printlogo


کد خبر: 286306تاریخ: 1403/3/23 00:00
دادگاه اورنج‌کانتی حکم ممنوعیت اعتصاب کارکنان در دانشگاه کالیفرنیا را صادر کرد
حکم ضدفلسطینی

در روزهایی که موج تاریخی همبستگی با فلسطین به شکلی بی‌سابقه سراسر ایالات متحده را درمی‌نوردد، رای یک دادگاه ایالتی علیه کارکنان دانشگاهی که به حمایت از دانشجویان معترض به اسرائیل برخاسته‌اند، تصویری تبعیض‌آمیز از دستگاه قضایی آمریکا را به نمایش می‌گذارد.
به گزارش نیویورک‌تایمز، اخیرا کارکنان و کارمندان دانشگاه‌های مختلف ایالت کالیفرنیا به دلیل بدرفتاری مدیران این واحدها با دانشجویان حامی فلسطین دست به اعتصاب‌ زده بودند. آنها معتقد بودند پاسخ دانشگاه‌های کالیفرنیا به تظاهراتی که به محکومیت جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌پردازد، به منزله تغییر یکجانبه در سیاست‌های آزادی بیان در ینگه دنیا بوده و محیط کاری را برای آنها نیز ناامن کرده است. اهمیت این اعتصاب در این بود که به طور جدی ساختار اداری ایالات‌متحده را تحت‌الشعاع قرار داد، چرا که برای نخستین بار است کارمندان و کارکنان آمریکایی در ابعادی چنین وسیع به اعلام همبستگی عملی با موج اعتراضات دانشجویی طرفدار فلسطین می‌پردازند. جرقه این حرکت اعتراضی شب دوم ماه مه‌ زده شد، زمانی که مهاجمان نقابدار مسلح به چوب و چماق به اردوگاه دانشجویان حامی غزه حمله کردند که باعث درگیری خونینی شد که حداقل ۳ ساعت ادامه داشت و باعث دخالت پلیس شد.
متعاقب آن رهبران اتحادیه کارکنان دانشگاه دولتی کالیفرنیا معروف به UCLA  گفتند انگیزه اصلی اعتصاب، دستگیری 210 نفر از جمله دانشجویان فارغ‌التحصیل شاغل در دانشگاه و سرکوب سایرین در ۶ پردیس از جمله پارک دانش‌آموختگان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بوده است.
اتحادیه پژوهشگران دانشگاهی، دستیاران آموزشی فارغ‌التحصیل شده و همچنین دانش‌پژوهان فوق‌دکترا که جزو پیشروان این اعتصابات قلمداد می‌شوند، شیوه‌های برخورد ناعادلانه مدیریت دانشگاه‌ها با تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین در هفته‌های اخیر را دلیل ترک کار خود برشمرده‌اند. این در حالی است که موج تظاهرات دانشجویان در حمایت از فلسطین در لس‌آنجلس متاخرتر از سایر مراکز علمی معتبر و شهرهای عمدتا واقع در شرق آمریکاست. با این حال تظاهرات کالیفرنیا بسیار فراگیر شد تا جایی که فعالیت چند دانشگاه بزرگ ایالت را مختل کرد. 
دلیل موفقیت و فراگیری اعتصابات دانشگاهی در کالیفرنیا این بود که یک اتحادیه کارگری قدرتمند مربوط به کارکنان بخش خودرو و صنایع هوایی با عنوان UAW  موسوم به  4811 Local آن را سازماندهی کرده بود که اتحادیه کارمندان در 10 دانشگاه کالیفرنیا و آزمایشگاه ملی لارنس برکلی (وابسته به دانشگاه برکلی) شامل ۴۸ هزار عضو را زیرمجموعه خود دارد.  اعتصابات در اعتراض به برخورد مسؤولان دانشگاه با دانشجویان حامی فلسطین از 20 مه در پردیس سانتا کروز کالیفرنیا آغاز شد و طی ۲ هفته بعد به دانشگاه ملی کالیفرنیا و مجتمع دانشگاهی دیویس در نزدیکی ساکرامنتو گسترش یافت و بعد به پردیس‌هایی در سن‌دیگو، سانتا باربارا و ایروین سرایت کرد. این 6 پردیس تقریبا 31500 عضو اتحادیه UAW را در خود جا می‌دهند. 
