printlogo


کد خبر: 286140تاریخ: 1403/3/19 00:00
در نشست نقد و بررسی فیلم‌تئاتر هملیتون در خانه هنرمندان ایران مطرح شد
روایتی موزیکال از تاریخ آمریکا

گروه فرهنگ و هنر: تئاتر موزیکال همیلتون را باید یکی از جذاب‌ترین و موثرترین نمایش موسیقی‌های تاریخ تئاتر جهان دانست؛ نمایشی که با روی صحنه رفتنش باعث شد در حالی که قرار بود تنها قطعه اسکناسی که برخلاف سایر اسکناس‌ها از چهره الکساندر همیلتون، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده استفاده شده بود تغییر کند اما با دستور رئیس‌جمهور وقت به دلیل استقبال بسیاری از مردم ایالات‌متحده از این نمایش این کار عملی نشد و بدون شک این یکی از تاثیرات تئاتر همیلتون به شمار می‌رفت. 
این نمایش موسیقی در حالی عنوان‌ پرمخاطب‌ترین گونه تئاتری در سراسر دنیا را از آن خود کرده است که فیلم‌تئاتر آن به صورت گسترده در تمام کشور‌ها و بسیاری از پلتفرم‌ها نیز با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است، از همین رو خانه هنرمندان ایران با همکاری و به همت انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر اقدام به اکران و نقد و برسی این فیلم‌تئاتر کرد. 
در این نشست عباس غفاری، کارشناس و مجری برنامه با اشاره به تئاتر موزیکال و تاثیرات آن در فضای اجتماعی آمریکا گفت: یکی از مهم‌ترین نمایش‌های موزیکال اخیر را دیدیم. همگی می‌دانید تنها دلاری که عکس رئیس‌جمهور آمریکا روی آن نیست، اسکناس 10 دلاری‌ای بوده که عکس همیلتون روی آن است. در دوره اوباما قرار بود این عکس تغییر کند اما بعد از استقبالی که از این نمایش رخ داد، اوباما دستور داد این کار را نکنند. این نمایش درباره یکی از مهم‌ترین آدم‌های تاریخ آمریکاست، زیرا بسیاری معتقدند اگر او نبود، جرج واشنگتن هم نمی‌توانست اقدامات خود را انجام دهد.
آران قادرپور در این نشست گفت: زمانی که از من خواسته شد به عنوان منتقد برای جلسه فیلم‌تئاتر همیلتون حضور یابم، شروع به دیدن چندباره آن کردم اما بار اول که آن را دیدم آنچنان متوجه‌ا‌ش نشدم! بنابراین درباره‌اش خواندم و چند بار دیگر آن را دیدم. به این ترتیب فکر می‌کنم یک بار دیدن این نمایش نمی‌تواند شکوه و عظمت آن را برای شما هویدا کند. در نتیجه باید چند مرتبه دیده شود. علت علاقه بسیاری از مخاطبان به نمایش همیلتون، موسیقی آن است. آلبوم موسیقی این اثر بسیار پرفروش شده و حتی تک‌آهنگ‌های آن خیلی مهم و پراهمیت هستند. می‌دانم که بسیاری از بچه‌های نسل جدید، متن آهنگ‌های آن را حفظ و با آن همخوانی می‌کنند و به این واسطه با یکدیگر ارتباط دارند. شاید معجزه‌ای که در این کار اتفاق افتاده، این بوده که مخاطبان آن از نسل‌های متفاوتی است؛ اتفاقی که در این سالن نیز شاهد آن هستیم. این جادوی تئاتر است که می‌تواند اتفاقی را شکل داده باشد که آدم‌هایی در سنین مختلف و کشورهای گوناگون بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ چه خوش‌مان بیاید چه نه، این موضوع نشان از تحقق همان رویای آمریکایی دارد. 
او افزود: داستان فیلم برایم هیجان‌انگیز بود، زیرا از یک بیوگرافی ۸۰۰ صفحه‌ای آغاز شده است. سال ۱۹۹۸ این کتاب نوشته شده و سال ۲۰۰۴، ترانه‌سرای فیلم‌تئاتر همیلتون آن را مطالعه می‌کند. خودش می‌گوید چند سال به آن فکر می‌کرده و درگیر آن بوده است. سپس شروع به ساختن آهنگ‌هایی بر اساس کتاب بیوگرافی که خوانده، می‌کند. نویسنده کتاب بیوگرافی می‌گوید ترانه‌سرای این فیلم‌‌تئاتر، با ضرباهنگ هیپ‌هاپی سراغم آمد و گفت وقتی صفحات این کتاب را می‌خواندم، احساس می‌کردم موسیقی هیپ‌هاپ در این صفحات جریان دارد. خودش می‌گوید شگفت‌زده شده‌ام؛ چون هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم یک اثر تاریخی پیچیده، با تعداد زیادی شخصیت که من نوشته‌ام، بتواند تبدیل به یک موسیقی هیپ‌هاپ یا تئاتر موزیکال شود. اینطور به نظر می‌آید که از نتیجه بسیار راضی بوده است، زیرا در مصاحبه‌ای می‌گوید به غیر از جلساتی که در تمرین این اثر بوده است، ۵۰ مرتبه نیز آن را دیده است.
او با اشاره به ماجرای این نمایش موزیکال، درباره اهمیت همیلتون بیان کرد: بسیاری از اولین‌ها در آمریکا با همیلتون اتفاق افتاده است. عکس‌های روی سکه‌ها همیشه برای ما روایتگر تاریخ ملت‌ها بوده‌اند، بنابراین تصاویری که روی سکه و اسکناس است نیز برای نسل بعد تاریخی را روایت می‌کند. به همین دلیل عکس همیلتون روی اسکناس 10 دلاری دارای اهمیت است.
اما آنچه سبب می‌شود این تئاتر موزیکال در برادوی موفق شود، این بوده که همیلتون شخصیتی است که آدم‌های مختلف می‌توانند با آن همزاد‌پنداری کنند. شاید یکی از دلایل ارتباط مخاطب با این شخصیت، این بوده که آن را از خودشان می‌دانند، زیرا ما خطاهای او را نیز در نمایش می‌بینیم. در نهایت تم بخشش نیز در این کار خیلی قوی است. در واقع کار به زندگی آدم‌های عادی شباهت دارد و همین نقطه قوت اثر است. 
فیلم موزیکال«همیلتون» برگرفته از نمایش برادوی‌ با همین نام و ساخته شرکت دیزنی پلاس است. این نمایش بر اساس کتاب زندگینامه الکساندر همیلتون از پدران بنیانگذار ایالات‌متحده آمریکا ساخته شده‌ و به شرح زندگی او می‌پردازد. فیلم با دوئل بر - همیلتون و مرگ الکساندر همیلتون به پایان می‌رسد.

Page Generated in 0/0060 sec