printlogo


کد خبر: 286158تاریخ: 1403/3/19 00:00
ورود گردشگران خارجی به کشور در 2 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 36 درصد رشد داشته است
رونق توریسم
کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با «وطن امروز» تأکید کرد: ضرورت ایجاد یک پروتکل همکاری برای تبادل توریسم مذهبی با کشورهای منطقه

گروه اجتماعی: قابلیت‌های فراوان و جذابیت‌های کم‌نظیر و بعضا بی‌نظیر توریستی ایران موجب شده است گردشگران، ایران را به عنوان کشوری امن با تنوع آب و هوایی و برخوردار از آثار کهن و بناهای تاریخی، اماکن زیارتی و تفریحی انتخاب کنند، به طوری که آمارهای رسمی حکایت از رشد 50 درصدی ورود توریست به کشور در سال گذشته نسبت به سال 1401 دارد. همچنین طی 2 ماه نخست سال جاری نیز ورود گردشگران به کشور رشد 36 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته  نشان می‌دهد. از طرفی تصویب لغو یک‌طرفه روادید با ۳۳ کشور تصمیم بزرگی در دولت سیزدهم بود که منجر به افزایش آمار ورود گردشگران به کشور و رونق صنعت گردشگری شده است. علاوه بر قابلیت‌های تاریخی و طبیعی ایران، ظرفیت کشور در بعد توریسم درمانی و توریسم مذهبی در منطقه بالاست، به طوری که طبق گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیمی از گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، به مشهد می‌آیند. آنگونه که رئیس انجمن دفاتر مسافرت هواپیمایی و جهانگردی می‌گوید: «در حال حاضر بیش از 50 درصد گردشگران ورودی به کشور، زیارتی هستند. اخیرا نیز مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گفت: فروردین‌ و اردیبهشت‌ سال‌جاری با رشد حدود ۳۶ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بودیم. مسلم شجاعی در جلسه کمیسیون گردشگری و کسب‌و‌کارهای وابسته اتاق بازرگانی چهارمحال‌وبختیاری با تاکید بر اینکه بخش گردشگری بدون بخش خصوصی راه به جایی نمی‌برد، اظهار کرد: سال گذشته بالغ بر ۶ میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۵۰ درصدی نشان می‌دهد اما نسبت به سال ۹۸ با کاهش آمار گردشگران خارجی مواجه هستیم. شجاعی افزود: فروردین‌ و اردیبهشت‌ سال‌جاری با رشد حدود ۳۶ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بودیم. وی با تاکید بر اینکه باید اولویت در حوزه گردشگری مشخص شود، عنوان کرد: توسعه یک امر درون‌زاست، زمانی ‌که گنج این استان در حوزه گردشگری مشخص شد، آنگاه باید تمام برنامه‌ریزی‌ها برای جذب گردشگر به آن سمت هدایت شود. اگر اولویت استان کوچ عشایر در نظر گرفته شد، باید نوک پیکان تمام فعالیت‌ها از جمله تبلیغات و تولید محتوا به این سمت برود. شجاعی بیان کرد: ظرفیتی که برای توسعه گردشگری انتخاب می‌شود، باید قابل رقابت با سایر استان‌ها یا منحصربه‌فرد باشد تا بتوان گردشگر خارجی را به سفر به این استان ترغیب کرد. مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: می‌توان از ظرفیت آژانس‌های مسافرتی بزرگ، فم‌تورها، خبرنگاران خارجی حاضر در ایران و خبرنگاران فعال در حوزه گردشگری برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استفاده کرد. وی تاکید کرد: طراحی رویدادهای فرهنگی، هنری، ورزشی، بازی‌های بومی و محلی می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند اما باید به این نکته توجه کرد که نظارت بر حضور گردشگران باید با جدیت توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری دنبال شود، سکوت طبیعت جذاب است و نباید اجازه دهیم آلودگی صوتی آرامش محیط را بر هم زند. شجاعی گفت: دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری آمادگی دارد، محتوای رسانه‌ای تولید شده توسط استان‌ها به زبان‌های خارجی را به گردشگران ارائه دهد.