مجموعا 10 پردیس دانشگاهی درگیر اعتصابات شدند. در نتیجه این اعتصابات فراگیر مسؤولان دانشگاهی کالیفرنیا از هیات استخدامی دولتی این ایالت که معمولا بر مسائل کاری در بخش دولتی نظارت می‌کند، درخواست کردند اقدام اعتراضی این اتحادیه را غیرقانونی اعلام کند. هیات روابط استخدامی عمومی کالیفرنیا اما این درخواست برای صدور رای اضطراری را ۲ بار پیاپی رد کرد. در نتیجه دادگاه عالی اورنج کانتی وارد میدان شد و مدعی شد این اعتصابات باعث «آسیب جبران‌ناپذیر» به دانشجویان می‌شود، چرا که ده‌ها هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه برای پایان ترم بهار آماده می‌شوند.
در نهایت روز جمعه، قاضی راندال جی شرمن با این استدلال که ترک شغل توسط کارکنان ناشی از مسائل غیرکارگری بوده و این موضوع بند ممنوعیت اعتصاب در قرارداد اتحادیه را نقض می‌کند، حکم توقف اعتصابات را صادر کرد.  شرمن جلسه‌ای را برای ۲ هفته دیگر (27 ژوئن) تعیین کرد تا با شنیدن نظر ۲ طرف، حکم صادره را تمدید کند یا خیر چون مجوز اعتصابات اتحادیه 30 ژوئن به پایان می‌رسد.
رهبران اتحادیه کارگران خودروساز یا همان4811 این حکم را محکوم کردند و گفتند قاضی با مداخله در یک موضوع کاری خارج از صلاحیت دادگاه، از اختیارات هیات روابط استخدامی سرپیچی کرده است. قرار است اتحادیه علیه روسای دانشگاه‌ها شکایت متقابل انجام دهد؛ روندی که می‌تواند مواجهه دولت آمریکا با کارکنانش و همچنین دانشجویان را وارد فاز جدیدی کند.
این اتحادیه  همچنین خواهان عفو دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و سایر کارکنان دانشگاهی است که به دلیل نقش خود در تظاهرات دانشگاهی علیه جنایات اسرائیل در غزه توسط پلیس بازداشت شده یا با احکام انضباطی مواجه می‌شوند. با اینکه کارکنان مجبور شدند از روز دوشنبه به دستور دادگاه به کار خود بازگردند، اتحادیه به 48 هزار عضو خود قول داد اعتراضات بیشتری را در روزهای آتی سازماندهی کند. اتحادیه اعلام کرده در حال برنامه‌ریزی برای تداوم اعتصابات جدید در همبستگی با دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های یوسی دیویس و یوسی‌ال‌ای برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته است.
این در حالی است که موج جدید اعتراضات علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه از روز دوشنبه این هفته با برپایی اردوگاه جدیدی در محوطه دانشگاه دولتی کالیفرنیا آغاز شده که واکنش شدید پلیس و بازداشت تعدادی از معترضان را در پی داشت. دانشجویان معترض روز دوشنبه چادرهایی در محوطه این دانشگاه در لس‌آنجلس برپا کردند، یعنی همان جایی که قبلا هم در ماه‌های آوریل و مه، تحصن‌های یک هفته‌ای در اعتراض به نسل‌کشی انجام داده بودند؛ اعتراضاتی که با دخالت پلیس به بازداشت بیش از 200 نفر انجامید. در دور جدید اعتراضات نیز معترضان اسامی شهدای فلسطینی را فریاد ‌زدند و با خود اجساد نمادین خونین و اعضای بدن ساختگی به نشانه قربانیان حملات اسرائیل را حمل ‌کردند.
* واکنش وزارت امور خارجه به حکم ضددانشگاهی در کالیفرنیا
سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به صدور حکم دادگاه آمریکایی برای توقف اعتصابات ضداسرائیلی دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا واکنش نشان داد. ناصر کنعانی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «تفاوت شعارها و عمل‌ها؛ نقض حق آزادی بیان و عقیده در آمریکا با صدور حکم دادگاه آمریکایی برای توقف اعتراضات (اعتصابات) ضداسرائیلی دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا؛ مسؤولان اتحادیه صنفی دانشجویی دانشگاه کالیفرنیا معتقدند حکم دادگاه مبنی بر توقف اجباری اعتصاب دانشجویان و کارکنان دانشگاه در حمایت از فلسطین فاقد صلاحیت قضایی است».

Page Generated in 0/0051 sec