printlogo


کد خبر: 286198تاریخ: 1403/3/20 00:00
تعداد موارد طلاق سال گذشته نسبت به سال 1401، 6 هزار مورد کاهش یافت
طلاق در سراشیبی
معاون امور جوانان وزارت ورزش در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: آمار طلاق پس از 2 دهه کاهشی و زمینه تداوم کمتر شدن آن فراهم شده است

گروه اجتماعی: آمارهای رسمی در حالی حکایت از کاهش میزان طلاق در کشور دارد که طی بیش از 2 دهه گذشته میزان وقوع طلاق در کشور هر سال افزایشی بوده ولی در 2 سال اخیر این روند مسیر کاهشی را پیموده است. به گزارش «وطن امروز»، کاهش آمار طلاق در کشور همواره یکی از دغدغه‌ها و به عبارتی اهداف مهم حوزه اجتماعی بوده و هست و مسؤولان حوزه خانواده، همچنین کارشناسان این بخش سال‌هاست آن ‌را دنبال می‌کنند. تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده و راه‌اندازی مراکز مشاوره در کنار دادگاه‌های خانواده به ‌منظور ارجاع متقاضیان طلاق به این مراکز برای دریافت خدمات مشاوره، منجر به افزایش میزان صلح و سازش بین زوجین شده است، به ‌طوری که به شکل میانگین ۲۰ درصد متقاضیان طلاق پس از انجام مشاوره در این مراکز به صلح و سازش می‌رسند؛ موضوعی که نشان می‌دهد این فرآیند توانسته است اثربخشی لازم را در کاهش میزان طلاق در کشور بر جا ‌گذارد. 
در ادامه این روند حالا ایجاد مراکز مشاوره خانواده از جمله برنامه‌های معاونت امور جوانان وزارت ورزش برای افراد در شرف ازدواج است. این مرکز تخصصی ازدواج و خانواده با مراکز سایر نهادها تفاوت دارد؛ این مرکز دوره دانش‌افزایی مشاوران تخصصی ازدواج ‌و خانواده برگزار می‌کند و در حال حاضر حدود ۸۸۰ مرکز مشاوره تخصصی خانواده با رشد ۱۵۰ درصدی وجود دارد. در همین ارتباط با معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به گفت‌وگو نشستیم. سینا کلهر در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره میزان آمار طلاق در کشور طی 2 سال اخیر گفت: تعداد طلاق‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، 6 هزار مورد کاهش یافته است. 
وی با بیان اینکه بررسی اعداد برای تعیین شاخص میزان طلاق باید طی ۳ تا ۵ سال انجام شود تا آمار قابل اتکا و مشخصی استخراج شود و به فرآیند تثبیت‌شده‌ای در این زمینه دست یابیم، تاکید کرد: به نظر می‌رسد عدد باید در بلندمدت لحاظ شود تا به نتیجه درست و قابل توجهی برسیم اما همین کاهش آمار میزان طلاق، امیدوار‌کننده است و خوش‌بین هستیم که وارد مرحله‌ای شده‌ایم که پس از یک مدت‌ زمان طولانی افزایش طلاق، آمار آن هم اکنون در مسیر کاهشی قرار گرفته است. کلهر با بیان اینکه از دهه 80 سیر افزایش میزان طلاق را به صورت متوالی شاهد بوده‌ایم، گفت: کاهش میزان طلاق طی 2 سال اخیر امیدوار‌کننده است و 6 هزار مورد کاهش موارد طلاق در سال گذشته نسبت به سال 1401 می‌تواند قابل توجه باشد. 
وی در ادامه افزود: البته زیرساخت‌ها برای توسعه مراکز مشاوره‌ای در سراسر کشور برای ارائه خدمات به زوجین فراهم شده است و با اقدامات انجام‌شده از یک طرف و تحولاتی که در نظام خانواده رخ داده است، شاهد رشد میزان ازدواج و تداوم کاهش میزان طلاق در سال‌های آتی خواهیم بود. کلهر با بیان اینکه ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند، گفت: سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد افراد در سن ازدواج، متاهل می‌شوند. معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه با روند ثابتی در حوزه ازدواج مواجه هستیم، اظهار داشت: سن ازدواج مقوله عرفی است؛ اگر برای دختران ۱۵ تا ۴۹ سال و برای پسران ۲۰ تا ۴۹ سال حساب کنیم، حدود ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند و ۱۰ تا ۱۲ درصد افراد در سن ازدواج هر سال متاهل می‌شوند که نیازمند برنامه‌ریزی برای افزایش این آمار هستیم. وی با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان برای ازدواج تصریح کرد: شاید مهم‌ترین کاری که انجام شده، تدوین نقشه آمایش ازدواج و طلاق کشور است. معاون جوانان وزارت ورزش با بیان اینکه با تدوین این نقشه، استان‌ها و شهرستان‌های بحرانی و مطلوب مشخص شده است، اظهار داشت: این نقشه آمایش برای همه استانداران و ائمه جمعه ارسال شده تا تکالیف خود را انجام دهند. 
