاون اول بود و این مهم‌ترین سابقه مدیریتی وی به حساب می‌آید. وی در دولت اصلاحات نیز به مدت 8 سال وزیر صنایع (در دولت اول وزیر معادن و فلزات) بود. 
سعید جلیلی نیز از جمله داوطلبان مطرح این دوره از انتخابات است که پیش از این در 3 دوره دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا و صلاحیت وی تایید شده است. جلیلی از اواخر دولت نهم، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.
علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران نیز چند دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بوده است. وی در دوره گذشته انتخابات نیز در میان کاندیداهای نهایی حضور داشت.
محمد شریعتمداری نیز در سابقه مدیریتی خود ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، معاونت اجرایی رئیس‌جمهور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دارد.
مصطفی پورمحمدی در دولت هشتم وزیر کشور شد. در دولت نخست حسن روحانی نیز به مدت 4 سال به عنوان وزیر دادگستری در کابینه حضور داشت. وی در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله شاهرودی بر قوه‌قضائیه، به عنوان رئیس سازمان بازرسی منصوب شد. پورمحمدی همچنین سوابق امنیتی بلندمدتی دارد. او هم اکنون دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز هست.
علی نیکزاد در دولت دهم به مدت 4 سال وزیر مسکن بود. او در مجالس یازدهم و دوازدهم از سوی نمایندگان به عنوان نایب‌‌رئیس انتخاب شد.
امیرحسین قاضی‌زاده در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم به عنوان نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. او در دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری تایید صلاحیت و از ابتدای دولت سیزدهم به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید مشغول کار شد.
صولت مرتضوی نیز هم‌اکنون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. او در ابتدای دولت سیزدهم، معاون اجرایی شهید رئیسی شد. شهرداری مشهد نیز در سوابق وی دیده می‌شود. 
عبدالناصر همتی نیز در دوره قبل به عنوان یکی از کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده در رقابت‌های انتخاباتی حضور داشت. وی در دولت حسن روحانی رئیس کل بانک مرکزی بود.
کارشناسان و صاحبنظران معتقدند این 12 داوطلب شانس بیشتری برای تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان دارند. البته همه این احتمالات و فرضیات در حالی است که رفتار شورای نگهبان در ادوار مختلف انتخابات نشان داده تقریبا نمی‌توان درباره هیچ داوطلبی با قطعیت از تایید یا رد صلاحیت صحبت کرد. در نهایت این شورای نگهبان است که تشخیص می‌دهد طبق قانون کدام داوطلبان صلاحیت کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند.
صفحه 2 را بخوانید

Page Generated in 0/0055 sec