printlogo


کد خبر: 286292تاریخ: 1403/3/22 00:00
هشدار پلیس فتا به مردم نسبت به سرقت اطلاعات‌شان در بازی «همستر کامبت» ۱۸ پرونده کلاهبرداری در این زمینه تشکیل شده است
رؤیا بات

اسدالله خسروی: کسب درآمد از ارز دیجیتال در حالی این روزها با بازی «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کرده و صفحه گوشی‌ها به امید درآمدزایی، سیبل اصابت انگشتان شده که پلیس فتا هشدارهای لازم را درباره احتمال سرقت اطلاعات کاربران به بازیگران این نوع بازی داده است، چرا‌که اطلاعات تعداد زیادی از هموطنان در یک سرور ذخیره می‌شود و چنین پدیده‌ای می‌تواند تهدید‌کننده باشد. بنا به این گزارش، پس از ثابت شدن درآمدزایی فعالان حوزه بلاکچین با انجام بازی «نات کوین» طی ماه‌های گذشته و قابل معامله شدن آن در پی استخراج سکه و فروش آن، هم‌اکنون میلیون‌ها نفر در دنیا با رجوع به تلگرام فرصت را مغتنم شمرده‌اند تا این بار از طریق بازی در «همستر کامبت»، گوی رقابت را برای استخراج سکه‌ها از این ربات تلگرامی هم بربایند و در این کارزار مجازی بدون سرمایه‌گذاری به ارز مجازی دست یابند. حال با بسته شدن صفحه فعالیت اولیه نات کوین در تلگرام، پس از رسیدن این بازار مجازی به نقطه اقتصادی و توزیع سود بین مخاطبان، رمز ارز جدید همستر کامبت که آن نیز در بستر فناوری نوین معاملات ارز دیجیتال طراحی شده است، هم‌اکنون زمینه جذب ده‌ها میلیون کاربر به چنین بازار مجازی را در دنیا فراهم کرده است. به طوری که این روزها پیر و جوان، در حال ضربه زدن به صفحه گوشی‌های خود هستند تا بتوانند با کسب سکه‌های فراوان در چنین بازار مجازی، در نهایت با فروش سکه‌های آن درآمدزایی کنند؛ اپلیکیشنی که طراحان آن ابتدا به دنبال جذب مخاطب و مشتریان چند صد میلیونی هستند تا چشم‌انداز درآمدزایی خوبی را در چنین بازاری برای خود ترسیم کنند. در این باره کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال معتقد است همستر کامبت، بیزنس جدیدی است که برای عموم طراحی شده است و پس از نات کوین با جذب ۴۰ میلیون مخاطب، اکنون از آن سبقت گرفته و تعداد کاربران خود را با ترند گسترده پیش‌زمینه ورود به بازار رمز ارزی به بیش از 120 میلیون نفر رسانده است؛ بازاری مجازی که معلوم نیست مشتریان آن به ارزهای رویایی می‌رسند یا خیر.
* همستر کامبت بازی‌ای سرکاری است
پژوهشگر حوزه بلاک‌چین و رمزارز گفت: «همستر کامبت» در حد یک بازی است و مردم نباید به امید کسب درآمد از محل فروش سکه‌هایی که در این بازی کسب می‌کنند خود را به زحمت بیندازند. 
عباس آشتیانی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره ورود خیل عظیمی از افراد به تلگرام و نصب بازی همستر کامبت برای کسب درآمد از طریق انجام این بازی، اظهار داشت: این بازی یکی از بازی‌ها با روش‌های مارتینک است که هدف اصلی گردانندگان آن ساخت یک جامعه مخاطب جدید است، به طوری که بازیگران با ضربه زدن بر صفحه گوشی‌های‌شان به دنبال جمع‌آوری توکن و سکه هستند؛ توکن‌هایی که هیچ ارزش ذاتی ندارند و به صراحت باید گفت این بازی، سرکاری است. وی تصریح کرد: البته چنانچه جامعه مخاطب این نوع بازی گسترده و چندصد میلیونی شود  این احتمال وجود دارد به دلیل عرضه و تقاضا، توکن‌ها تا حدودی ارزشمند شود ولی نمی‌توان یقین داشت که داد و ستد این توکن‌ها برای همه فعالان چنین بازی‌ای ارزش‌آفرینی کند.
آشتیانی با بیان اینکه مردم اکنون فریب پرداخت امتیازاتی را خورده‌اند که برخی از انجام بازی در نات‌کوین نصیب آنها شده است، افزود: پرداخت ارز دیجیتال به فعالان بازار مجازی با بازی نات‌کوین و پاداشی که به آنها داده شد باعث شده همه مردم اکنون خود را درگیر بازی همستر کامبت کنند. وی اضافه کرد: این بازی همچون بازی کلش است که در سال‌های گذشته خیلی‌ها درگیر چنین بازی‌ای بودند اما در نهایت همه آنها نتوانستند پاداشی دریافت کنند، چرا که این نوع بازی‌ها خلق ثروت نمی‌کند و در حد یک رویای پولدار شدن است.
کارشناس حوزه رمز ارز و بلاکچین با تاکید بر اینکه بازیکنان همستر کامبت نباید به هیچ عنوان پول یا رمزارزی را به کسی در فضای مجازی بپردازند، افزود: بازار کلاهبرداری رمزارزها اکنون داغ شده است، بنابراین مخاطبان نباید در مطالبه‌های مجازی هیچ پولی را در قبال ارزش افزوده پرداخت کنند، از طرفی نیز خطر نشت اطلاعات کاربران در این بازی وجود دارد، چرا که این بازی در بستر تلگرام کار می‌کند و چون کیف پول تلگرام سابقه فریز کردن رمزارز مردم را دارد، احتمال سرقت یا شناسایی‌ آی‌پی مردم از طریق تلگرام بعید به نظر نمی‌رسد.
