printlogo


کد خبر: 286269تاریخ: 1403/3/22 00:00
بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در اعتراض به سیاست نتانیاهو در جنگ غزه رسما از سمت خود استعفا کرد
فرو پاشید!
بعد از عملیات 7 اکتبر گانتس، آیزنکوت، رئیس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی فرمانده تیپ غزه و چند وزیر استعفا کرده‌اند

گروه بین‌الملل: بنی‌گانتس و گادی آیزنکوت اعضای کابینه جنگ اسرائیل، یکشنبه‌شب، کناره‌گیری خود را از دولت اضطراری به ریاست بنیامین نتانیاهو با دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرع وقت به دنبال بازتاب‌های جنگ جاری در غزه اعلام کردند. گانتس و آیزنکوک از اعضای حزب اردوگاه دولت (12 نماینده از 120 نماینده در کنست) نتانیاهو را به دنبال کردن سیاست‌هایی که بیشتر منفعت شخصی او را دربر می‌گیرد متهم کردند همچنین او را در محقق ساختن اهداف مشخص‌شده در جنگ غزه بویژه نابودی حماس و بازگرداندن اسیران از نوار غزه ناکام دانستند. گانتس، رئیس سابق ستاد ارتش (2015-201۱) و برجسته‌ترین نامزد دولت بعدی، ضمن اینکه خروج از کابینه را دردناک توصیف کرد، گفت: نتانیاهو از پیروزی واقعی ممانعت می‌کند و ملاحظات سیاسی در دولت نتانیاهو تصمیمات راهبردی در جنگ غزه را مختل می‌کند. وی همچنین بر لزوم تعیین تاریخ توافق‌شده برای انتخابات زودهنگام در اسرع وقت تاکید کرد و افزود:  نتانیاهو بر باقی ماندن بر منصب سیاسی‌اش اصرار دارد و ماه‌ها درخواست‌های فزاینده برای برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرده و مدعی است این انتخابات «دولت را فلج می‌کند» و مذاکرات تبادل زندانیان را که 8 ماه به طول انجامیده متوقف می‌کند. همچنین آیزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش (201۹-2015) هم‌نظر با گانتس گفت: «اخیرا مشاهده کردیم تصمیمات نتانیاهو لزوما به صلاح صهیونیست‌ها نیست». بر اساس گزارش روزنامه یدیعوت آحارانوت، وی در نامه استعفای خود به نتانیاهو اعلام کرد که شورای وزیران «تصمیمات لازم و قاطعی برای دستیابی به اهداف جنگ نگرفته است». 
لازم به ذکر است بعد از استعفای گادی آیزنکوک و بنی‌گانتس، «هیلی تراپر» وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی، از حزب اردوگاه اصلی وابسته به گانتس نیز استعفا کرد. به این ترتیب تاکنون ۳ وزیر از کابینه نتانیاهو کنار رفته‌اند. گفتنی است گانتس و آیزنکوت پس از شروع جنگ غزه به کابینه نتانیاهو پیوستند و دولت اسرائیل، دولت اضطراری نام گرفت و پس از آن دولت یا شورای جنگ تشکیل شد. گانتس 19 ماه مه، تا 8 ژوئن به نتانیاهو فرصت داد استراتژی روشنی برای جنگ غزه و بعد آن اتخاذ کند، در غیر این صورت او از دولت استعفا خواهد کرد که این اتفاق نیفتاد و گانتس نیز از کابینه نتانیاهو استعفا کرد. 
خروج گانتس و آیزنکوت از کابینه نشان‌دهنده پیشرفت و فرصت  برای احزاب «قدرت یهود» به ریاست ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت قومی و احزاب «صهیونیسم مذهبی» به رهبری اسموتریچ، وزیر دارایی است. این ۲ حزب که هر دو راست افراطی هستند، اغلب نارضایتی خود را از این واقعیت که تصمیمات جنگی در دست یک دولت جنگی است که نمایندگان آنها را شامل نمی‌شود ابراز کرده‌اند. 
شایان ذکر است بن‌گویر و اسموتریچ از حامیان سرسخت ادامه جنگ در غزه هستند و بارها خواستار پیوستن به دولت جنگ یا حداقل انحلال آن شده‌اند.  بعد از خروج گانتس و آیزنکوت از کابینه در حالی که اسموتریچ استعفا را «گامی غیرمسؤولانه» توصیف کرد، بن گویر منتظر فرصت ماند و به‌سرعت از طریق شبکه اجتماعی ایکس، عصر یکشنبه از نتانیاهو دعوت کرد او را در شورای جنگ بگنجاند. 
بن‌گویر گفت: «من درخواستی به نخست‌وزیر فرستادم و از او خواستم به شورای جنگ بپیوندم، زمان آن فرا رسیده است که تصمیمات شجاعانه بگیریم، به بازدارندگی واقعی دست یابیم و امنیت کامل را در مرزهای غزه و مرزهای لبنان و اسرائیل به دست آوریم». از سوی دیگر استعفای گانتس و آیزنکوت از کابینه در حالی رخ داد که اپوزیسیون، نتانیاهو را به تسلیم شدن برابر بن‌گویر و اسموتریچ که از انعقاد توافقنامه با جنبش مقاومت اسلامی (حماس) برای آتش‌بس و تبادل اسرا خودداری می‌کنند متهم می‌کند و از این رو بارها تهدید به استعفا و سرنگونی کابینه کرده‌اند. 
