printlogo


کد خبر: 286150تاریخ: 1403/3/19 00:00
پیروزی 4 بر 2 تیم ملی فوتبال ایران مقابل هنگ کنگ
هت تریک طارمی

محمدرضا جوفار: تیم ملی فوتبال ایران در حالی موفق به کسب پیروزی مقابل هنگ‌کنگ شد که امیر قلعه‌نویی با تغییرات اجباری در خط دفاع، تیم ملی را به میدان فرستاد و 2 گل از تیم نه‌چندان قدرتمند شرق آسیا دریافت کرد. دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و هنگ‌کنگ در ورزشگاه ۴۰ هزار نفری هنگ‌کنگ در حالی برگزار شد که این دیدار با پیروزی ۴ بر 2 شاگردان امیر قلعه‌نویی همراه بود. مهدی طارمی ۳ گل (۱۲- پنالتی، ۳۴- پنالتی و ۵۶) و سردار آزمون یک گل (۶۵) برای ایران و هی‌وی‌ما (۱۴) و پینتو (۶۰) نیز برای هنگ‌کنگ گلزنی کردند. 
* بازی پراشتباه در دفاع
تیم ملی ایران همانطور که انتظار می‌رفت تسلط کاملی بر توپ و میدان داشت. شاید اگر دفع توپ مناسب هونگ فای، دروازه‌بان هنگ‌کنگ در دقیقه 2 بازی نبود مهدی طارمی خیلی زود می‌توانست گل اول را به ثمر برساند اما گلر میزبان با کمک تیر دروازه موفق شد توپ را دفع کند. او اما تنها ۱۰ دقیقه دیگر توانست دوام بیاورد، چرا که مهدی طارمی پنالتی‌ای که مهدی قائدی با سانتر خود و اصابت توپ به دست مدافع هنگ‌کنگ کسب کرد را به تور دروازه میزبان چسباند تا گل نخست این دیدار به ثمر برسد. پس از این گل هنگ‌کنگی‌ها بازی مستقیم انجام دادند تا روی اشتباه آریا یوسفی در انتقال توپ از دفاع به خط میانی صاحب ضد حمله شوند و روی جاگیری «هی وی‌ما» که با اشتباه خلیل‌زاده تکمیل شده بود به گل تساوی برسند. پس از این گل هم دفاع پراشتباه ایران ناهماهنگ به نظر می‌رسید بویژه امین حزباوی و آریا یوسفی اشتباه‌های مکرر در فاز دفاعی داشتند. بازی یکطرفه تیم‌ ملی ایران اما ادامه داشت تا اینکه مهدی طارمی توانست روی نفوذ از عمق دفاع هنگ‌کنگ با دروازه‌بان تک به تک شود و چاره‌ای برای گلر میزبان جز خطا روی مهاجم ایران باقی نماند تا داور عمانی برای دومین بار نقطه پنالتی را نشان دهد و بازی در ۴۵ دقیقه ابتدایی با پیروزی 2 بر یک ایران به پایان برسد. اگرچه تیم‌ ملی ایران در نیمه نخست موقعیت‌های زیادی توسط طارمی و سردار آزمون خراب کرد اما پنالتی‌های طارمی باعث کسب پیروزی در نیمه اول این بازی شد. 
* تاوان جوان‌گرایی در دفاع
نیمه دوم هم با بازی مالکانه شاگردان امیر قلعه‌نویی همراه بود. او که ترجیح داده بود خط دفاع متفاوتی را وارد میدان کند و بهای جوان‌گرایی را با ایجاد تغییرات کلی بدهد، در فاز تهاجمی باز هم مثلث طارمی، سردار و قائدی را با پاس‌های جهانبخش و قدوس شارژ می‌کرد تا آنها دروازه حریف را در این دیدار بارها با خطر مواجه کنند که مهدی طارمی روی یکی از حمله‌ها توانست هت‌تریک کرده و گل سوم خود و تیم ملی را در دقیقه ۵۷ با پاس مهدی قائدی به ثمر برساند. بازیکنان هنگ‌کنگ که هیچ شانسی برای صعود از گروه نداشتند بازی شجاعانه خود را با اضافه کردن یک مهاجم دیگر به خط حمله ادامه دادند تا اینکه توانستند در دقیقه ۵۹ روی صحنه‌ای که به نظر می‌رسید روی علیرضا جهانبخش خطای محرز انجام شده است گل دوم را به ثمر برسانند. با این حال بازی تهاجمی ملی‌پوشان ایران ادامه داشت تا اینکه سردار آزمون موفق شد روی سانتر محمد قربانی و اشتباه خط دفاع میزبان، گل چهارم را با شوت زمینی محکم به ثمر برساند. پس از این گل حمله‌های هنگ‌کنگ بیشتر و بیشتر شد تا دفاع متزلزل ایران چند بار به زحمت بیفتد و قلعه‌نویی تاوان جوان‌گرایی در دفاع را با اشتباه‌های فردی جوانان خود بدهد اما دیگر خبری از گل نبود و بازی با همان نتیجه ۴ بر 2 به سود سپیدپوشان ایران به پایان برسد. تیم ملی ایران با این پیروزی ۱۳ امتیازی شد. 

Page Generated in 0/0062 sec