printlogo


کد خبر: 286307تاریخ: 1403/3/23 00:00
دور دنیا

مکرون: استعفا نمی‌کنم!
امانوئل مکرون در مصاحبه با روزنامه فیگارو هرگونه گزارشی پیرامون استعفا از مقام ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت: «نتیجه انتخابات زودهنگام هرچه باشد از مقام رئیس‌جمهوری استعفا نخواهم کرد». او در پاسخ به سوالی مبنی بر پیروزی حزب «اجتماع ملی» و استعفای احتمالی‌اش که ساعاتی پیش در رسانه‌ها منتشر شد، گفت: «نتایج انتخابات هرچه باشد، من به عنوان رئیس‌جمهور خواهم ماند و استعفا نخواهم کرد. انحلال پارلمان در حال حاضر تصمیم درستی است اما این حزب اجتماع ملی نیست که قانون اساسی را می‌نویسد. وظیفه نهادها همگی مشخص است». مکرون تاکید کرد: «تصمیمی که من گرفتم، دوره جدیدی را خواهد گشود. طی روزهای آینده قصد دارم به افرادی که آماده همکاری در دولت هستند، مراجعه کنم. انحلال پارلمان تصمیمی ضروری بود. این اقدام ملموس‌ترین و قوی‌ترین کاری است که انجام داده‌ام». رئیس‌جمهور فرانسه مجددا ضمن حمایت از تصمیم خود برای انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام به مردم کشورش گفت: «این تصمیم درست و به نفع کشور بود. نترسید و بروید رای بدهید. من اینجا هستم که پیروز شویم».
***
جزئیات کمین رفح و هلاکت۴ نظامی اسرائیلی
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در تشریح جزئیات کمین گردان‌های قسام برای نیروهای اشغالگر اسرائیلی در رفح اعلام کرد گروهی از نیروهای اسرائیلی حوالی ساعت یک بعدازظهر روز دوشنبه قصد ورود به ساختمانی در محله الشابوره در رفح را داشتند و قبل از آن با پرتاب بمبی به داخل این ساختمان مطمئن شدند بمب‌گذاری شده نیست اما پس از ورود به این ساختمان انفجاری رخ داد که منجر به فرو ریختن بخشی از آن بر سر نظامیان اسرائیلی شد و مشخص شد ساختمان بمب‌گذاری شده است. منبع مذکور اشاره کرد که ۲ نظامی بلافاصله کشته شدند و به خاطر فرو ریختن ساختمان عملیات پیچیده‌ای برای نجات نظامیان گیر افتاده زیر آوار آغاز شد و بلافاصله نیروهای تیپ نجات وابسته به فرماندهی جبهه داخلی خود را به محل حادثه رساندند و توانستند یک نظامی بشدت مجروح را از زیر آوار نجات دهند و بعد از آن نیز جسد ۲ نظامی دیگر از زیر ساختمان بیرون کشیده شد و همه مجروحان با بالگرد به بیمارستان انتقال داده شدند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد در این عملیات 4 نظامی از جمله یک فرمانده کشته شده و 5 نظامی دیگر نیز بشدت مجروح شدند.
***
نیویورک تایمز: عملیات النصیرات برای اسرائیل یک شکست بود
عملیات آزادسازی ۴ نفر از اسرای صهیونیست منجر به شهادت تعداد زیادی فلسطینی شد؛ عملیاتی که موفقیت‌آمیز نبود و مشکلاتی که رژیم صهیونیستی را در عرصه بین‌المللی تهدید می‌کند، برطرف نکرده است. ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه مدعی شد ۴ اسیر صهیونیست را از اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه آزاد کرده و این در حالی رخ داد که ارتش این رژیم مناطق مختلف النصیرات و اردوگاه آن در مرکز نوار غزه را هدف قرار داد و طبق گزارش منابع فلسطینی این جنایت منجر به شهادت ۲۷۴ فلسطینی و مجروح شدن ده‌ها نفر شد. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی می‌نویسد: «اسرائیل ابتدا از عملیات نجاتی که انجام داده، خوشحال بود اما پس از آنکه مقامات وزارت بهداشت غزه گفتند حملات سنگین هوایی و زمینی که با عملیات نجات همراه بود، منجر به کشته شدن تعداد زیادی از فلسطینیان از جمله غیرنظامیان شده، این حس شادی جایش را به واقعیت تلخی داد و ادعاهای اسرائیل را مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این عملیات در سطح بین‌الملل با شکست مواجه ساخت». این روزنامه آمریکایی به نقل از تحلیلگران می‌نویسد: «عملیات نجات که توسط اسرائیل انجام شد، نتوانست هیچگونه چالش و مشکلاتی را در کابینه اسرائیل حل‌وفصل کند». نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به ناتوانی رژیم صهیونیستی در تحقق اهدافش می‌نویسد: «با گذشت ۸ ماه از جنگ، اسرائیل هنوز نتوانسته به هدف خود مبنی بر نابودی حماس دست یابد و اسرائیلی‌ها می‌ترسند زمان برای بسیاری از اسرا در غزه رو به اتمام باشد».
***
لاوروف: روسیه نسبت به نهایی‌سازی توافق با ایران متعهد است
وزیر خارجه روسیه بر تعهد این کشور در تکمیل روند نهایی‌سازی توافق جامع همکاری با ایران تاکید کرد و گفت: پس از حل برخی مسائل قانونی مرتبط با این توافق از سوی ایران، توافق آماده امضا خواهد بود. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه افزود که این کشور به نهایی‌سازی توافقنامه جامع همکاری با ایران متعهد بوده و به محض اینکه ایران مسائل قانونی مرتبط با این سند را حل‌وفصل کند، آماده انجام آن خواهیم بود. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد: با وجود اینکه توافق (جامع) همکاری میان روسیه و ایران هنوز قابل امضا نیست، بر سر متن آن به طور کامل توافق شده است اما برای ارائه این توافق جهت تایید روسای جمهوری و بعد، امضا، ایران باید برخی اقدامات قانونی درباره مفاد تعیین‌شده در توافق انجام دهد. پیش از این، «ضمیر کابلوف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان و مدیر اداره دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفته بود «تصمیم امضا کردن یک توافقنامه جامع همکاری با ایران به قوت خود باقی است. این تصمیم راهبردی حاکمیت ۲ کشور است. این روند، مسلما، به دلیل مشکلاتی که شرکای ایرانی دارند، به تعلیق درآمد اما تردید ندارم که این کار پیش از به توافق رسیدن بر سر متن آن، انجام خواهد شد و بعد، روسای ۲ کشور درباره زمان و مکان امضای آن به توافق خواهند رسید».

Page Generated in 0/0048 sec