این در حالی است که تل‌آویو تخمین می‌زند 120 اسیر اسرائیلی در غزه وجود دارند، در حالی که حماس اعلام کرده بیش از 70 نفر از آنها در حملات تصادفی توسط اسرائیل که حداقل 9500 فلسطینی را در زندان‌های خود نگهداری می‌کند، کشته شده‌اند.
 استعفای گانتس و آیزنکوت باعث افزایش ائتلاف معترضان علیه نتانیاهو می‌شود که به معنای افزایش فشار مخالفان و اعتراضات خیابانی به نمایندگی از خانواده‌های زندانیان علیه نتانیاهو برای انعقاد توافق با حماس است. در ماه‌های اخیر، اپوزیسیون اسرائیل به رهبری یائیر لاپید، رهبر حزب یش‌عتید (به معنی آینده‌ای وجود دارد)، از وزرای شورای جنگ، گانتس و آیزنکوت، خواست از کابینه خارج شوند و به صفوف آنها بپیوندند تا کابینه را سرنگون و برای انتخابات زودهنگام تلاش کنند. لاپید با استقبال از این استعفا گفت: تصمیم گانتس و آیزنکوت برای ترک دولت «شکست‌خورده»، «مهم و صحیح» بود و ادامه داد: حال زمان برکناری این «دولت افراطی» و تشکیل «دولتی عقلانی که امنیت اسرا و جایگاه بین‌المللی اسرائیل را به او بازگرداند» فرا رسیده است. 
آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» نیز گفت اعلام استعفا «خوب است، حتی اگر دیر اعلام شود و زمان تشکیل ائتلاف صهیونیستی فرا رسیده است» .
نتانیاهو اما در واکنش به این موضوع در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به گانتس گفت: «اسرائیل در چندین جبهه در حال جنگ است و الان زمان کناره‌گیری نیست، بلکه زمان اتحاد نیرو‌هاست». 
در واقع می‌توان اینگونه برداشت کرد که این پیام نتانیاهو بیانگر درماندگی او در برابر استعفای سریالی اعضای کابینه وی و مقامات ارشد نظامی اسرائیل است، در حالی که با گذشت 8 ماه از جنگ غزه اسرائیل به هیچ یک از اهداف تعیین‌شده یعنی نابودی حماس و بازگشت اسرای اسرائیلی دست نیافته است، افزون بر اینکه همین جنگ بر شکاف‌های داخلی رژیم نیز افزوده و آن را بیش از پیش در تنگنا قرار داده است.
 روزنامه «یسرائیل هیوم» در این باره سوالات و سناریوهای احتمالی را درباره کابینه نتانیاهو مطرح کرده که از جمله آن ابقای کابینه جنگ است.
* سناریوی اول: ابقای کابینه
این روزنامه نوشت: این سناریو واقعی‌تر به نظر می‌رسد و احتمالا به‌ زودی اتفاق بیفتد. استعفای گانتس با هدف تبدیل وی به اپوزیسیون مرکزی نیست، بلکه با هدف تحقق پیشرفت در انتخابات و سرنگونی کابینه است. با استعفای گانتس قدرت اپوزیسیون، همچنین جنبش‌های اعتراضی و تظاهرات علیه دولت در تل‌آویو افزایش خواهد یافت اما به نظر می‌رسد هدف سرنگونی کابینه همچنان دور از دسترس است و نتانیاهو برای ادامه فعالیت ائتلاف دولتی تلاش خواهد کرد.
* سناریوی دوم: ساعر و لیبرمن وارد کابینه می‌شوند
این روزنامه در ادامه نوشت: این سناریو قوی نیست اما شکی نیست که نتانیاهو این سناریو را ترجیح می‌دهد. خروج گانتس از کابینه احتمالا اخبار خوبی را برای ائتلاف راست داشته باشد و تفکرات جدید و متفاوتی را در کابینه جنگ ایجاد کند. با اینکه سرنگونی کابینه یک منفعت مشترک برای ساعر، لیبرمن و گانتس نیست اما توافقی بین طرف‌ها برای روش اداره جنگ وجود ندارد. علاوه بر این کسی که در هرگونه تلاشی برای اضافه کردن اعضای جدید به کابینه جنگ کارشکنی می‌کرد، گانتس بود. در عین حال به نظر می‌رسد زمان برای لیبرمن و ساعر تمام شده است و آنها ترجیح می‌دهند خارج از کابینه باشند.
* سناریوی سوم: سرنگونی کابینه
با اینکه کناره‌گیری اردوگاه رسمی باعث می‌شود ائتلاف با اکثریت پارلمانی قوی و منسجم باقی بماند و به دولت اجازه ادامه فعالیت خود را بدهد اما ممکن است اتفاق دیگری مثل قانون خدمت در ارتش یا مساله دیگری اوضاع را متزلزل کند و به انحلال کابینه منجر شود. بر اساس گزارش این روزنامه هرچند هیچ‌کدام از اعضای کابینه انحلال آن را به نفع خود نمی‌دانند اما این اتفاق ممکن است بیفتد و حتی این اتفاق احتمالا به دنبال افزایش اعتراضات رخ بدهد.

Page Generated in 0/0055 sec