printlogo


کد خبر: 286156تاریخ: 1403/3/19 00:00
اخبار

اضافه شدن 800 هزار هکتار به اراضی تحت حفاظت محیط‌زیست
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در 3 سال گذشته ۸۰۰ هزار هکتار به اراضی تحت حفاظت محیط‌زیست اضافه شده است. علی سلاجقه پنجشنبه ۱۷ خرداد در آیین گرامیداشت هفته محیط‌زیست در استان همدان اظهار کرد: در 3 سال گذشته در جلسات شورای عالی محیط ‌زیست ۸۰۰ هزار هکتار به اراضی تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط ‌زیست اضافه کردیم و این در حالی است که برخی دوستان گلایه داشتند چرا ۸۰ هزار هکتار از اراضی از مناطق تحت حفاظت سازمان انتزاع شده است و بنده در پاسخ گفتم ۱۰ برابر این رقم اضافه شده است و این اتفاق بی‌نظیری بود. وی تصریح کرد: در مسائل میدانی نیز رئیس‌جمهور شهید بر حل مشکلات تاکید داشت و در حوزه‌های مربوط به میانکاله، دریاچه ارومیه، تالاب انزلی، هامون و آشوراده به صورت مستقیم ورود کرد و پیگیر حل این مساله بود. وی با بیان اینکه با آگاهی دادن به مردم می‌توان در حفظ محیط‌ زیست برای نسل‌های آینده نقش بسزایی داشت، خاطرنشان کرد: روز جهانی محیط‌ زیست فرصتی است برای انسان تا با بازنگری در آنچه که در اثر گسترش نگاه‌های منفعت‌طلبانه خود در بهره‌برداری غیراصولی و بی‌ضابطه بر طبیعت و محیط‌ زیست وارد می‌شود، رویکرد خود را در راستای حفاظت از محیط‌ زیست و حفظ ارزش‌های آن تغییر دهد.
***
میانگین سن مادران در نخستین فرزندآوری 27 سال شد
مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: سال 1402 میانگین سن پدر و مادر در نخستین فرزندآوری به ترتیب 32.1 و 27.3 سال بوده است، به گزارش مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، بر اساس آمارهای موجود، میانگین سن پدر در نخستین فرزندآوری در کل کشور در سال 1402 برابر با 32.1 سال بوده است.  بر اساس این گزارش، میانگین سن پدر برای نقاط شهری برابر با 32.7 سال و نقاط روستایی برابر با 29.9 سال است. سال 1402 در بین استان‌ها بیشترین میانگین سن پدر در نخستین فرزندآوری مربوط به استان تهران  با رقم 34.5 سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان  با 27.1 سال است. همچنین بر اساس گزارش این مرکز، میانگین سن مادر نیز در نخستین فرزندآوری در کل کشور در این مدت برابر با 27.3 سال بوده است.  در این باره مقدار شاخص در نقاط شهری 28.1 سال و در نقاط روستایی 24.4  سال است. بیشترین میانگین سنی مادران در نخستین فرزندآوری، در بین استان‌ها مربوط به استان تهران  با 30.8 سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان  با 22.7 سال است.
***
زیاده‌روی در مصرف کافئین افسردگی می‌آورد
متخصص تغذیه بر محدود کردن استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین برای کاهش استرس تاکید کرد. به گزارش مهر، مرجان عجمی افزود: برای حفظ سلامتی و کاهش استرس و اضطراب سعی کنید منابع حاوی قند و شکر مثل انواع شیرینی، آبمیوه‌های سنتتیک، آبنبات، انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند یا شکر را محدود و به جای آن منابع حاوی فیبر، میوه و سبزی و غلات کامل و سبوسدار استفاده کنید تا نوسانات قند خون را که یکی از عوامل ایجاد استرس است به حداقل برسانید. وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به مصرف قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا عادت دارند، ادامه داد: مصرف زیاد کافئین فارغ از اینکه از چه منبع یا منابعی باشد می‌تواند باعث تغییرات خلق و خو شود و به ایجاد استرس، اضطراب و حتی افسردگی کمک کند. عجمی با اشاره به اینکه برای کاهش دریافت کافئین، توصیه می‌شود قهوه را با چای سبز جایگزین کنید، گفت: چای سبز علاوه بر کافئین کمتر حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیانین است که برای کاهش استرس و اضطراب مفید است، همچنین دریافت آب کافی و فعالیت فیزیکی روزانه به حفظ سلامتی و آرامش بیشتر کمک می‌کند.
***
واریز ۶۸۰۰ میلیارد تومان احکام جزای نقدی به خزانه
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: از محل اجرای احکام جزای نقدی ۶۸۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز شد. احمد اصانلو افزود: سازمان تعزیرات صرفاً یک مرجع رسیدگی به تخلفات است، یعنی اگر نظارت، بازرسی و کشف و رسیدگی به تخلف را 4 حلقه اصلی تنظیم بازار بدانیم، 3 حلقه وظیفه سازمان تعزیرات حکومتی نیست و متولی اصلی نظارت و کشف و بازرسی اتاق اصناف، سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان تعزیرات حکومتی صرفاً یک مرجع برای رسیدگی به تخلفات است که بر اساس گزارش‌های دستگاه‌های یادشده، حکم صادر می‌کند. وی افزود: سال گذشته برنامه‌ریزی ویژه‌ای در راستای اجرای احکام انجام شد. پرونده‌هایی که سال‌ها به‌رغم تکلیف قانونی اجرا نشده بود، با مدیریت صحیح اجرا شد. همچنین در مجموع اجرای احکام جزای نقدی باید هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به خزانه دولت واریز می‌شد که این کار انجام نشده بود اما با کار جهادی و بهبود عملکرد ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز شد که چند برابر مبلغی بود که باید واریز می‌شد. اصانلو گفت: همچنین سال گذشته اقدام ویژه‌ای برای تعیین تکلیف اموال تملیکی انجام شد و با دستور ویژه رئیس قوه ‌قضائیه و شهید جمهور، تقریباً دیگر هیچ کالای تعیین تکلیف نشده‌ای نداریم.

Page Generated in 0/0051 sec