printlogo


کد خبر: 286169تاریخ: 1403/3/19 00:00
لزوم عدم لطمه به جایگاه جهانی ملت ایران به بهانه رقابت‌های انتخاباتی
آبروی ملی باید حراست شود

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، با تاکید بر ضرورت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها گفتند: «بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی لطمه می‌زند».
«آبروی ملی» نکته‌ای است که رهبری بر آن تاکید داشتند. به نظر می‌رسد این آبرو و احترام ملی، در حال حاضر بیش از دوره‌های دیگر در سطح جهانی ظهور و بروز یافته است. هرچند ایران تاریخی چند هزار ساله دارد و قطعا بخشی از جایگاه جهانی خود را مدیون همین قدمت و تاریخ پرآوازه خود است اما باید اذعان کنیم ایران اسلامی در 46 سال اخیر با حفظ استقلال و کرامت خود، جایگاه بی‌بدیلی در عرصه جهانی یافته که در سده‌های اخیر بی‌نظیر است.
در اینجا قصد نداریم مروری تفصیلی به تاریخ چند قرن اخیر کشورمان داشته باشیم. اما نباید فراموش کنیم تا همین 80 سال پیش وقتی ایران توسط متفقین اشغال شد، سران 3 کشور شوروی سابق، آمریکا و انگلستان، تصویر نشست تهران را بدون حضور شاه ایران منتشر کردند. یا پیش از آن، در زمان قاجار، ایران تبدیل به یک کشور نیمه‌استعماری شده بود که شمال و جنوبش را روسیه و انگلستان مدیریت می‌کردند و حتی به حاکمان تهران اجازه نمی‌دادند به این مناطق سفر کنند. امروز اما آنچه از ایران می‌بینیم، در نقطه عکس ضعف‌های دیروز است. اگر روزگاری نه‌چندان دور، انگلستان برای مجاب کردن شاهان قاجار برای پذیرش استقلال افغانستان، دو بار به اشغال خرمشهر پرداخت، در دفاع ‌مقدس دیدیم چطور به‌رغم پشتیبانی ابرقدرت‌های شرق و غرب از رژیم بعث عراق، جوانان کشورمان خرمشهر را در نبردی سخت از یوغ متجاوزان آزاد کردند و آن را به آغوش وطن بازگرداندند. 
یا چه کسی فکرش را می‌کرد 80 سال پس از اشغال کامل ایران توسط ابرقدرت‌های وقت، بامداد 26 فروردین 1403 حدود 300 فروند موشک و پهپاد ایران آسمان مشرق زمین را بشکافند تا مغربیان را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به چالش بکشند. شبی تاریخی و فراموش‌ناشدنی که طی آن، آمریکا و ناتو بخش قابل توجهی از توان خود را به کار بستند تا صرفا از نوک تیز حملات کشورمان بکاهند و در نهایت نیز به خود بالیدند که اجازه ندادند ایران با 20 درصد از توان خود، یک‌شبه اسرائیل را نابود کند!
بعد از عملیات «وعده صادق»، ملت ایران با سری برافراشته در برابر دشمنان و روی سفید در برابر دوستان، قد علم کرد و خود را به عنوان ابرقدرت منطقه‌ای و بلکه جهانی معرفی کرد. این همان «آبروی ملی» ایرانیان است که هرچند بامداد 26 فروردین نمود یافت اما ماحصل سال‌ها ایستادگی این ملت در برابر جنگ سخت و نرم و انواع تحریم‌های بی‌سابقه‌ای است که تحمل کردند و نهایتا «وعده صادق» را در ورای تمام این تحریم‌ها و سختی‌ها به نمایش گذاشتند. پیش از این نیز در مقاطع و لحظات مختلف ایران توانسته بود با اعتماد به نفس بر شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» ایستادگی کند و بر این آبروی ملی بیفزاید. آنچه در مبارزه با منافقین شاهد بودیم، آنچه در 8 سال دفاع ‌مقدس تجربه کردیم، آنچه در عبور از فتنه‌های دول بیگانه با حمایت قاطع مردم به چشم دیدیم و آنچه در مشارکت مردم پای صندوق‌های رای در شرایط تحریم و تهاجم رسانه‌ای نظاره کردیم، بخش کوچکی از این آبروی ملی است که پای درخت تناور جمهوری اسلامی ایران جمع شده است. 
