printlogo


کد خبر: 286165تاریخ: 1403/3/19 00:00
اخبار

صادرات نفت ایران به چین بالاترین رقم در ۷ ماه گذشته شد
واردات نفت خام ایران توسط چین در ماه مه به 1.54 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رقم طی 7 ماه گذشته است. واردات نفت خام ایران توسط چین در ماه مه به دنبال بهبود حاشیه‌های سود پالایشگاهی، به بالاترین رقم 7 ماه گذشته رسید. اطلاعات شرکت کپلر نشان می‌دهد چین در ماه گذشته میلادی 1.54 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده که بالاترین رقم از ماه اکتبر بوده است. بیشتر این واردات توسط خریداران چینگ‌دائو، مقر پالایشگاه‌های مستقل چین، انجام شده است. پالایشگاه‌های مستقل چین که به آنها تیپات می‌گویند، در سال جاری میلادی درگیر حاشیه‌های ضعیف سوددهی برای تولید سوخت بودند که باعث شد فعالیت‌های خود را پایین بیاورند. این پالایشگاه‌ها یک‌چهارم کل ظرفیت پالایش نفت چین را به خود اختصاص می‌دهند و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازوئیل هستند. سود تبدیل نفت‌خام به بنزین و گازوئیل از اوایل آوریل افزایش یافته و به بالاترین رقم فصلی طی 10 سال گذشته رسیده است.
***
بزرگ‌ترین نیروگاه بادی شرق کشور افتتاح شد
با حضور وزیر نیرو و هیات همراه، بزرگ‌ترین نیروگاه بادی شرق کشور با ظرفیت ۵۰ مگاوات افتتاح شد. این نیروگاه شامل ۲۰ توربین ۲.۵ مگاواتی است. طی سفر وزیر نیرو به استان سیستان‌و‌بلوچستان علاوه بر طرح‌های آب و برق، بزرگ‌ترین نیروگاه بادی شرق کشور به ارزش روز بالغ بر 3850 میلیارد تومان هم افتتاح شد. نیروگاه بادی میل نادر به ظرفیت 50 مگاوات شامل 20 واحد توربین بادی 2.5 مگاواتی تیپ 2 است، کار ساخت این نیروگاه سال 1399 آغاز شد و پس از انجام عملیات ساختمانی، انتقال به سایت و نصب تجهیزات، با حضور وزیر نیرو افتتاح شد. نیروگاه بادی میل نادر به مساحت تقریبی 1000 هکتار در شهرستان نیمروز استان سیستان‌وبلوچستان و در شمال غرب زابل واقع شده است. بنا بر این گزارش، با احداث این نیروگاه به ازای هر 100 مگاوات تولید انرژی تجدید‌پذیر، سالانه بیش از 250 میلیون لیتر آب و 30 میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود. توربین‌هایی که در این منطقه به کار برده شده برای سرعت‌های باد بالا مناسب هستند و برای کارکرد در دما‌های بالای محیط و شرایط گردوغبار با اجرای آخرین اصلاحات تجهیز شده‌اند. همچنین طبق اعلام ساتبا، برنامه توسعه انرژی بادی در منطقه میل نادر تا 700 مگاوات طی سال‌های پیش رو تدوین شده است.
***
کاهش ٤٥٤ مگاواتی مصرف برق در نخستین روز تغییر ساعات کاری
سخنگوی صنعت برق با اشاره به قوانینی که اجازه تعیین قیمت برق را به صورت پلکانی - افزایشی برای گروه‌های پرمصرف می‌دهد، تصریح کرد: با این حال سریع‌ترین و ساده‌ترین راهکار غلبه بر ناترازی انرژی، به‌کارگیری روش‌های صحیح مصرف انرژی است. مصطفی رجبی‌مشهدی با بیان اینکه عایق‌بندی پنجره ساختمان‌های مسکونی و استفاده از وسایل برقی با برچسب انرژی و راندمان بالا می‌تواند تا 50 درصد مصرف انرژی برق و گاز را کاهش و میزان انرژی مصرفی یک واحد مسکونی را نصف کند، درباره امکان واقعی‌سازی قیمت برق گفت: عواملی چون واقعی‌سازی قیمت برق  راهکارهای بلندمدت است اما اکنون در شرایطی هستیم که رشد  شتابان و جهشی مصرف انرژی وجود دارد و بهترین و سریع‌ترین راهکار، استفاده صحیح و به‌کارگیری راهکارهای مصرف بهینه برق و انرژی است. وی افزود: تنظیم سامانه‌های سرمایشی روی ٢٤ و حتی ٢٥ درجه می‌تواند مصرف را تا حد زیادی کاهش دهد. سخنگوی صنعت برق آثار تغییر ساعات کار ادارات را نیز مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در روز نخست تغییر ساعت کار ادارات، ٤٥٤ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق را شاهد بودیم. وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما کاهش 1500 مگاواتی مصرف برق از محل تغییر ساعات کار ادارات است که امیدواریم از ابتدای هفته آینده این هدف محقق شود. مدیرعامل شرکت توانیر درباره امکان پایش برخط میزان و نحوه مصرف انرژی توسط شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز اظهار داشت: تغییر ساعات کار از ٦ صبح تا ١٣ در سال گذشته علاوه بر کاهش مصرف برق و کمک جهت رفع ناترازی در تابستان، پایین آمدن حجم ترافیک و افزایش رضایت شهروندان را نیز در پی داشته است. رجبی‌مشهدی درباره امکان رصد و پایش برخط مصرف انرژی دستگاه‌های دولتی گفت: دستگاه‌های اداری با مصارف بیش از الگوی تعریف شده در ابتدا تذکر می‌گیرند و در صورت عدم رعایت، مشمول قطع برق خواهند شد.
***
بانک جهانی: اقتصاد ایران امسال ۳,۲ درصد رشد می‌کند
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران امسال 3.2 درصد رشد کند و نرخ تورم به 35.3 درصد کاهش یابد. بانک جهانی در جدیدترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۳ (۲۵ -۲۰۲۴) به 3.2 درصد و نرخ تورم به 35.3 درصد برسد. بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ رشد ۵ درصدی و تورم 40.8 درصدی را تجربه کرده بود. میان بخش‌های مختلف اقتصادی، بخش صنعت پیشروی رشد در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. پیش‌بینی شده است این بخش رشد ۴,۹ درصدی را در سال ۱۴۰۳ تجربه کند. رشد بخش خدمات نیز به 2.7 درصد و بخش کشاورزی به 0.9 درصد در این سال خواهد رسید. بانک جهانی در ادامه گزارش خود پیش‌بینی کرده است صادرات کالا و خدمات ایران در سال جاری 7.1 درصد بیشتر از سال گذشته باشد و واردات نیز در این سال 1.8 درصد رشد کند، البته تراز حساب‌های جاری ایران نیز همچنان مثبت خواهد بود.

Page Generated in 0/0055 sec