printlogo


کد خبر: 286189تاریخ: 1403/3/20 00:00
دور دنیا

باقری: همه وظیفه داریم به مردم فلسطین کمک کنیم
سرپرست وزارت امور خارجه که برای شرکت در نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی 8 کشور در حال توسعه (دی8) درباره وضعیت غزه به استانبول سفر کرده است، در حاشیه این نشست با خانم رتنو مارسودی وزیر خارجه اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرد. علی‌ باقری در این دیدار خطاب به خانم مارسودی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های اصلی رئیس‌جمهور شهید کشورمان تمرکز بر توسعه و گسترش روابط با کشورهای اسلامی از جمله اندونزی به عنوان یکی از کشور‌های مهم آسیا بود. باقری افزود: سفر دکتر رئیسی به جاکارتا که با استقبال بسیار گرم دولت و مردم اندونزی و برنامه‌ها و توافقات خیلی خوبی همراه شد، در ذهن رئیس‌جمهور شهید و دولت و مردم ایران ماندگار شد. سرپرست وزارت امور خارجه بر لزوم برگزاری به موقع و ازپیش‌برنامه‌ریزی‌شده کمیسیون مشترک اقتصادی، همچنین کمیته‌های مشترک سیاسی و حقوق بشر در راستای پیگیری اجرای توافقات سفر رئیس‌جمهور شهید ایران به جاکارتا تاکید کرد. سرپرست وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این دیدار، حمایت از مردم فلسطین را وظیفه انسانی و اسلامی کشورهای اسلامی دانست و تاکید کرد: همه وظیفه داریم به مردم فلسطین کمک کنیم تا در مقابل صهیونیست‌ها بایستند و در عرصه‌های سیاسی، حقوقی، رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی نقش فعال و موثر خود را در حمایت از مردم فلسطین ایفا کنیم.
***
مودی برای سومین بار نخست‌وزیر هند می‌شود
«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند به طور رسمی به ‌عنوان رهبر ائتلاف «اتحاد ملی دموکراتیک» انتخاب شد؛ ائتلافی که بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات ملی، پس از شکست حزب سیاسی‌اش در کسب اکثریت به تنهایی به دست آورد. به گزارش ایسنا، سیاستمدار ۷۳ ساله که امروز برای سومین دوره به ‌عنوان نخست‌وزیر هند سوگند یاد خواهد کرد، یک دولت ائتلافی تشکیل خواهد داد. حزب هندو - ناسیونالیست «بهاراتیا جاناتا» به‌عنوان بخشی از ائتلاف «اتحاد ملی دموکراتیک» موسوم به «ان‌دی‌ای» (NDA) در دهه گذشته بر هند حکومت کرده، اما این نخستین بار است که تحت رهبری او به حمایت متحدان منطقه‌ای خود برای تشکیل دولت نیاز دارد. مودی پس از حمایت حزب بهاراتیا جاناتا و اعضای ائتلاف از او به ‌عنوان نامزد نخست وزیری، گفت: «این اتحاد ما منعکس‌کننده روح هند به معنای واقعی آن است. نه ما را شکست دادند و نه ما شکست خوردیم... این یک دولت اتحاد ملی دموکراتیک در گذشته بود، هنوز هم هست و خواهد بود».
***
مخالفت پلوسی با دعوت کنگره از نتانیاهو
نانسی پلوسی به سی‌ان‌ان گفته دعوت نتانیاهو به کنگره آمریکا در ماه آتی میلادی برای سخنرانی اشتباه است. نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، فکر می‌کند سخنرانی دفعه قبلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره در سال ۲۰۱۵ به دعوت اعضای کنگره «نامناسب» بود. پلوسی ادامه داد: «این بار هم دعوت از نتانیاهو درست نیست. من اصلا با دعوت از او موافق نیستم». وی با اشاره به کنفرانس خبری کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و احتمال خروج بنی‌گانتس از ائتلاف جنگ، افزود: «فکر می‌کنم دعوت نخست‌وزیر اسرائیل خیلی ناراحت‌کننده است اما چه کسی اهمیت می‌دهد! آیا او همچنان نخست‌وزیر می‌ماند؟ بنی‌گانتس فردا چه می‌گوید؟». رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا همچنین با اشاره به تنش‌ها در ائتلاف نتانیاهو گفت: «چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ هر چیزی که می‌خوانم درباره این است که آنها از این و آن ناراحت هستند. آنها هم از بنیامین نتانیاهو و هم از اعضای کابینه ناراحت هستند».
***
بخشی از سربازان آمریکایی نیجر را ترک کردند
۲۶۹ سرباز آمریکایی از ۹۴۶ سرباز مستقر در نیجر، در پی توافقی که ماه مه بین واشنگتن و حکومت نظامیان در نیامی امضا شد، این کشور را ترک کردند. طبق بیانیه مطبوعاتی امضاشده توسط سرهنگ «مامانه سانی کیائو»، رئیس ستاد ارتش نیجر و «کنت اکمن»، از وزارت دفاع آمریکا، از زمان امضای توافقنامه خروج نیروهای آمریکایی در ۱۹ مه ۲۰۲۴، حداقل ۲۶۹ سرباز از ۹۴۶ نفر و چند تن تجهیزات از نیجر خارج شده است. به گزارش لاپرس، این بیانیه به مناسبت برگزاری مراسمی در پایگاه نظامی ۱۰۱ نیامی که برای خروج سایر سربازان آمریکایی ترتیب داده شده بود، منتشر شد. این توافقنامه پایان حضور نظامی نیروهای آمریکایی در نیجر را تصریح می‌کند. آخرین سرباز آمریکایی باید حداکثر تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۴ خارج شود. این بیانیه همچنین تأکید می‌کند به ‌منظور ایجاد امکان عقب‌نشینی در نظم و امنیت کامل، کمیسیونی مشترک برای پایان حضور نظامی نیروهای آمریکایی ایجاد شده است. این توافق ۲ ماه پس از محکوم‌ کردن توافقنامه همکاری نظامی با ایالات متحده توسط نظامیان نیامی که با کودتایی در ژوئیه ۲۰۲۳ به قدرت رسیدند، منعقد شد. پس از کودتا در نیجر که به برکناری رئیس‌جمهور این کشور در سال گذشته میلادی منجر شد، آمریکا حمایت امنیتی از این کشور را که بر اساس قانون ایالات متحده ارائه شده بود به همراه فعالیت‌های به اصطلاح ضدتروریستی در نیجر متوقف کرد. اصرار نیجر مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی با اعلام ماه گذشته ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی به اوج رسید. این خروج  نشان‌دهنده یک شکست قابل‌توجه برای دولت بایدن است و نیجر را مجبور می‌کند استراتژی خود را برای مقابله با افراط‌گرایان در منطقه ناآرام «ساحل» بازبینی کند.

Page Generated in 0/0061 sec