printlogo


کد خبر: 286301تاریخ: 1403/3/23 00:00
اخبار

پس از بهرام بیضایی، جلال تهرانی هم مجوز اجرا گرفت!
جلال تهرانی، کارگردان شناخته‌شده پس از ۷ سال دوری از تئاتر، 3 نمایشنامه را روی صحنه می‌برد.
سه‌گانه «بونکر» عنوان 3 نمایشنامه او است که هر 3 متن به تازگی نوشته شده و این روزها با جمعی از بازیگران سرشناس تئاتر و سینمای ایران در مکتب تهران در حال تمرین است. پیش‌بینی می‌شود اجرای هر 3 اثر برای تابستان و پاییز امسال آماده شود. «مخزن»، «تک‌سلولی‌ها»، «هی مرد گنده گریه‌ نکن»، «سیندرلا» و «فصل شکار بادبادک‌ها» برخی آثار پیشین جلال تهرانی است که با استقبال تماشاگران مواجه شده است.
وی که از نویسندگان و کارگردان‌های جریان‌ساز تئاتر ایران است، یک دهه گذشته را بیشتر از اجرای تئاتر، متمرکز بر راه‌اندازی و اداره مکتب تهران بود.
پیش‌تر نیز نمایشنامه «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی علی جهانجونیا برای اجرا در برج آزادی مجوز دریافت کرده بود.
***
«شناور» اکران آنلاین می‌شود
فیلم «شناور» نخستین ساخته بلند سینمایی شهاب‌الدین حسین‌پور که سال ۱۴۰۲ در گروه «هنر و تجربه» اکران شد از امروز چهارشنبه ۲۳ خرداد اکران آنلاین خود را از طریق پلتفرم هاشور آغاز می‌کند.
این اثر سینمایی که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده، داستان یک گروه دوست صمیمی است که با یکدیگر به سفری کوتاه می‌روند و با گم‌ شدن یکی از آنها اتفاقاتی رخ می‌دهد و رازهایی برملا می‌شود.
فیلمنامه این اثر را رضا دادویی نوشته و محمد امیریاراحمدی به عنوان مشاور فیلمنامه با پروژه شناور همکاری کرده است. همچنین رضا دادویی و میثم طوسی تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده دارند.
***
تاریخچه جشنواره کن توسط بنیاد فارابی منتشر شد
مرکز انتشارات فارابی در ادامه انتشار سلسله کتب حکمرانی و سیاست‌گذاری در سینما، کتاب «جشنواره کن» از منظر حکمرانی و سیاست‌گذاری سینما را روانه بازار نشر کرده است تا ضمن ارائه جزئیات بیشتر، مخاطب را بیش از پیش با یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های بین‌المللی سینمایی سال آشنا کرده باشد.
برشی از این کتاب که به قلم محسن بیسادی نگارش شده است، به ماجرای نقش موسولینی در برگزاری این جشنواره اشاره دارد. در بخش نخستین جشنواره بعد از جنگ دوم جهانی در فصل «تاریخچه جشنواره کن» این‌گونه آمده است: «در اوایل سال ۱۹۴۰، با وجود اعلام جنگ و بسیج ملی، مقامات کن به رهبری فیلیپ ارلانگر تلاش کردند پروژه جشنواره را زنده نگه دارند. در جبهه دیپلماتیک، فرانسه ابتدا تصمیم گرفت موافقت ایتالیا را به دست آورد که موضعش در درگیری هنوز رسمی نبود. در کمال تعجب، موسولینی پذیرفت، مشروط بر اینکه جشنواره کن فرانسه با جشنواره ونیز همزمان نباشد».
تازه‌ترین اثر بنیاد سینمایی فارابی در حوزه نشر، در ۵۰۰ نسخه و ۱۹۵ صفحه منتشر شده است.
***
انتشار تصنیف‌هایی از دوره‌ قاجار
تصنیف‌های دوره‌ قاجار به روایت عبدالله دوامی و نوشته فرامرز پایور به‌تازگی روانه بازار است. این اثر در قالب یک جلد کتاب ‌ توسط فراز مجیبی آوانگاری شده و انتشارات ماهور آن را منتشر کرده است.
فراز مجیبی درباره این اثر نوشته است: « استاد عبدالله دوامی به دلیل بهره‌مندی و ارتباط گسترده با نوازندگان شاخص و راویان اصلی ردیف و خوانندگان و تصنیف‌سازان مختلف و مهارت در نوازندگی ضرب و خوانندگی، به عنوان مهم‌ترین مرجع و راوی ردیف آوازی و تصانیف دوره قاجار محسوب می‌شد. نوع نگاه زیباشناسانه در انتخاب تصانیفی که با اصالت‌های موسیقی دستگاهی همگن و منطبق هستند، در مقابل تصانیفی که از عیار هنری کمتری برخوردار بوده یا بیشتر جنبه مردم‌پسند داشته‌اند، اصلی‌ترین ویژگی روایت او از تصانیف دوره قاجار است.
این کتاب با قیمت ۷۵۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.
***
«برمودا» پربیننده‌ترین برنامه‌ گفت‌وگومحور تلویزیون شد
فصل نخست برنامه «برمودا» با نویسندگی و اجرای کامران نجف‌زاده در شبکه نسیم در حالی پایان یافت که بررسی‌ها نشان می‌دهد این برنامه گفت‌وگومحور توانسته رکورد مخاطب را در تاریخ برنامه‌های رئالیتی شو بشکند.
بر اساس نتایج آخرین آمار مرکز تحقیقات فضای مجازی صداوسیما، «برمودا» همچنان در صدر جدول پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صداوسیما ایستاده است.
فروردین امسال نیز «برمودا» توانسته بود با بالاترین میزان چرخش محتوا در شبکه‌های مجازی تراز جدیدی از دیده شدن یک برنامه تلویزیونی توسط مخاطبان را در این حوزه ثبت کند. پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در بازدید از پشت صحنه برمودا این برنامه را اعتبار نسیم خوانده بود.
برمودا همچنین در نظرسنجی روزنامه جام‌جم پربیننده‌ترین برنامه سرگرمی و گفت‌وگومحور صداوسیما شد و در تلوبیون هم بازدید میلیونی داشته است.
فصل اول «برمودا» با تهیه‌کنندگی محسن نجفی سولاری و کامران شهریوری در ۵۲ قسمت از ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ به مدت 3 شب در هفته روی آنتن نسیم رفت و شب گذشته پایان یافت.

Page Generated in 0/0055 sec