پژوهشگر حوزه بلاک‌چین و رمزارز در ادامه افزود: مردم نباید به بازی همستر برای کسب درآمد امیدوار باشند، چرا که امید به درآمد بسته به کاربرد‌پذیری سکه‌ها دارد؛ موضوعی که حس طمع مردم را برانگیخته است، با این وجود هیچ تضمینی برای کسب درآمد برای همه کاربران بازی همستر کامبت وجود ندارد و چه بسا کاربران از حیث امنیتی اطلاعات هویتی‌شان در معرض خطر قرار گیرد.
* مردم وارد چنین چالشی نشوند
با آنکه خیلی‌ها این روزها با بازی همستر کامبت در تلگرام به خیال درآمدزایی مشغول بازی هستند، معاون اجتماعی پلس فتا از تشکیل ۱۸ پرونده کلاهبرداری درباره بازی همستر خبر داد. سرهنگ رامین پاشایی درباره بازی همستر گفت: هیچ کارشناس داخلی و خارجی نسبت به این بازی خوش‌بین نیست، البته اعلام شده است رمزارزها را روی بستر بلاک‌چین بالا می‌آوریم و در صرافی‌ها لیست می‌کنیم اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. وی افزود: تفاوت بازی همستر با نات‌کوین این است که در آن فقط ۲۵ میلیون کاربر در این فعالیت و بازی شرکت کردند ولی الان ۱۲۰ میلیون نفر درگیر بازی همستر هستند. این خودش یک چالش است، زیرا تعداد زیادی رمزارز وجود دارد. یعنی فروشنده‌های زیادی هستند و هر چیزی هم که فروشنده زیادی داشته باشد قطعا کاهش قیمت پیدا می‌کند.
پاشایی همچنین تاکید کرد: هنوز معلوم نیست کدام کشور پشت این قضیه است و چه کسی بازی را توسعه می‌دهد؛ اینها همه نکاتی است که باید توجه شود. معاون اجتماعی پلیس فتا همچنین از تشکیل ۱۸ پرونده کلاهبرداری درباره بازی همستر خبر داد و گفت: ۱۸ مورد کلاهبرداری به صورت تبلیغات در اینستاگرام یا پیام‌رسان تلگرام دریافت کرده‌ایم که افرادی مدعی شده بودند می‌توانیم کارت بازی یا کدهای اضافی برای دریافت ۶ میلیون سکه اضافه به شما بفروشیم. شایان ذکر است شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ پل ارتباطی ما با هموطنان است. وی افزود: پیشنهاد من این است که مردم وارد این چالش نشوند. اگر به عنوان تفریح و سرگرمی به آن نگاه می‌کنند باید این را نیز در نظر داشته باشند که این بازی موجب می‌شود وقت زیادی از دست بدهند و البته باید به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی آن نیز توجه شود. پاشایی با اشاره به اینکه بازار رمزارز خیلی خاص است که در کشور ما هنوز قوانین آن اجرا نشده است، اظهار داشت: هنوز معلوم نیست چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد و یک فرآیند خاص و رو به قانونی‌ شدن است. رمزارز یا ارزهای دیجیتال یک کلاس جدید از دارایی است؛ ما پرونده‌های قضایی زیادی درباره کسانی که مال‌باخته این حوزه هستند داریم که خیلی پیچیده هستند. معاون اجتماعی پلیس فتا همچنین افزود: برخی موج‌های سایبری فضای مجازی ما را مانیتورینگ می‌کنند که بر اساس آن می‌توانند یک پلتفرم و بستر مجرمانه طراحی کنند. ممکن است یک حساب کاربری ایجاد کنند و خود را به عنوان حساب پشتیبانی این بازی اعلام کرده و با زبان انگلیسی یا حتی فارسی، به این بهانه که ما سکه‌های شما را افزایش خواهیم داد، از افراد درخواست پول کنند. وی گفت: هنوز مشخص نیست کدام صرافی می‌خواهد این پول را برای ما نقد کند. اگر صرفا به عنوان شوخی یا سرگرمی نه به عنوان منبع درآمد باشد که مشکلی نیست اما صرفا به دلیل اینکه نات‌کوین به تعهدات خودش عمل کرد، نمی‌توان در این زمینه هم اعتماد کرد. هیچ کارشناسی هم به صورت رسمی این را اعلام نکرده است. پاشایی همچنین گفت: نوع دوم کلاهبرداری که در این حوزه متصور است به این شکل بوده که یک اکانت کاربری به اسم این بازی از افراد پول بخواهد، حساب کاربری را هک کند و سر افراد کلاه بگذارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: بازی همستر کامبت یک مینی اپلیکیشن است که روی گوشی افراد نصب می‌شود. پس احتمال سرقت اطلاعات هست. اطلاعات تعداد زیادی از هموطنان در یک سرور ذخیره می‌شود که خود یک تهدید است. علاوه بر این پیامدهای روانی ناشی از عدم تحقق رویاها را نیز نباید نادیده گرفت.

Page Generated in 0/0089 sec