printlogo


کد خبر: 286276تاریخ: 1403/3/22 00:00
چگونه برادران گرایی المپیک 2024 پاریس را از دست دادند؟
عاقبت خیال‌جمعی

محمدرضا و محمدعلی گرایی در یک روز و به فاصله چند ساعت، حضور در المپیک پاریس را از دست دادند. با اینکه شرایط برادران گرایی در چرخه انتخابی تیم‌ ملی کاملا متفاوت بود و محمدعلی به‌مراتب باید مسیر سخت‌تری را برای رسیدن به دوبنده تیم‌ ملی طی می‌کرد اما در یک اتفاق غیرمنتظره هر 2 برادر شیرازی که در سال‌های اخیر جزو پایه‌های اصلی تیم‌ ملی کشتی فرنگی بودند، دوبنده تیم‌ ملی در المپیک را از دست دادند. محمدرضا گرایی که در المپیک توکیو به شکل غیرمنتظره‌ای به مدال طلای وزن 67 کیلوگرم رسید و با اجرای فنون زیبا نگاه دنیای کشتی را به سوی خود جلب کرد، نه‌تنها در 2 سال اخیر نتوانست طلای جهانی خود را تکرار کند، بلکه در ماه‌های اخیر با افت بیشتری مواجه شد. او یک رقیب جدی هم به نام سعید اسماعیلی پیدا کرد. درخشش اسماعیلی جوان آنقدر بود که کادر فنی را ترغیب کرد تا هر 2 فرنگی‌کار وزن 67 کیلوگرم را به مجارستان اعزام کند و در نهایت نفر برتر به المپیک برسد. محمدرضا گرایی که با خونسردی بالای خود در سال‌های اخیر القاب زیادی هم کنار نام خود می‌دید، مغلوب رقیب گرجستانی شد اما شانس به او رو کرد تا اسماعیلی با یک اشتباه عجیب، مبارزه برابر حریف کوبایی را در 2 ثانیه آخر واگذار کند. در نهایت با کسب مدال برنز توسط هر 2 کشتی‌گیر، مقرر شد طبق چرخه، مبارزه رودررو برای تصاحب دوبنده تیم‌ ملی برگزار شود که گرایی فقط به یک پیروزی و اسماعیلی به 2 پیروزی نیاز داشت. این اما پدیده جدید کشتی فرنگی ایران بود که با نمایشی خیره‌کننده 2 بار قهرمان المپیک را شکست داد و با شایستگی دوبنده تیم‌ ملی را از آن خود کرد. شاید حذف محمدرضا گرایی به عنوان قهرمان المپیک و نرسیدنش به المپیک پاریس در تاریخ کم‌نظیر باشد که یک کشتی‌گیر طلایی ایران برای رسیدن به دوره بعدی المپیک ناکام باشد؛ اتفاقی که البته برای دیوید تیلور آمریکایی در کشتی آزاد هم رخ داد. 
اما محمدعلی گرایی که بعد از پایان محرومیت عجیب و غریبش به‌خاطر پرتاب بطری به وسط تشک کشتی  با روی خوش کادر فنی این شانس را پیدا کرد تا در صورت کسب مدال طلا در مجارستان بتواند یک بار دیگر المپیک را تجربه کند. او که به‌خاطر اجرای فن جدیدی به نام سنجاب پرنده در المپیک توکیو بیش از پیش مورد توجه علاقه‌مندان به کشتی هم قرار گرفته بود، در تورنمنت مجارستان توفیق خاصی نداشت. در مهم‌ترین مبارزه، محمدعلی گرایی که بعد از یک دور استراحت، ۷-۲ فریتچ مجارستانی را برده بود، در مصاف با سانان سلیمانوف آذربایجانی با نتیجه ۶- یک شکست خورد تا پرونده حضور او در المپیک بسته شود. 
به این ترتیب برادران گرایی که در سال‌های اخیر پایه‌های اصلی تیم‌ ملی کشتی فرنگی بودند و در این مقطع هم از آنها به عنوان شانس‌های کسب مدال در المپیک نام برده می‌شود، به فاصله چند ساعت المپیک را از دست دادند تا شاید این اتفاقات خبر از ورود نسل جدیدی به کشتی فرنگی ایران بدهد.

Page Generated in 0/0051 sec