printlogo


کد خبر: 286239تاریخ: 1403/3/21 00:00
وزیر دادگستری بر به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها بویژه تشکل‌های مردم‌نهاد برای حل معضل اعتیاد افراد کم‌سن و سال تأکید کرد
زنگ خطر اعتیاد کودکان!
یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «وطن امروز»: مصرف روانگردان‌ها عوارضی چون خودکشی، جنون، اغما، گوشه‌گیری و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی در پی دارد

«عادی‌انگاری و شیوع اعتیاد در کودکان زنگ خطر جدی است»؛ این جمله را دیروز وزیر دادگستری در نشست شورای هماهنگی مرجع ملی حقوق کودک مطرح و تاکید کرد: حل این بحران نیازمند عزم ملی و به صحنه آمدن همه توان کشور برای مدیریت آن است به نحوی که بتوانیم از آلوده شدن کودکان به مصرف مواد مخدر پیشگیری کنیم.
به گزارش «وطن امروز» شواهد بیانگر آن است که سن اعتیاد به مواد مخدر بویژه مصرف روانگردان‌ها در کشور کاهش یافته است. همچنین در بررسی کمپ‌های ترک اعتیاد مشاهده می‌شود اغلب معتادانی که خواسته یا ناخواسته برای ترک مواد مخدر به این مکان رجوع می‌کنند، بین سنین 17 تا 35 سال هستند. نکته قابل توجه این است که نسل جدید به جای مصرف مواد سنتی میل زیادی به استعمال مواد صنعتی یا روانگردان که این روزها زیاد هم شده‌اند، دارند و این روند صعودی متاسفانه در میان جوانان قابل مشاهده است؛ معضل خانمان‌سوزی که نه فقط فرد معتاد را درگیر این پدیده شوم می‌کند، بلکه خانواده و جامعه نیز از پیامدهای منفی آن در امان نمی‌مانند. به گفته کارشناسان، وقتی فردی از ابتدای دوران جوانی گرفتار معضل اعتیاد می‌شود، اگر به سرعت اقدام به درمان و ترک نکند، به احتمال زیاد تا سال‌های متوالی گرفتار آن خواهد بود و به نسبت سال‌های اعتیاد، هزینه‌های آن افزون و فرصت‌های از دست رفته نیز بیشتر خواهد شد. در واقع همه فرصت‌های شغلی، اجتماعی، ازدواج، فرزندآوری، تولید علمی، صنعتی و نشاط اجتماعی و فردی او تباه می‌شود. در چنین شرایطی کارشناسان تاکید دارند اقدامات پیشگیرانه  از اعتیاد به اشکال مختلف مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از به دام افتادن جوانان و نوجوانان و حتی کودکان است چرا که کاهش سن اعتیاد به این معنی است که برخی نوجوانان دبیرستانی حداقل در سال‌های پایانی تحصیل متاسفانه درگیر پدیده شوم اعتیاد می‌شوند و این مساله زنگ خطر بزرگی را به صدا در آورده است. در این باره وزیر دادگستری، عادی‌انگاری و شیوع مصرف مواد مخدر در کودکان را زنگ خطر و بحرانی جدی برشمرد و گفت: اعتیاد در کودکان زمینه‌ساز آسیب‌ها و اختلالات بسیار جدی و جبران‌ناپذیری است. 
امین‌حسین رحیمی دیروز در سی‌وهفتمین نشست شورای هماهنگی مرجع ملی حقوق کودک اظهار داشت: شرایط کشور و انجام تهمیدات لازم برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نباید باعث ضعف و کوتاهی دستگاه‌ها در انجام وظایف شود و در هر شرایطی در پیشگاه خدا و مردم وظیفه داریم وظایف خود را به نحو احسن و با تمام توان انجام دهیم. وی احراز صلاحیت و بررسی توانمندی تشکل‌های مردم‌نهاد را از وظایف مهم و خطیر دولت بویژه در حوزه کودکان و نوجوان عنوان کرد و با تاکید بر لزوم به کارگیری ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌های مردم نهاد برای مدیریت و حل معضل اعتیاد کودکان گفت: در این زمینه استفاده و به کارگیری ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد نه به عنوان یک انتخاب که به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه جدی قرار گیرد. وزیر دادگستری درباره عادی‌انگاری و شیوع مصرف مواد مخدر در کودکان گفت: کاهش سن مصرف مواد مخدر و در دسترس بودن آن بویژه برای کودکان به هیچ عنوان قابل قبول نیست و در این زمینه نیازمند عزم ملی و به صحنه آمدن همه توان کشور برای مدیریت موضوع هستیم، به نحوی که بتوانیم از آلوده شدن کودکان به مصرف مواد مخدر پیشگیری کنیم. رحیمی به همسایگی ایران با یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد مخدر جهان و هزینه‌های انسانی و مالی هنگفت ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و افزود: آنچه امروز به عنوان دستاورد سال‌ها مبارزه با قاچاق مواد مخدر پیش روی ما قرار دارد، در کنار حجم عظیم پرونده‌های قضایی و تعداد بالای زندانیان مواد مخدر در کشور گویای این واقعیت مهم است که باید در سیاست‌ها و نحوه مبارزه بازنگری شود و راهکارهای مناسب و علمی را در این زمینه به کار گیریم. رئیس مرجع ملی حقوق کودک به وظیفه هماهنگی بین دستگاه‌های متولی حقوق کودکان و نوجوانان اشاره کرد و اظهار داشت: مرجع ملی حقوق کودک باید به طور جدی به موضوع مصرف مواد مخدر در کودکان ورود کرده و همه تمهیدات لازم را برای مدیریت موضوع و ارائه راهکارهای مناسب به کار بندد. وی از فقر به عنوان یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین بسترهای بروز و شیوع اعتیاد به مواد مخدر نام برد و گفت: ریشه‌یابی علل و شناسایی بسترهای بروز سوءمصرف مواد مخدر در کنار به کارگیری ظرفیت تشکل‌های مردمی در هم‌افزایی با امکانات دولتی برای شناسایی، درمان و حمایت از جامعه هدف، از ضروری‌ترین و مهم‌ترین مسائلی است که بویژه در حوزه حقوق کودکان باید مورد توجه قرار گیرد.
* خطر روانگردان‌ها برای جوانان و نوجوانان
مجید ابهری، دکترای جامعه‌شناسی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: گسترش مواد مخدر روانگردان و اقلام جدید که بر اساس توطئه قدرتمند و حساب شده جنگ نرم توسط دشمنان نظام و مردم در کشور عرضه و گسترش می‌یابد، زنگ خطر بزرگی است که آینده جوانان و نوجوانان و سرمایه ملی کشور را به چالش می‌کشد.
وی دروازه ورود به مواد مخدر را عادی‌انگاری در زمینه مصرف سیگار و مواد مشابه آن عنوان کرد و افزود: در حال حاضر شوربختانه با وجود هشدارهای متعدد و اعلام خطر توسط کارشناسان نسبت به عدم فروش نخی سیگار و ممانعت فروشندگان در فروش سیگار به نوجوانان اما این اتفاق قابل مشاهده است و چه بسا در کنار فروش سیگار، فروش کاغذ پیچدن سیگار که سال‌های قبل در جغرافیای بومی و روستایی کشور رایج بود، هم‌اکنون این کاغذ برای مصرف مواد مخدر «گل» و سایر مخدرات به وفور دیده می‌شود.
ابهری ادامه داد: متاسفانه در خیلی از فیلم‌ها، سریال‌ها و حتی شبکه‌های رسانه ملی مصرف سیگار توسط چهره‌های هنری بسیار عادی و ساده انجام می‌شود، غافل از آنکه چنین حرکتی از لحاظ روانی محرک اصلی برای گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف دخانیات می‌شود. در کنار آن عرضه مواد مخدر جدید شیمایی مرگ‌آور و مجنون‌کننده مانند زامبی، فلاکا، شورچه، عودی و... که وارد کشور شده و  در پارک‌ها و مراکز بازی کودکان و نوجوانان عرضه می‌شود دروازه خطرناکی برای ورود به جهنم اعتیاد و مواد مخدرنوجوانان است. این جامعه‌شناس تصریح کرد: با توجه به تلاش‌های گسترده و فداکاری‌های تحسین‌برانگیز ماموران مبارزه با مواد مخدر که بیش از 3 هزار شهید را در راه  نهضت مقدس مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده‌اند، عرضه چنین مواد خانمان‌سوزی باعث شده است مافیای مواد مخدر ضمن تبلیغات برای مواد مخدر جدید و روانگردان، خارج از دید ماموران چنین موادی را عرضه کنند؛ موادی که در ظاهر هیچ شباهتی با مواد سنتی و صنعتی موجود ندارند اما با عناوین جدید تبلیغ می‌شوند، بنابراین لازم است رسانه‌ها در کنار مردم و خانواده‌ها وارد نهضت مبارزه با عرضه، تولید و فروش مواد مخدر شوند و پلیس را در این مسیر سخت یاری کنند.
ابهری اضافه کرد: مصرف مواد جدید عوارضی چون خودکشی، جنون، اغما، گوشه‌گیری، ابتلا به امراض جسمی مرگ‌آور و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی  دارد که مصرف‌کنندگان را به پرتگاه هلاکت می‌کشاند. این در حالی است که گل و اقلام مرتبط با آن برای ایجاد انحراف فکری در جوانان و خانواده‌ها تبلیغ می‌شود و به فروش می‌رسد؛ در چنین شرایطی رسانه‌ها باید با اطلاع‌رسانی و بالا بردن سطح آگاهی اجتماعی در حرکت مبارزه با مواد مخدر پیشگام شوند، چرا که مصرف چنین موادی باعث نابودی مصرف‌کننده و ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

Page Generated in 0/0054 sec