printlogo


کد خبر: 286274تاریخ: 1403/3/22 00:00
تقابل حساس امروز تیم‌های ‌ملی فوتبال ایران و ازبکستان در ورزشگاه آزادی
جنگ صدر

امروز تیم‌های ملی فوتبال ایران و ازبکستان آخرین بازی خود در مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ را مقابل هم برگزار می‌کنند. تیم ملی فوتبال کشورمان آخرین دیدار خود در مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ را مقابل ازبکستان برگزار می‌کند؛ دیداری که بین ۲ تیم ۱۳ امتیازی گروه E انجام می‌شود و آنها فقط با هدف صعود به عنوان صدرنشین وارد زمین می‌شوند. ایران پس از برتری ۴ بر ۲ در خانه هنگ‌کنگ فرصت دارد حتی با کسب یک تساوی هم صدرنشینی خود را به دلیل تفاضل گل بهتر تثبیت کند اما ازبک‌ها برای رسیدن به این جایگاه تنها باید برنده شوند. ساختار دفاعی شاگردان امیر قلعه‌نویی در بازی قبلی انتقاداتی را به همراه داشت و نگرانی‌هایی را ایجاد کرد اما درخشش نفرات هجومی مثل مهدی طارمی و سردار آزمون کمک کرد ایران از این بازی خارج از خانه موفق بیرون بیاید. البته در بازی با ازبکستان، کوچک‌ترین اشتباه یا ناهماهنگی در کارهای دفاعی می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به تیم ‌ملی وارد کند. سرکو کاتانچ در حال حاضر جدا از اوستون اورونوف و جلال‌الدین ماشاریپوف که از بهترین‌های نیم‌فصل دوم لیگ برتر کشورمان بودند، ستارگان دیگری مثل عبدالقادر خوسانوف (مدافع لانس فرانسه)، فرخ سیفی‌اف (دفاع چپ نوبهار)، رستم آشورماتوف (دفاع وسط روبین‌کازان روسیه)، حسین‌الدین علی‌قلی‌اف (مدافع ریزه‌اسپور ترکیه)، اتابک شوکورف (هافبک کایزری‌اسپور ترکیه)، عادل جان خامروبکوف (هافبک نوبهار)، خاجیمات ارکینوف(هافبک الوحده امارات)، عباس بیگ فیض‌الله‌اف (هافبک زسکا مسکو روسیه)، الدور شاهمرادف (مهاجم کالیاری ایتالیا) و عزیزبیگ تورگونبائف (هافبک سیواس‌اسپور ترکیه) را هم در اختیار دار‌د‌. البته شرایط عمر اشمورادف، مدافع میانی این تیم که در بازی قبلی مقابل ترکمنستان دچار مصدومیت شد، تاکنون برای دیدار با ایران مشخص نشده است‌. ازبکستان در ۲۰ بازی اخیرش فقط در فینال تورنمنت کافا و یک بازی دوستانه مقابل آمریکا مغلوب شده و در ۱۵ دیدار اخیر خود هم بدون شکست مانده است‌. در واقع آخرین بار شاگردان قلعه‌نویی توانسته‌اند این تیم را در جریان یک بازی رسمی ببرند. تیم ملی کشورمان در ماه‌های اخیر روند جوانگرایی خود را آغاز کرده و میانگین سنی‌اش پس از جام ملت‌های آسیا حدود ۳ سال کاهش یافته است. قطعا اطمینان به این جوانان ملی‌پوش در تقابل با حریفی مثل ازبکستان، برای دیدارهای دشوار مرحله بعدی آنها را آماده‌تر و با اعتماد به نفس‌تر خواهد کرد. 
۲ تیم در رنکینگ فیفا ۴۴ پله اختلاف دارند و ایران که در رده بیستم دنیا جا گرفته، در رتبه‌بندی آسیا نیز 6 رده با ازبک‌ها اختلاف دارد. ایران و ازبکستان تاکنون ۱۳ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم تیم ‌ملی کشورمان ۱۰ برد، ۲ مساوی، یک باخت، ۱۸ گل ‌زده و ۵ گل خورده است. از طرفی باید به این نکته هم اشاره کرد که حمایت هواداران و حضور پرشور آنها در ورزشگاه آزادی شرایط را برای برتری تیم ‌ملی در این بازی سخت تسهیل می‌کند. 