کلهر با بیان اینکه فعالیت را بر استان‌ها و شهرستان‌های در معرض خطر متمرکز کرده‌ایم، گفت: فعالیت‌های آنی بر پیش، پس و حین ازدواج متمرکز شده است و در راستای تلاش برای افزایش سواد خانواده و مهارت‌های زندگی مشترک، سال گذشته حدود ۹ هزار کارگاه پیش از ازدواج برگزار شد. 
* کاهش آمار ازدواج به دلیل کاهش رشد جمعیت جوان
وی با بیان اینکه ۳ شاخص در سنجش وضعیت ازدواج اثرگذار است، تأکید کرد: تعداد ازدواج یکی از آنهاست که سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۴۰ هزار مورد کم شده است اما چون جمعیت جوان کشور در یک دهه اخیر نزدیک به ۷ میلیون کاهش داشته، نمی‌توان گفت این شاخص به تنهایی اثرگذار است، بلکه با توجه به افت شاخص جمعیت جوان در آستانه ازدواج، طبیعی است که آمار ازدواج نیز به نسبت کاهش رشد جمعیت جوان کشور کاهشی باشد. معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: شاخص دوم تعداد ازدواج بر اساس هر هزار نفر است که باز هم دقیق نیست، چون ما هزار نفر کل را در نظر داریم، نه افرادی که در آستانه ازدواج هستند. کلهر اظهار کرد: شاخص سوم تعداد ازدواج بر اساس هر هزار نفر خانم مجرد است که تا به حال ازدواج نکرده‌اند که این رقم برای سال گذشته ۴۴ نفر بوده است. 
در واقع ما یک زمانی می‌گوییم از هر هزار ایرانی، که عدد واقعه ازدواج ۶ می‌شود اما اگر هزار زن مجرد هرگز ازدواج نکرده را بگوییم می‌شود ۴۴ نفر که درست‌ترین شاخص است. وی کمک به انتخاب همسر از طریق صدور مجوز مراکز واسطه‌گری را از دیگر برنامه‌های این معاونت دانست و گفت: با کمک سازمان تبلیغات برای نخستین‌بار برای ۱۵۰ مرکز در سراسر کشور مجوز صادر شده است که تهران با ۲۰ و خراسان رضوی با ۱۷ بیشترین مرکز را دارند. وی با اشاره به پیگیری وام ازدواج به عنوان یکی از مسؤولیت‌های معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: سال قبل ۱۵۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد و ۹۰ درصد متقاضیان وام‌های خود را دریافت کردند.
* تلاش برای کاهش هزینه ازدواج
معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان ایجاد سامانه «وصال شیرین» را از دیگر برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: این سامانه برای کاهش هزینه‌های جشن ازدواج راه‌اندازی شده است. این هزینه بر اساس برآورد ما در استان‌ها به طور متوسط ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون است، از این رو تلاش می‌کنیم سامانه وصال شیرین که ۱۴ خدمت ارائه می‌کند، ۳۰ درصد هزینه جشن ازدواج را کاهش دهد. به گفته کلهر، در این سامانه بخشی با عنوان جهیزیه ایرانی وجود دارد که تلاش می‌شود با تامین 5 قلم وسایل اصلی، هزینه‌های جهیزیه کاهش یابد. وی افزود: آخرین فعالیت برای پس از ازدواج و تشکیل خانواده نیز تمرکز بر تحکیم خانواده و تعمیق روابط زوجین است که در این راستا ۴۰ هزار مشاوره رایگان در سال ۱۴۰۲ انجام شده است. معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: همچنین طرح «فرصت» برای مددکاری اجتماعی و گروه‌های آسیب‌پذیر در این معاونت اجرا و به کاهش ۲۰۰ پرونده ارجاعی در این حوزه به مقام قضایی منجر شده است. کلهر درباره وضعیت کلی اشتغال جوانان نیز خاطرنشان کرد: امسال بعد از سال‌ها میانگین بیکاری جوانان کاهش یافته و به ۱۶ درصد رسیده و در بسیاری از استان‌ها ۱۴ درصد است.

Page Generated in 0/0073 sec