printlogo


کد خبر: 286249تاریخ: 1403/3/21 00:00
پس از بررسی و تصمیم‌گیری در شورای نگهبان، وزارت کشور اسامی داوطلبان احراز صلاحیت شده برای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد
ترکیب رقابت

گروه سیاسی: وزارت کشور بر اساس فرآیند قانونی انتخابات ریاست‌جمهوری پس از دریافت اسامی داوطلبان احراز صلاحیت‌شده آنها را معرفی کرد. بر اساس، اطلاعیه وزارت کشور درباره داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری‌، اسامی افراد احراز صلاحیت‌شده بدین شرح است: ۱- مسعود پزشکیان، ۲- مصطفی پورمحمدی، ۳- سعید جلیلی، ۴- علیرضا زاکانی، ۵- سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و ۶- محمدباقر قالیباف.
مسعود پزشکیان: متولد ۷ مهر ۱۳۳۳ شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی است. پزشکیان در دولت دوم محمد خاتمی وزیر بهداشت بود و در دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت مستمر به عنوان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی حضور داشته است. او همچنین در مجلس دهم، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بود. وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نیز ثبت‌نام کرد اما شورای نگهبان صلاحیت او را احراز نکرد.
مصطفی پورمحمدی: متولد ۳ دی ۱۳۳۸ است. او فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ به ‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی آغاز و تا سال ۱۳۶۵ به‌عنوان دادستان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان فعالیت کرد. وی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ قائم مقام وزیر اطلاعات بود. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ وزیر کشور دولت نهم بود و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده گرفت. پورمحمدی سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت یازدهم به مدت 4 سال وزیر دادگستری شد. وی هم‌اکنون به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز فعالیت می‌کند و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز هست.
سعید جلیلی: متولید ۱۳۴۴ در مشهد است. جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. در سال ۱۳۹۲ در یازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شد و بیش از ۴ میلیون رای کسب کرد و نفر سوم شد. جلیلی از همان سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است. وی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کرد و 2 روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.
علیرضا زاکانی: متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ است. زاکانی سال ۱۳۶۸ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و تابستان سال ۱۳۷۶ مدرک دکترای عمومی خود را گرفت و پس از آن در سال ۱۳۸۰ دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را آغاز کرد و سال ۱۳۸۳ به پایان رساند. وی سابقه عضویت در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی و بیمارستان شریعتی را نیز دارد، همچنین عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران نیز بوده است. زاکانی در مجالس هفتم، هشتم و نهم نماینده تهران بوده و در دوره یازدهم نیز به عنوان نماینده قم به مجلس راه یافت. ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و عضویت در شورای عالی جمعیت هلال‌احمر از دیگر مسؤولیت‌های زاکانی به شمار می‌رود. او از سال ۱۴۰۰ سمت شهرداری تهران را عهده‌دار است و سال ۱۴۰۲ نیز به سمت دستیار رئیس‌جمهور منصوب شد.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی: متولد ۲۵ فروردین ۱۳۵۰ در فریمان است. وی از سال ۱۴۰۰ معاونت رئیس‌جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را در دولت سیزدهم برعهده دارد. قاضی‌زاده‌هاشمی که سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد، قبل از حضور در بنیاد شهید و انتصاب به عنوان معاون رئیس جمهور، نایب رئیس مجلس یازدهم بود. نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری همچنین در دوره‌های هشتم، نهم و دهم نیز به عنوان نماینده مشهد و کلات در مجلس حضور داشت و در دوره‌های نهم و دهم دبیر و عضو هیات رئیسه مجلس بوده است. وی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم نیز به عنوان نامزد نهایی حضور داشت و رتبه چهارم را در میزان آرای مردم کسب کرد.
