printlogo


کد خبر: 286287تاریخ: 1403/3/22 00:00
سفیر تاجیکستان در تهران اعلام کرد
امضای ۴۴ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

سفیر تاجیکستان در تهران با اشاره به گسترش روابط تهران و دوشنبه در چند سال اخیر، گفت: با سفر روسای جمهور ایران و تاجیکستان، در 3 سال گذشته ۴۴ سند همکاری بین 2 کشور امضا شده است.
«نظام‌الدین زاهدوف» دیروز در دیدار با رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران برای پیگیری توافقات انجام‌شده بین 2 کشور، اظهار داشت: در چند سال گذشته شاهد گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین 2 کشور هستیم.
وی دیدارهای روسای جمهور 2 کشور در چند سال گذشته را سازنده‌ ارزیابی کرد و افزود: سال ۱۴۰۰ نخستین سفر شهید آیت‌الله رئیسی به تاجیکستان انجام شد و پس از آن سال ۱۴۰۱ سفر «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران انجام شد. همچنین سال گذشته دوباره شهید رئیسی به تاجیکستان سفر کردند، یعنی در مدت 3 سال گذشته 3 سفر در سطح عالی داشتیم که در این سفرها توافقات بسیار خوبی برای همکاری‌های 2 کشور به دست آمد.
سفیر تاجیکستان در تهران ادامه ‌داد: در این 3 سفر ۴۴ سند دوجانبه همکاری بین 2 کشور به امضا رسیده است، البته بهمن سال گذشته نیز رئیس مجلس ملی تاجیکستان به‌منظور تقویت همکاری‌های دوجانبه به تهران سفر کرد.
زاهدوف گفت: ارتباطات سازنده سیاسی در سطح عالی و هدفمند ادامه دارد و اطمینان دارم پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید ایران نیز همکاری‌ها تداوم خواهد داشت؛ همچنین امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان و «محمد مخبر» سرپرست ریاست‌جمهوری ایران به‌تازگی مذاکراتی برای تقویت روابط داشتند.
* تجارت ۲۷۰ میلیون دلاری تهران و دوشنبه
وی به گسترش روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در چند سال اخیر اشاره و بیان ‌کرد: حجم تجارت 2 کشور در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۷ میلیون دلار بود که در سال گذشته به ۲۷۰ میلیون دلار رسید. روسای جمهور 2 کشور توافق کرده بودند در سال‌های نزدیک حجم تجارت به ۵۰۰ میلیون دلار برسد که این روند افزاینده، رشد همکاری‌های 2 کشور را نشان می‌دهد. سفیر تاجیکستان در ایران گفت: توافقی که روسای جمهور 2 کشور برای افزایش حجم مبادلات تجاری داشتند، می‌تواند در سال‌های آینده عملی شود. زاهدوف با اشاره به اشتراکات فرهنگی 2 کشور، تاکید کرد: همکاری‌های فرهنگی زمینه‌ساز رشد همکاری‌ها در همه زمینه‌ها است و در سال ۱۴۰۱ در 2 کشور هفته‌های فرهنگی برگزار شد. وی اظهار داشت: همکاری‌های دوجانبه و اشتراکات زیادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در جهت تقویت همکاری‌ها وجود دارد.
زاهدوف اضافه ‌کرد: همکاری‌ها بین سازمان نقشه‌برداری ایران و کمیته دولتی مدیریت زمین و ژئودزی جمهوری تاجیکستان در راستای توافقات 2 کشور است که سال گذشته در شهر دوشنبه نخستین جلسه برگزار شد و امروز شاهد برگزاری دومین جلسه در ادامه همکاری‌ها هستیم.
سفیر تاجیکستان در تهران با تشکر از میزبانی هیات ایرانی، خاطرنشان ‌کرد: در راستای توافقنامه‌ای که امضا شده این همکاری‌ها ادامه دارد و اهمیت سازمان‌های نقشه‌برداری و تجربه جمهوری اسلامی ایران سبب بهتر شدن همکاری‌های 2 کشور خواهد شد.

Page Generated in 0/0073 sec