printlogo


کد خبر: 286210تاریخ: 1403/3/20 00:00
یزدانی با طلای وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد بوداپست نشان دادآماده صید دومین طلای المپیکی خود است
احیای اسطوره

محمدرضا جوفار: قهرمانی حسن یزدانی در رقابت‌های کشتی بوداپست یک برد معمولی در یک تورنمنت بین‌المللی نبود. ستاره مازندرانى تیم ملى کشتى آزاد ایران مهم‌ترین ورزشکار ایران در دهه اخیر بوده است. حسن یزدانى یک فوق‌ستاره و یک‌ ورزشکار نمونه و استثنایی و همواره موفق بوده که اگر در سال‌های اخیر به سدى به نام دیوید تیلور برنمى‌خورد، حد نصاب‌های کشتى جهان را جابه‌جا کرده بود. او پس از جراحى سنگین و ٨ ماه دورى از تشک کشتی که نگران‌کننده نیز به نظر می‌رسید، حریفان خود را آنچنان یک به یک با تسلط از پیش رو برداشت که انگار تیغی، طنابی را شکاف نداده تا استخوان رباط‌های شانه‌اش را به ‌هم‌ وصل کند. حسن یزدانی که در ماه‌های گذشته ذهنش درگیر موضوعی تازه یعنی احتمال از دست دادن المپیک و حضور کامران قاسمپور به جای او در وزن ۸۶ کیلوگرم بود، با اقتدار مسابقات بوداپست را فتح کرد تا هر گونه شک و تردید را درباره خودش به پایان برساند. نکته جالب این بود که یزدانی کم‌حرف در پایان رقابت‌ها و کسب مدال طلا اعلام کرد با ۵۰ درصد آمادگی وارد این رقابت‌ها شده است. با این حال او هر ۴ حریف خود را با امتیاز عالی شکست داد و قبل از اینکه داور سوت پایان مسابقات را بزند، بنا به همان عادت دیرینه دست خود را به دست داور داد تا برنده نبرد را معرفی کند. انگار عجله داشت این مسابقات را در کمترین زمان به پایان برساند. کشتی یزدانی با «عظمت دولتبیکوف» بهترین‌ نمایش او‌ در این مسابقات بود که با برتری کامل نفر‌ اول‌ رنکینگ جهانی در وزن خود را ضربه کرد. با این وصف القابی‌ همچون «پادشاه» از عصر‌ دیروز دوباره به سمت این ستاره ورزش ایران سرازیر شده و امیدهای تازه‌ای نیز پیرامون او شکل‌ گرفته است. نکته مهم اینجاست که اگر همه چیز مطابق میل یزدانی پیش برود، او بدون تردید تنها بخت صددرصدی کاروان ایران در المپیک پاریس‌ برای کسب مدال است؛ نکته‌ای که درباره اغلب ورزشکاران اعزامی‌ به پاریس صدق نمی‌کند. یزدانی که در ماه‌های گذشته نسبت به تمام حواشی و خبرسازی‌ها پیرامون خودش واکنشی نداشت و تنها گفت‌وگویی با چند خبرنگار اعزامی داشته، در شرایطی مزد تلاش بی‌‌وقفه خود را با حضور در المپیک دریافت خواهد کرد که سطح و کلاس او و همچنین منش و انگیزه فوق‌العاده‌اش ما را امید‌وار‌ می‌کند که به موفقیتش در المپیک پاریس و نبرد با حریف آمریکایی تازه‌وارد و‌ جوانش خوش‌بین باشیم. البته بهتر است فشار از روی یزدانی که در بوداپست با دور کندتر و با احتیاط کشتی می‌گرفت، برداشته شود تا او که خود دانش‌آموخته ممتاز مسیر عالی قهرمانی در‌ ورزش ایران است، کارش را تا پایان به نحو احسن پیش ببرد. یزدانی از آن دسته ورزشکارانی است که در طول تاریخ شاید هر‌ دهه یک بار ظهور کند و چه خوب که با توجه به شرایط سنی و بدنی روی تشک خواهد ماند و دروازه‌ها و دریچه‌های جدیدی را به روی ما خواهد گشود؛ کسی که به نسل ما نشان داد استثنایی و ابرقدرت بودن دقیقا چه معنایی دارد.
