printlogo


کد خبر: 286309تاریخ: 1403/3/23 00:00
اگر استقلال قهرمانی می‌خواهد باید خط هافبکش را برای فصل بعد تقویت کند
جام از میانه زمین می‌گذرد

خط هافبک استقلال در سال‌های اخیر بویژه سال گذشته آمار ضعیفی داشته و به نظر مهم‌ترین مکان برای ترمیم تیم در فصل آینده است. بازیکنان خط هافبک استقلال در این فصل 81 حضور ثابت در ترکیب داشتند و 24 بار به عنوان جانشین در زمین مسابقه حاضر شدند و نتیجه آن 5 گل و 7 پاس گل بوده است و این آماری ضعیف برای 6 بازیکنی است که در طول فصل در اکثر مسابقات این تیم به میدان رفته‌اند. بیشترین حضور در خط هافبک را آرش رضاوند داشته و در 28 مسابقه‌ای که به میدان رفته فقط یک گل در هفته اول مسابقات مقابل صنعت نفت آبادان و یک پاس گل در هفته پایانی لیگ برتر مقابل پیکان ارسال کرده است. دیگر بازیکنی که بیشترین حضور در زمین را داشته روزبه چشمی است که 27 حضور ثابت تجربه کرده که تعداد زیادی از این مسابقات را در قلب خط دفاع بازی کرده است. او در این فصل 2 گل مهم مقابل سپاهان و گل‌گهر به ثمر رساند و می‌توان گفت نسبت به نقشی که در استقلال داشته عملکرد خوبی داشته است. مهدی مهدی‌پور هافبک مصدوم استقلال در این فصل 20 بار به عنوان بازیکن ثابت و 2 بار به عنوان جانشین به میدان آمد و یک گل و 4 پاس گل در طول لیگ بیست‌وسوم به نام خودش ثبت کرده که آمار بهتری نسبت به دیگر هافبک‌های استقلال است اما پاس گل‌های او هم در جریان مسابقه نبوده است! زبیر نیک‌نفس دیگر هافبک استقلال 14 بازی به عنوان بازیکن ثابت و 8 حضور به عنوان جانشین در ترکیب استقلال داشته که در هیچ مسابقه‌ای موفق به گلزنی یا ارسال پاس گل نشده است و صرفا یک بازیکن جنگنده در میانه میدان بوده است. امید حامدی‌فر، هافبک دفاعی جوان استقلال در این فصل 7 بازی به عنوان بازیکن ثابت و 14 بار به عنوان جانشین به میدان رفته و تنها یک پاس گل ارسال کرده است، او 2 مسابقه را هم در خط دفاع استقلال به میدان رفته است. جلال‌الدین ماشاریپوف، ستاره ازبکستانی استقلال در نیم‌فصل به استقلال پیوست و در 13 مسابقه به عنوان بازیکن ثابت به میدان رفت، 2 گل مقابل ملوان و ذوب‌آهن به ثمر رساند و یک پاس گل هم ارسال کرد. سعید مهری هافبک این تیم که در نیم فصل از استقلال جدا شد 4 بازی در ترکیب اصلی و 7 حضور به عنوان جانشین را تجربه کرد و او هم فقط یک پاس گل مقابل آلومینیوم اراک ارسال کرد و در نهایت نیم‌فصل از جمع آبی‌پوشان جدا شد. با آماری که از خط هافبک استقلال مشاهده می‌شود، خلاقیت و بازی‌سازی در این تیم در حداقلی‌ترین سطح ممکن قرار دارد و بازیکنان این تیم بیشتر در تخریب بازی حریف و خصوصیات دفاعی توانایی دارند، اما در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که شاید در سال‌های اخیر باعث شده استقلالی‌ها نسبت به خط هافبک خود انتقادهایی داشته باشند و از روند تیمی راضی نباشند.
1- شباهت سبک فوتبالی هافبک‌های این تیم باعث شد در جریان مسابقه با تعویض، جابه‌جایی بازیکنان و هرگونه تغییری در خط هافبک هیچ اتفاقی در روند تیمی آنها شکل نگیرد. آرش رضاوند، زبیر نیک‌نفس، امید حامدی‌فر، سعید مهری و روزبه چشمی از یک سبک فوتبالی بهره‌مند هستند و توانایی اصلی آنها فوتبال دفاعی، تخریب حریف، قدرت پرس و حضور در نیمه خودی یا میانه میدان است. آنها در یک سوم دفاعی حریف قابلیت‌های خود را از دست می‌دهند!
2- مهدی مهدی‌پور با اندکی تفاوت نسبت به دیگر هافبک‌های استقلال کمی قدرت هجومی بالاتری دارد اما او هم به عنوان یک بازیکن ایستا در فاز هجومی می‌تواند موثر باشد و قدرت حمل توپ و انتقال سریع را ندارد. 
3- تنها هافبک با قابلیت هجومی استقلال جلال‌الدین ماشاریپوف است که از زمان انتقال او به پشت مهاجمان، استقلالی‌ها موقعیت‌های بیشتری خلق کردند، روند هجومی بهتری پیدا کردند و در انتقال توپ سریع‌تر عمل کردند. 
4- یکی از مشکلات اصلی استقلال انتقال سریع‌ توپ و خلاقیت در لحظه است. اکثر هافبک‌های این تیم علاقه‌مند هستند توپ را در اختیار بگیرند و بعد از چند بار رد و بدل کردن توپ، ساده‌ترین مسیر ممکن را برای پاس انتخاب کنند، همین موضوع باعث می‌شود تیم حریف ساختار دفاعی‌اش شکل بگیرد و مهاجمان این تیم در شرایط سختی قرار بگیرند. 
5- زبیر نیک‌نفس در نیم فصل دوم در ترکیب استقلال به میدان رفت و با توجه به حضور ماشاریپوف پس از دریافت توپ انتقال سریع به این بازیکن را در دستور کار خود قرار داده بود، همین موضوع باعث شد نیک‌نفس و ماشاریپوف فصل خوبی را پشت سر بگذارند، به همین سادگی!
استقلال برای تقویت خط هافبک خود به هافبک‌‌هایی با توانایی‌های مختلف، قدرت هجومی بالاتر، قدرت حمل توپ و بازی در نقاط مختلف زمین نیاز دارد، مهدی مهدی‌پور به دلیل مصدومیت حداقل تا نیم فصل حضور ندارد، روزبه چشمی بازیکن تاثیرگذار و درخشان آنهاست و در چند پست با بالاترین کیفیت به میدان می‌رود. از بین آرش رضاوند، امید حامدی‌فر و زبیر نیک‌نفس حضور یک بازیکن در کنار چشمی کافی به نظر می‌رسد. استقلال برای جانشینی مهدی‌پور و به جای 2 هافبک با قابلیت دفاعی خود می‌تواند از هافبک‌های خلاق استفاده و خون تازه‌ای به قلب تیم خود تزریق کند. 
پیروی کردن از نفرات و سیستمی که در سال‌های اخیر در مقاطع مختلف باعث سکته استقلال در مسابقات بزرگ و حتی نتیجه‌گیری شده است، انتخابی است که به نظر در فصل نقل‌وانتقالات امسال تغییر خواهد کرد!

Page Generated in 0/0068 sec