* توسعه توریسم در گرو ایجاد زیرساخت‌ها
کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: هر چند ایران در بخش گردشگری در دنیا صاحبنام است و سالانه چند میلیون گردشگر برای دیدن آثار تاریخی و کهن همچنین اماکن مذهبی و قابلیت‌های کم‌نظیر طبیعی به ایران سفر می‌کنند اما هنوز در بحث رونق‌بخشی بیشتر برای توسعه این صنعت درآمدزا نیازمند برنامه‌ریزی هستیم، چرا که با وجود استعدادهای بالقوه، برای بالفعل کردن آنها آنگونه که باید سرمایه‌گذاری گسترده و مشخصی انجام نشده است.
مرتضی خاکسار بر ضرورت ایجاد یک پروتکل همکاری برای تبادل توریسم مذهبی با کشورهای حوزه خلیج ‌فارس تاکید کرد و افزود: کم‌توجهی و اهمال‌کاری در چنین بخشی باعث شده است از ظرفیت‌های فراوان موجود به دلیل نبود برنامه مدون حداکثر استفاده لازم به عمل نیاید.
کارشناس گردشگری با بیان اینکه احیای صنعت توریسم نسبت به دهه‌های گذشته در مسیر رونق ضروری است، گفت: از آنجا که ایران به دلیل نفوذ سیاسی در کشورهای منطقه نقش اثر‌گذاری دارد،  بنابراین باید با تعامل با سفارتخانه‌های کشورهای منطقه و تعامل با آنها بتواند حداقل بیش از 50 درصد آمار ورود گردشگران را نسبت به گذشته افزایش دهد، چرا که ظرفیت قابل توجهی از ورود توریسم بویژه گردشگری مذهبی به کشور را دارد. 
خاکسار اضافه کرد: رشد 36 درصدی ورود گردشگران به کشور طی 2 ماه نخست سال جاری اگر چه قابل توجه است ولی با ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند بیش از این شود.
***
بازگشت 55 اثر تاریخی از ترکیه به ایران
55 اثر تاریخی طی یک عملیات کشف و شناسایی به مقامات کنسولگری ایران در ترکیه تحویل شد تا به ایران بازگردانده شود. سایت‌های خبری ترکیه اعلام کردند به تازگی مراسم رونمایی و تحویل ۵۵ اثر تاریخی ایرانی به کنسولگری ایران در ترکیه برگزار شده است. این آثار طی عملیاتی توسط ژاندارمری شهرهای ارزنجان و ارزروم ترکیه کشف شده و شامل یک شمشیر متعلق به دوره ساسانیان، مجسمه‌های مربوط به عصر مفرغ و آهن، یک کاسه و یک بز کوهی و یک گوزن است. طی بررسی‌های انجام شده پس از این کشف، کارشناسان موزه به این نتیجه رسیده‌اند این آثار به صورت غیرقانونی از ایران به ترکیه رفته است و اشیا اصالت ایرانی دارند، همچنین علاوه بر این آثار مشخص شد ۴۲ سکه اداره موزه آنتالیا و یک کوزه برنزی از اداره موزه‌های باستان‌شناسی استانبول اصالت ایرانی دارد و می‌تواند به ایران به عنوان کشور مبدأ برگشت داده شود. برگشت این آثار به موجب یادداشت‌تفاهم پیشگیری از قاچاق دارایی‌های فرهنگی است که بین ایران و ترکیه در چارچوب کنوانسیون ۱۹۷۰ یونسکو درباره اقدام برای جلوگیری از واردات و صادرات و انتقال غیرقانونی اموال فرهنگی بین ۲ کشور امضا شده است. پیرو این یادداشت‌تفاهم، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در تماس با مقامات ایرانی اعلام کرد این وزارتخانه آماده ارائه آثار به ایران است. با پایان مراحل قضایی، امکان برگشت این آثار به ایران فراهم شد و در مراسمی این آثار به همراه آثار دیگر در موزه باستان‌شناسی ارزروم به مقامات ایرانی تحویل شد.

 


Page Generated in 0/0054 sec