printlogo


کد خبر: 286245تاریخ: 1403/3/21 00:00
بهانه واهی فروشندگان موبایل برای افزایش قیمت با عنوان تغییر سود بازرگانی
موبایل چرا گران شد؟

مشاهدات نشان از این دارد که در هفته‌های اخیر با وجود عدم تغییر در نرخ ترخیص گوشی‌های میان‌رده، قیمت این گوشی‌های تلفن همراه در بازارهای موبایل با افزایش همراه شده که این موضوع را از یکی از فعالان انجمن واردات تلفن همراه پیگیر شدیم.
 مهدی عبقری، دبیر اسبق انجمن واردکنندگان موبایل و فعال این حوزه در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره علت تغییر قیمت برخی گوشی‌های میان‌رده اظهار کرد: در مصوبه هیات دولت درباره اصلاح سود بازرگانی برخی کالاها که به تازگی ابلاغ شد نکات قابل توجهی وجود دارد. در این مصوبه مانند گذشته تفکیکی بین موبایل‌های ارزان‌قیمت و لوکس انجام شده است و بر این اساس سود بازرگانی موبایل بالای ۶۰۰ دلار ۲۸ درصد وضع شده است. همچنین سود بازرگانی موبایل زیر ۱۵۰ دلار ۶ درصد آمده است.
وی ادامه داد: بر این اساس حقوق ورودی موبایل زیر ۱۵۰ دلار ۱۰ درصد و موبایل بالای ۶۰۰ دلار ۳۲ درصد تعیین شده است.
عبقری تصریح کرد: در این جدول به موبایل بین ۱۵۰ دلار تا ۶۰۰ دلار که اصطلاحا موبایل میان‌رده نامیده شده و قسمت مهمی از مصرف بازار به این بخش اختصاص دارد، هیچ اشاره‌ای نشده است.
وی با اشاره به جدول اصلاحی سود بازرگانی موبایل بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار گفت: بر این اساس سود بازرگانی موبایل میان‌رده تغییری نخواهد کرد. پیش‌تر حقوق ورودی این مدل موبایل‌ها ۴ درصد بود. بر این اساس حقوق ورودی موبایل بالای ۱۵۰ دلار (۴ درصدی) تقریبا نصف موبایل زیر ۱۵۰ دلار (۱۰ درصد) خواهد شد.
وی توضیح داد: اگر قرار باشد در سال جاری نیز مانند سال گذشته رویه تخصیص ارز حمایتی به موبایل زیر ۶۰۰ دلار ادامه پیدا کند و موبایل میان‌رده نیز با دلار ۴۲ هزار تومانی ترخیص شود، احتمال دارد در سال جاری شاهد تشدید تخلفات مربوط به کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری ارزش کالا در گمرکات باشیم.
فعال اقتصادی در پایان گفت: با توجه به رقابت موجود در بازار و دریافت سود حدود ۱۵ درصد علت گران شدن گوشی‌های میان‌رده ممکن است این باشد که برخی فروشندگان که تاکنون از این سود چشم‌پوشی می‌کردند، در هفته‌های اخیر و با توجه به کاهش عرضه برخی گوشی‌ها، به دریافت این سود رو آورده باشند و به این دلیل گوشی‌های میان‌رده افزایش قیمت ۱۵ درصدی را ثبت کرده باشند ولی به صورت کلی در گوشی‌های میان‌رده تغییر قیمت شدید منطقی نیست.
به گزارش «وطن امروز»، نکته قابل توجه این است که اگر مدل تخصیص ارز نیمایی به واردات در مقابل صادرات (نرخ نزدیک به بازار غیررسمی و قاچاق) تغییر کند احتمالا سناریوی مذکور با تغییراتی همراه خواهد شد.

Page Generated in 0/0055 sec