* صعود حسن یزدانی در رنکینگ جهانی
پس از رقابت‌های کشتی آزاد رنکینگ‌دار بوداپست، رنکینگ کشتی‌گیران از سوی اتحادیه جهانی اعلام شد. حسن یزدانی که پس از ۸ ماه دوری از میادین در مسابقات بوداپست موفق به کسب مدال طلا شد و حضورش در المپیک پاریس را قطعی کرد، با کسب مدال طلا در این مسابقات، یک صعود چشمگیری در رنکینگ جهانی داشت و توانست در رده سوم رده‌بندی قرار بگیرد. عظمت دولتبیکوف و دیوید تیلور در جایگاه اول و دوم قرار دارند. البته با توجه به اعلام بازنشستگی تیلور، او عملا از این رده‌بندی کنار خواهد رفت. همچنین از سوی اتحادیه جهانی اعلام شد امیرحسین زارع کشتی‌گیر وزن ۱۲۵ کیلوگرم در جایگاه نخست این وزن قرار دارد. در وزن ۶۵ کیلوگرم رحمان عموزادخلیلی، در وزن ۷۰ کیلوگرم امیرمحمد یزدانی و در وزن ۷۹ کیلوگرم نیز محمد نخودی در رده دوم رنکینگ جهانی قرار دارند.
***
کاوه: یک یزدانی آماده برای المپیک پاریس خواهیم داشت
سرمربی تیم‌ ملی کشتی آزاد گفت: تا المپیک پاریس تمام تمرکزمان را برای آمادگی حسن یزدانی خواهیم گذاشت. محسن کاوه پس از کسب عنوان نایب‌قهرمانی ایران در مسابقات رنکینگ‌دار مجارستان گفت: هدف اصلی حضور در مسابقات بوداپست مجارستان تست چند آزادکار بویژه حسن یزدانی بود. ما با نفرات جوانی در این تورنمنت حضور پیدا کردیم که پشتوانه آینده کشتی ایران هستند. برخی از آنان توانایی خود را نشان دادند و برخی دیگر نیاز به کار دارند. سرمربی تیم‌ ملی کشتی آزاد با اشاره به مبارزه یزدانی در بوداپست گفت: حسن بعد از 8 ماه در یک تورنمنت رسمی روی تشک رفت. نگرانی‌هایی درباره احتمال حضور وی در المپیک وجود داشت اما او مقتدرانه به نشان طلا رسید. البته یزدانی تا آمادگی کامل فاصله دارد. تا المپیک یک پروسه زمانی داریم و باید یزدانی به اوج آمادگی برسد. نگرانی از مصدومیت و دوری از تمرینات بر عملکرد او تأثیر گذاشته بود اما شیوه کشتی یزدانی در مبارزه اول و آخر زمین تا آسمان فرق داشت. در زمان باقیمانده تمرکز را بر آمادگی یزدانی خواهیم گذاشت. ان‌شاءالله یک یزدانی آماده را در بازی‌های المپیک پاریس خواهیم دید.
***
صحبت‌های حسن یزدانی بعد از قهرمانی در تورنمنت مجارستان
حسن یزدانی، ملی‌پوش وزن 86 کیلوگرم کشتی کشورمان پس از قهرمانی در تورنمنت مجارستان اظهار کرد: مسابقات خوب بود. آمادگی نسبی 6۰ -50 درصدی داشتم. مدت‌ها از میادین دور بودم. این اواخر که اسم مرا برای این تورنمنت اعلام کردند ۲۵ روز فرصت داشتم تمرین کنم. وی افزود: خدا را شکر رفته رفته بهتر شدم. در مسابقه هم به خاطر آمادگی نسبی ممکن است دچار اشتباه شویم. حریفان هم از این فرصت‌ها استفاده کردند و پوئن‌هایی گرفتند. یزدانی گفت: امیدوارم در فرصتی که تا المپیک باقی مانده بتوانم نقاط ضعفم را پوشش دهم و کشتی‌های بهتری برای مردم کشورم بگیرم.

 


Page Generated in 0/0066 sec