باید اذعان کنیم عملیات «وعده صادق»، عقبه‌ای 46 ساله دارد. حکایت، حکایت درخت تنومندی به نام نظام اسلامی است که با شعار «استقلال و آزادی» با خون 300 هزار شهید آبیاری شده و با عبور از وقایع مختلفی چون دفاع‌مقدس، دفاع از حرم، انواع حوادث تروریستی و تحریم‌های سخت اکنون به چنان بالندگی‌ای رسیده است که گویی هیچ واقعه‌ای نمی‌تواند در مسیر آن خللی ایجاد کند.
واقعه شهادت رئیس‌جمهور، آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی و همراهانش درست زمانی رخ داد که مجلس یازدهم و دوازدهم در شرف جایگزینی بودند. این واقعه می‌توانست هر کشوری را وارد بحران کند که در یک دوره زمانی هم رئیس دولت خود را از دست بدهد و هم مجلس شکل نگرفته باشد اما ثبات و جایگاه والایی که امروز کشورمان در سطح جهانی دارد، باعث شد ملت ایران تحت رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، از این واقعه سخت و تاسف‌بار با کمترین تشویش و نگرانی عبور کند.
در سوی دیگر ماجرا نیز دیدیم حتی دشمنان کشورمان به ثبات ایران اسلامی اذعان کردند و معترف شدند شهادت چند نفر از خادمان ملت نمی‌تواند خللی در کشور ایجاد کند. نهایتا صف مقامات عالی‌رتبه بیش از 60 کشور جهان که برای شرکت در مراسم تشییع شهید رئیسی و همراهانش به ایران آمده بودند، نشان داد جایگاه کنونی کشورمان در سطح بین‌المللی تا چه میزان مرتفع است.  
آبرو و عزتی که اکنون ملت ایران کسب کرده، به برکت استقلالی است که تحت رهبری ولایت فقیه انتخاب کرده و هیچ جنگ و تحریمی نیز نتوانسته مردم ایران را از مسیر انتخابی‌اش بازدارد؛ ملتی که از تهدیدها فرصت ساخته و از هر سختی و مشتقی تجربه‌ای اندوخته است. 
ما همان ملتی هستیم که از دل یک جنگ سخت 8 ساله، قدرت موشکی، پهپادی و همین طور نفوذ منطقه‌ای‌مان را گسترش دادیم. یا حضور نظامی کشورمان در مجاورت مرزهای رژیم صهیونیستی، ماحصل جنگی است که قرار بود با سقوط عراق و سوریه، ایران اسلامی را وارد یک جنگ فرسایشی با سلفی‌ها کند اما ژنرال‌های مقتدر و محبوبی چون شهیدان حاج‌قاسم سلیمانی، حاج‌حسین همدانی، سید رضی موسوی، حاج علی زاهدی و... که از بطن همین ملت برخاسته‌اند، دوشادوش مدافعان حرم همین تهدید عینی و بزرگ را به فرصت گسترش جبهه مقاومت اسلامی و محاصره مرزهای اسرائیل تبدیل کردند. ریشه‌های این عزت و احترام ملی به مسیر استقلال و عزت نفسی برمی‌گردد که 46 سال پیش تحت رهبری امام خمینی(ع) انتخاب کردیم و پس از آن، با رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنان با قدرت ادامه می‌دهیم. 
با چنین پیشینه‌ای است که باید گفت اکنون «آبروی ملی» ایرانیان در افکار عمومی جهان به سطحی رسیده است که نباید به هیچ بهانه‌ای، ولو شرکت در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری، حرف و سخنی بیان شود که چهره عمومی این ملت را در ذهن جهانیان تحت تاثیر قرار بدهد. خصوصا آنکه ملت ایران پس از دو واقعه مهم عملیات «وعده صادق» و حضور میلیونی در تشییع پیکر آیت‌الله شهید رئیسی و همراهانش، وجهه جهانی خود را بیش از پیش تقویت کرده است.
بدیهی است «انتخابات» از هر نوعی که باشد در ذات خود رقابتی است. چند کاندیدا برای کسب یک کرسی با هم به رقابت می‌پردازند و به تبع آن، هواداران نیز وارد گردونه رقابت‌ها می‌شوند تا از میان چند نامزد، یک نام را از صندوق آرا خارج کنند اما مسلم آنکه در هر رقابتی باید اخلاق رعایت شود. همان طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی لطمه می‌زند».

Page Generated in 0/0057 sec