printlogo


کد خبر: 286203تاریخ: 1403/3/20 00:00
اخبار

سالانه ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن در کشور استخراج می‌شود
مدیرکل دفتر کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی سازمان زمین‌شناسی گفت: سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن در کشور استخراج می‌شود، در حالی که ظرفیت فرآوری ۱۶۰ میلیون تن کانسنگ‌آهن را  را داریم. محسن محمدخانی افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در واحدهای فرآوری سنگ‌آهن بیش از نیاز فعلی انجام شده اما در تأمین خوراک این واحدها دچار مشکل هستیم، بنابراین در صنعت آهن سرمایه‌گذاری باید روی اکتشاف ذخایر جدید متمرکز شود. وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات موجود اکتشافی ذخایر سنگ‌آهن ایران در حدود 3.5 میلیارد تن است، اظهار کرد: ۱۰ درصد این ذخایر را ذخایر هماتیتی تشکیل می‌دهد و در افق ۱۴۰۴ کشور قرار بود ظرفیت تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن برسد که در حال حاضر ۳۳ میلیون تن آن محقق شده است. مدیرکل دفتر کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر واحدهای فرآوری سنگ‌آهن در ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند و تولیدات معادن سنگ‌آهن برای تأمین خوراک آنها کافی نیست، بیان کرد: سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج می‌شود، در حالی که صنایع فرآوری ظرفیت فرآوری ۱۶۰ میلیون تن کانسنگ‌آهن را دارند که با همین روند استخراج ذخایر فعلی بعد از ۲۰ تا ۲۵ سال به اتمام خواهد رسید. وی افزود: در صورتی که ظرفیت تولید برای تأمین نیاز واحدهای فرآوری افزایش یابد و ضریب دسترسی واحدهای فرآوری به ماده معدنی را نیز در نظر بگیریم، این زمان ۱۰ تا ۱۵ سال خواهد بود، بنابراین نیازمند سرمایه‌گذاری در اکتشاف ذخایر جدید سنگ‌آهن هستیم. محمدخانی با بیان اینکه صنعت مس نسبت به صنعت سنگ‌آهن متفاوت است، بیان کرد: ایران با اطلاعات اکتشافی فعلی با داشتن ۶ درصد ذخایر مس دنیا، در این خصوص رتبه پنجم را به خود اختصاص داده ولی تولید مس سالانه در ایران حدود ۳۰۰ هزار تن و حدود یک درصد مس تولیدی دنیا است که سرمایه‌گذاری در استخراج، فرآوری و استحصال این فلز ارزشمند ضروری است و بر اساس میزان ذخیره در کشور سهم تولید ما باید ۶ برابر شود. وی با بیان اینکه معادن مس بزرگ در دنیا تیپ پورفیری هستند، گفت: یکی از پروژه‌های برنامه‌ریزی شده برای سال جاری پایش سامانه‌های مس پورفیری کشور از دیدگاه اکتشافی و فرآوری است و جمع‌آوری و تحلیل داده‌های، جغرافیایی، اکتشافی، کانی‌شناسی و متالورژی در ارتباط با این سامانه‌ها می‌تواند به مطالعات آتی اکتشافی و فرآوری جهت‌دهی کند.
***
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خبر داد
خرید گندم از 3.6 میلیون تن گذشت
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان از ابتدای فصل برداشت تاکنون از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گذشت، گفت: تا امروز ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.
سهراب سهرابی دیروز درباره آخرین وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم از کشاورزان اظهار داشت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۶۲ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.
وی با اعلام اینکه ۳۰ هزار میلیارد تومان پول گندمکاران امروز توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده است، افزود: با این اقدام دولت، تاکنون حدود ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده و مابقی نیز طبق روال پرداخت می‌شود.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق آمارها بیشترین میزان خرید گندم با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مربوط به استان خوزستان، ۷۰۰ هزار تن مربوط به استان گلستان، ۳۵۰ هزار تن مربوط به استان فارس و ۲۸۰ هزار تن مربوط به استان ایلام است.
سهرابی خاطرنشان کرد: برداشت گندم از ابتدای فروردین ماه امسال آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
همچنین داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیروز از پرداخت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان مطالبات گندمکاران طی 2 روز گذشته خبر داد و اعلام کرد: این مبلغ مستقیما به حساب کشاورزان واریز شده است.
***
کاهش 24.5 درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده
در یک سال تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده 24.5 درصد و تورم تولید‌کننده 17.5 درصد، کاهش یافت.
 کنترل تورم یکی از برنامه‌های اصلی در 3 سال اخیر در حوزه اقتصاد بوده است. سال 1402 سیاست‌ها و اقدامات متعددی توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در جهت بهبود متغیرهای کلان اقتصادی انجام شد که برآیند آنها بویژه در کنترل نرخ تورم در ماه‌های پایانی سال 1402 و ماه‌های آغازین سال 1403 قابل مشاهده است. 
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از ابتدای سال 1402 روند کاهشی قابل ملاحظه‌ای به خود گرفت به طوری که شاخص مذکور از 55.5 درصد در فروردین 1402 با 24.5 درصد کاهش به 31.0 درصد در اردیبهشت 1403 کاهش یافت. در همین راستا، نرخ تورم (متوسط 12 ماهه) نیز از 47.6 درصد در فروردین‌ماه 1402 به واسطه مجموعه اقدامات اجرایی انجام شده، روند نزولی به خود گرفت و با کاهش 10.3 درصدی به 37.0 درصد در اردیبهشت 1403 رسید.

Page Generated in 0/0060 sec