printlogo


کد خبر: 286141تاریخ: 1403/3/19 00:00
بررسی وضعیت صنعت نشر در دومین ماه بهار که همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب بود
نمایشگاه کتاب تهران امسال هم رکورد زد؟

گروه فرهنگ و هنر: اردیبهشت‌ماه شاهد تولید 11 هزار و 267 عنوان اثر بودیم که از این عدد 8 هزار و 153 عنوان تألیفی و باقی ترجمه بوده است، البته 7 هزار و 498 عنوان هم چاپ اولی بود.
شمارگان کل اردیبهشت‌ماه اندکی کمتر از 9.5 میلیون نسخه بوده است اما میانگین شمارگان در این دوره به 837 نسخه رسید که در حوزه ادبیات این عدد 619 نسخه است. در حال حاضر هنوز هم بیشترین شمارگان برای تولیدات حوزه کودک و نوجوان است با میانگین هزار و 348 نسخه. هنوز هم در بخش فلسفه و روانشناسی تعداد آثار ترجمه ثبت‌شده بیشتر از آثار تألیفی است.
میانگین شمارگان در دهه گذشته بیش از 2 هزار نسخه بوده است اما در سال‌های بعد از کرونا این تعداد روزبه‌روز کم شده است؛ شمارگان کل در سال 92 بالغ بر 158 میلیون نسخه بوده است اما سال گذشته به 103 میلیون نسخه رسید. بر اساس آمارهای خانه کتاب و ادبیات ایران، متوسط شمارگان کتاب‌های منتشر‌شده تمام ناشران در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۸ درصد کاهش داشته است. آمار شمارگان منتشرشده در هر نوبت چاپ، عدد کمتری از این ارقام است.
میانگین قیمت هم به عدد 137 هزار تومان رسیده است اما با توجه به آمار و ارقام علی رمضانی، قائم‌مقام سی‌وپنجمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران، میانگین قیمت خرید مخاطبان از بخش مجازی نمایشگاه که همراه با تخفیف بوده است، 170 هزار تومان محاسبه می‌شود، درحالی که همین عدد در سال گذشته 120 هزار تومان بود.
رشد 50 هزار تومانی و به عبارتی 30 درصدی میانگین قیمت کتاب را در فاصله زمانی سی‌وچهارمین و سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب شاهد هستیم. بالاترین میانگین قیمت هم مربوط به کتب کمک درسی با عدد 235 هزار تومان است.
مجموع فروش سی‌‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران بالغ بر ۵۹۲ میلیارد تومان شد. لازم به ذکر است این عدد سال گذشته نزدیک به 401 میلیارد تومان بود؛ در حوزه فروش نمایشگاه امسال رکورد زد.
مردم در بخش حضوری ۳۶۰ میلیارد تومان و در بخش مجازی۲۳۲ میلیارد تومان کتاب خرید کردند. ۳ ناشر پرفروش در بخش حضوری بر اساس مبلغ فروش، ناشران کودک و نوجوان هستند و این آمار نشانه‌هایی قابل تحلیل دارد. تعداد نسخه‌های خریداری‌شده حدود ۳.۵ میلیون نسخه تخمین‌ زده می‌شود. نسخه‌های بخش مجازی یک میلیون و 362 هزار نسخه و نسخه‌های بخش حضوری (تخمین بر اساس میانگین قیمت نسخه‌های فروش رفته در بخش مجازی)2 میلیون و 117 هزار نسخه است. در مجموع 3 میلیون و 479 هزار نسخه به فروش رفته است، البته از تعداد نسخه‌های به فروش رفته در سال گذشته حدود 21 هزار نسخه کمتر است.
سی‌وپنجمین دوره در مقایسه با دوره قبلی خود در حوزه حجم فروش رکورد قابل توجهی را ثبت کرد که ناشی از افزایش قیمت نزدیک به 30 درصدی‌ای است که در فاصله زمانی نمایشگاه سی‌وچهارم و این دوره رخ داده است اما در میزان آثار به فروش‌رسیده با کاهش نزدیک به 20 هزار نسخه‌ای مواجه هستیم.

Page Generated in 0/0055 sec