printlogo


کد خبر: 286145تاریخ: 1403/3/19 00:00
با فشار افکار عمومی، قاضی آمریکایی به دلیل طرفداری از اسرائیل مجبور به کناره‌گیری شد
جزای حمایت از جنایتکار

نرگس عبدلی: حقوقدانان، قاضی آمریکایی را به دلیل جانبداری از اسرائیل، وادار به کناره‌گیری از پرونده‌ای مربوط به جنگ غزه کردند. قاضی دادگاه تجدیدنظر ایالات‌متحده آمریکا به دلیل دعوایی که فعالان حقوقی طرفدار توقف حمایت‌های نظامی آمریکا از اسرائیل اقامه کردند، از رسیدگی به پرونده مربوط به غزه کناره‌گیری کرد. این موضوع بعد از دست به کار شدن این حقوقدانان، برای برکناری او به دلیل سفر این قاضی به سرزمین‌های اشغالی در مارس گذشته بود که این سفر جانبداری او از اسرائیل را آشکار کرد. بنا به این گزارش، یک قاضی دادگاه تجدیدنظر فدرال، پنجشنبه به دنبال دعوایی که فعالان حقوقی حامی فلسطین در راستای ممانعت از حمایت‌های نظامی‌ای که جو بایدن از اسرائیل دارد، اقامه کردند، از رسیدگی به پرونده مربوط به غزه کناره‌گیری کرد. 
این اقدام وی، تحت فشار وکلای حقوق بشر، به دنبال سؤالاتی درباره بی‌طرفی‌اش بود. رایان نیلسون، قاضی مستعفی که دونالد ترامپ او را به عنوان قاضی دادگاه تجدید نظر در اداره ناحیه ۹ آمریکا گماشته بود، مختصراً گفت از باب احتیاط، از بررسی این پرونده صرف‌نظر خواهد کرد اما در واقع، قاضی رایان نیلسون 2 روز بعد از دست به کار شدن وکلای سازمان بین‌المللی دفاع از کودکان  فلسطین و مؤسسه الحق و شاکیان دیگر، استعفا کرد و این مسأله به سفری بازمی‌گردد که نیلسون و ۱۳ قاضی دیگر مارس گذشته به اسرائیل داشتند. 
شاکیان در این باره گفتند این قضات با مقامات دولتی، قضایی و نظامی اسرائیل دیدار کرده‌اند و افزودند گزارش‌های مربوط به سفر نشان می‌دهد به نظر می‌رسد هدف از این سفر، تأثیر بر نظرات قضایی آمریکا در ارتباط با قانونی بودن اقدامات دولت اسرائیل است که امروز تمرکز اصلی بر این قضیه است به طوری که سؤالاتی را در مواجهه با جانبداری نیلسون از اسرائیل در این باره برانگیخته است. 
باهر عزمی، وکیل شاکیان در مرکز حقوق اساسی در بیانیه‌ای گفت: در تلاش بودیم این اتفاق رقم بخورد، چرا که نقش ایالات متحده آمریکا در حمایت از کشتار جمعی در غزه، سؤالات بسیار مهمی را از جانب نمایندگان و مردم ما برانگیخته است، بنابراین بی‌طرفی نسبت به این مسأله امر بسیار مهمی است. بایدن با فشار‌های سیاسی بین‌المللی و داخلی مواجه است که تا الان منجر به استعفای ۵ کارمند میانی یا ارشد دولت آمریکا در اعتراض به حمایت‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا از جنگ اسرائیل علیه غزه شده است و این در حالی است که اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه، دانشگاه‌های آمریکا را فراگرفته است، چرا که برای افکار عمومی روشن شده است واشنگتن در جنایت‌های وحشیانه اسرائیل علیه غیر نظامیان نوار غزه در طول این ۸ ماه شریک بوده است این در حالی است که آمریکا مدعی است در عین دفاع از تل‌آویو و حمایت‌های سیاسی و نظامی از آن، به دنبال توقف جنگ است.

Page Generated in 0/0054 sec