* تقابل ایران و ازبک‌ها
تیم ملی در شرایطی به مصاف ازبکستان می‌رود که 2 بازیکن اصلی این تیم در لیگ برتر ایران توپ می‌زنند و برای فوتبال‌دوستان ایرانی آشنا هستند. جلال‌الدین ماشاریپوف، کاپیتان استقلالی ازبک‌هاست و اوستون اورونوف پرسپولیسی از اصلی‌ترین امیدهای گلزنی سرکو کاتانچ در آزادی خواهد بود. همچنین عزیزبک آمانوف هم با سابقه بازی برای استقلال و پس از جدایی پرحاشیه دوباره به تهران بازخواهد گشت. 2 تیم ۱۳ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که ترازو با اختلاف به سمت یوزهای ایرانی سنگینی می‌کند. تیم ‌ملی ۱۰ مرتبه مقابل ازبکستان برنده بوده و فقط یک بار طعم شکست را چشیده که مربوط به ۱۲ سال پیش در تهران می‌شود؛ جایی که شاگردان کارلوس کی‌روش با یک گل برای نخستین و آخرین‌بار قافیه را به این رقیب آسیای میانه واگذار کردند. آمار سرمربیان مقابل یکدیگر و تیم ‌ملی حریف هم به نفع طرف ایرانی است. امیر قلعه‌نویی مقابل ازبکستان و سرکو کاتانچ هیچ‌گاه بازنده نبوده و سرمربی اسلواکیایی هم فقط یک برد از تقابل با تیم ‌ملی دارد که مربوط به زمانی می‌شود که وی سرمربی تیم ‌ملی عراق بود. برترین گلزنان ایران به ازبکستان 3 بازیکن نامدار هستند. علی دایی، مهدی طارمی و سردار آزمون هر کدام 3 گل به ازبکستان زده‌اند و حالا سردار و طارمی این فرصت را دارند تا با گلزنی در بازی امروز به تنهایی برترین گلزن این پیکار باشند. همچنین مهدی ترابی هم برابر ازبکستان 2 گله است. 
* رسانه ازبکستانی: ایران بازی را خارج از زمین شروع کرد
رسانه ازبکستانی ادعای عجیبی درباره تأخیر در پرواز کاروان تیم ‌ملی فوتبال این کشور به ایران مطرح کرده است. کاروان تیم ‌ملی فوتبال ازبکستان با 5 ساعت تأخیر وارد ایران شد تا آماده رویارویی با ایران در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 2026 شود. در این میان چمپیونات ازبکستان تأخیر 5 ساعته پرواز تیم ‌ملی فوتبال این کشور با هواپیمای شرکت ایرانی را نوعی بازی خارج از زمین حریف دانست و نوشت: «قرار بود پرواز تیم ‌ملی فوتبال ازبکستان با هواپیمایی زاگرس ایران ساعت 12:30 دقیقه به وقت محلی انجام شود اما به دلیل نامشخصی هواپیما با 5 ساعت تأخیر به تاشکند رسید. بنابراین کادر فنی و بازیکنان مجبور شدند 5 ساعت در فرودگاه تاشکند منتظر هواپیما بمانند».
بر اساس این گزارش «فدراسیون فوتبال ازبکستان به این دلیل پرواز ایرانی را انتخاب کرد، زیرا در 2 روز گذشته پرواز مستقیمی به تهران وجود نداشت. عجیب است که حتی نماینده شرکت ایرانی دلیل تأخیر 5 ساعته پرواز را نمی‌دانست. به نظر می‌رسد طرف ایرانی بازی را خارج از زمین شروع کرده است!»

Page Generated in 0/0054 sec