printlogo


کد خبر: 286209تاریخ: 1403/3/20 00:00
واکنش وزارت کشور به شایعات لزوم استعفای داوطلبان

سخنگوی ستاد انتخابات کشور موارد مورد نیاز استعفای نامزدهای انتخاباتی را تشریح کرد.
محسن اسلامی در گفت‌وگویی با بیان اینکه در 2 ماده قانون انتخابات ریاست‌جمهوری بر لزوم استعفای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید شده است، گفت: ماده ۳۷ این قانون اظهار دارد: «کلیه افرادی که مسؤولیت مستقیم در امر انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت اجرا یا نظارت دارند، در صورتی می‌توانند داوطلب شوند که قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا کرده و در آن سمت شاغل نباشند».
اسلامی در تشریح این ماده قانون تصریح کرد: این ماده شامل مجموعه وزارت کشور، شورای نگهبان، مجریان، ناظران، استانداران، فرمانداران و بخشداران است که باید قبل از داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری از سمت خود استعفا کنند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به دیگر ماده قانونی در این زمینه، اظهار داشت: تبصره ۳ ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در این باره می‌گوید: «هیچ یک از اعضای هیأت اجرایی مرکزی انتخابات نباید نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود». اعضای هیأت اجرایی مرکزی شامل وزیر کشور، یکی از اعضای هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتخاب مجلس، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات و ۷ نفر از شخصیت‌های دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به عنوان معتمدان مردمی هستند.
وی ادامه داد: ۷ نفر از معتمدان مردمی شامل حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، کامران دانشجو، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، یحیی آل‌اسحاق نماینده اتاق بازرگانی، سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد، سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هستند.
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه آموزش فرمانداران برای انتخابات ریاست‌جمهوری از صبح فردا (امروز) آغاز می‌شود، گفت: آموزش فرآیندهای اجرایی و حقوقی به صورت وبیناری خواهد بود و فرمانداران به صورت گروه گروه در این جلسات حضور پیدا خواهند کرد.
انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ۸ تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
***
وحیدی: استعفای داوطلبان عضو کابینه برای ریاست‌جمهوری لازم نیست
وزیر کشور گفت: قانون درباره افرادی که مسؤولیتی دارند و داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری هم می‌شوند، پیش‌بینی  خاصی ندارد و نیاز به استعفا ندیده، این افراد در کنار داوطلب شدن باید مسؤولیت‌های خود را نیز انجام دهند.
به گزارش شفقنا، احمد وحیدی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به کاندیدا شدن برخی اعضای دولت برای اینکه فعالیت کاری این اعضا با فضای انتخابات گره نخورد، چه تدابیری اندیشیده‌اید؟» بیان کرد: از نظر قانونی هیچ منعی برای ثبت‌نام اعضای دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد، بلکه از نظر قانون فقط ناظران و مجریان هستند که باید قبل از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری استعفا می‌کردند ولی مابقی افراد نیازی نبود که از سمت و شغل خود کناره‌گیری کنند، البته در عین اینکه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، باید مسؤولیت‌های خودشان را هم انجام دهند.
وی اضافه کرد: قانون درباره افرادی که مسؤولیتی دارند و داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری هم می‌شوند، پیش‌بینی خاصی ندارد و نیاز به استعفا ندیده، لذا باید در عین اینکه داوطلب هستند، کارهای اداری و مسؤولیت‌های دیگر خود را هم انجام دهند. وحیدی درباره آخرین نظرسنجی درباره پیش‌بینی از مشارکت هم گفت: نظرسنجی‌هایی که تاکنون درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات انجام شده، وضعیت مناسبی را نشان می‌دهد، البته هنوز وارد فرآیند تبلیغات داوطلبان نشده‌ایم ولی طبیعتاً انتظار می‌رود حضور گسترده مردم را شاهد باشیم.

 


Page Generated in 0/0054 sec