محمدباقر قالیباف: متولد شهریورماه ۱۳۴۰ در طرقبه مشهد است. وی سال ۱۳۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انتخاب شد و سه سال پس از آن در سال ۷۶ با حکم رهبر معظم انقلاب، به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سال ۱۳۷۹ به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد. قالیباف پس از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، در شهریور سال ۸۴ با رأی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و 3 دوره متوالی به مدت ۱۲ سال در این سمت باقی ماند. وی به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس یازدهم راه یافت و به عنوان ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی این مسؤولیت را برعهده گرفت. محمدباقر قالیباف در مجلس دوازدهم نیز به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس راه یافت و با ۱۹۸ رای نمایندگان به عنوان رئیس مجلس در اجلاسیه اول مجلس دوازدهم انتخاب شد. وی در دوره‌های نهم، یازدهم و دوازدهم نیز نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود، البته در انتخابات ۹۶ تا پایان در صحنه انتخابات باقی نماند و به نفع آیت‌الله شهیدسیدابراهیم رئیسی از رقابت کناره‌گیری کرد.
* نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف شد
علی نیکزاد به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری انتخاب شد.
* آغاز تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از بعد از اعلام اسامی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد. براساس قانون بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فورا آغاز شد. براساس ماده ۶۶ قانون صدرالذکر، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری رسما از تاریخ اعلام اسامی آنان از سوی وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای یعنی ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه مورخ 7/4/1403 خاتمه می‌پذیرد.
* پورمحمدی با شعار «دولت قرار» آمد
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نوشت: «شرایط کشور مجالی برای آزمون و خطا نمی‌گذارد؛ از سعدی علیه‌الرحمه بیاموزیم که فرمود «به‌کارهای گران، ‌مرد کار‌دیده فرست» #دولت_قرار.»
* زاکانی بنای رقابت دارد؟
علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم هم طی توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: «در انتخابات گذشته افتخار حمایت از «مظهر شعارهای انقلاب» را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم اما در انتخابات 1403 برای تداوم راه شهید رئیسی و تکمیل خدمات تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم. به ‌لطف خدا، یاری شهدا و با اتکا به «سوابق، کارنامه و برنامه‌‌ای جامع»، به کسب آرای مردم عزیزمان امیدوارم؛ راه جمهور؛ ایران عزیز؛ دولت خدمت»
* گزینه اصلی اصلاحات کاندیدا شد
مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از اعلام رسمی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده توسط وزارت کشور با حضور در بنیاد امید ایرانیان با محمدرضا عارف و اعضای هیات مدیره این بنیاد دیدار کرد. پیش از این مجمع عمومی جبهه اصلاحات با حضور اکثریت اعضا، اعلام کرده بود در نشست مجمع عمومی عباس آخوندی با ۲۶ رای، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان نیز هر کدام با ۲۴ رای ۳ کاندیدای جبهه اصلاحات انتخاب شدند. محمود صادقی و حمیده زرآبادی هم نتوانستند حدنصاب آرا را به‌دست بیاورند. نامزد نهایی جبهه اصلاحات از بین این افراد انتخاب خواهد شد. آقایان پزشکیان، جهانگیری و آخوندی میثاق‌نامه جبهه اصلاحات را پذیرفتند و موظف شدند به آن پایبند باشند. همچنین علی عبدالعلی‌زاده طی حکمی از سوی مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوی، رئیس ستاد انتخاباتی وی شد.
از سوی دیگر جلسه اضطراری جبهه اصلاحات پس از اعلام اسامی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. در این جلسه قرار است هیأت رئیسه جبهه اصلاحات درباره نحوه حمایت از کاندیدای این جبهه تصمیم‌گیری کند.
* کدام چهره‌های سیاسی از انتخابات چهاردهم بازماندند؟
با اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ و مشخص شدن ۶ رجل سیاسی که شایستگی تکیه زدن بر مسند ریاست‌جمهوری را دارند، اسامی چهره‌ها و اشخاصی که از ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ آمادگی خود را برای حضور در جایگاه ریاست‌جمهوری اعلام کرده بودند اما از حضور در رقابت‌ها باز ماندند نیز مشخص شد. براساس اسامی‌ای که وزارت کشور به عنوان نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ اعلام کرده است، صلاحیت محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مسعود پزشکیان، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی و مصطفی پورمحمدی احراز شد. علاوه بر این افرادی همچون محمود احمدی‌نژاد، علی اردشیرلاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری، محمدمهدی اسماعیلی، مهرداد بذرپاش، سیدصولت مرتضوی، عباس آخوندی، وحید حقانیان، عبدالناصر همتی، سیدشمس‌الدین حسینی، علی نیکزاد، اکبر نیکزاد و مصطفی کواکبیان از حضور در رقابت‌های انتخابات ۱۴۰۳ بازماندند.

Page Generated in 0/0063 sec