printlogo


کد خبر: 286327تاریخ: 1403/3/23 00:00
اخبار

سخنگوی شورای نگهبان: برخی پرونده‌ها بیش از یک بار بررسی شد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در جلسات بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برخی پرونده‌ها بیش از یک بار بررسی شد. هادی طحان‌نظیف درباره نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: پرونده هر ۸۰ ثبت‌نام‌کننده و تمام سوابق این افراد مورد بررسی قرار گرفت. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: پس از بررسی پرونده‌ها در نهایت رای‌گیری انجام می‌شود، این رای‌گیری طبق رویه شورا کاملا مخفی است. وی با بیان اینکه داوطلبی که صلاحیتش برای ریاست‌جمهوری احراز می‌شود باید حداقل ۷ رای احراز به دست بیاورد، گفت: اینکه فردی برای ریاست‌جمهوری احراز نشد لزوما به معنای اینکه مشکلی داشته باشد نیست، در انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع رد صلاحیت مواجه نیستیم، با دو عنوان احراز و عدم احراز مواجه هستیم؛ علت آن هم این است که شرایطی که برای ریاست‌جمهوری در نظر گرفته شده بسیار بالاست. ممکن است فردی برای مسؤولیت در بخش‌های دیگر از جمله وزارت، نمایندگی مجلس و... گزینه مناسبی باشد اما ممکن است از شرایط ریاست‌جمهوری برخوردار نباشد. سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: اینکه نتیجه احراز صلاحیت‌ها پیش‌بینی‌پذیر نبود معنایش این است که سوابق همه داوطلبان با جدیت بررسی و بحث‌ها به صورت جدی انجام شده و در نهایت نیز رای‌گیری شده است، لذا این موضوع نشانه جدیت در بررسی‌هاست.
***
جلیلی: با مشکلات، اقشار و اصناف مختلف آشنا هستم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شما مردم بارها و بارها نشان دادید این هنر را دارید که فرصت‌ها را از دل تهدیدها بیرون بکشید، امروز در آستانه یک تصمیم سرنوشت‌ساز هستیم. یک تصمیم مهم برای حال و آینده کشور عزیزمان! سعید جلیلی در بخشی از سخنانش بیان داشت: درک ما از شرایط کشور ما را به این اولویت‌ها رساند؛ ۴ سرفصل اصلی را سرلوحه دولت خودم قرار دادم که به عنوان اولویت آنها را پیگیری جدی خواهم کرد که نخستین آن انضباط است. جلیلی گفت: اگر می‌خواهید جلوی بی‌انضباطی‌ها را بگیرید نخستین شرط آن این است که ریال که واحد رسمی پول کشور است، بر آن حاکمیت داشته باشد. وی افزود: اولویت دوم مشارکت همه‌جانبه همه اقشار مردم در پیشرفت کشور است. اگر از رشد ۸ درصد در برنامه هفتم صحبت می‌کنیم این رشد حتما می‌تواند محقق شود، حتی بیشتر از آن اما با فراهم کردن بستر برای بروز توانمندی‌های همه مردم محقق خواهد شد. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما میلیون‌ها دانشجو و اساتید ارزشمند داریم که بهترین دوران عمر خود را برای علم و دانش گذاشتند. آیا این علم و دانش برای مسیر جهش بیشتر نباید به کار گرفته شود؟ وی افزود: در لحظه‌ای که نظم دنیا و غرب آسیا در حال تغییر است، نیازمند تصمیمات نقطه‌زن هستیم. کشورهای مشابه ما که در شمال و جنوب ما امکان بهره‌برداری از دریا دارند حتی سواحل کمتر از ما دارند چندین برابر ما از برکات دریا منتفع می‌شوند. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: توسعه اقتصاد دریامحور از اولویت‌های دولت من است که البته جزو سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در همین سال گذشته است. 
***
قاضی‌زاده‌هاشمی: احیای اخلاق در فضای سیاسی ضروری است
کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری احیای اخلاق در فضای سیاسی و اجتماعی کشور را مورد تاکید قرار داد. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی دیروز در برنامه «صف اول» گفت: تقریبا در اکثر حوزه‌های کلان کشوری حضور داشته‌ام و به مسائل آگاهم. یکی از مسائل پیچیده کشور، خروج دولت از بنگاه‌داری است که مورد تأکید رهبر انقلاب نیز هست. در بنیاد شهید سعی کردیم این موضوع را به سرانجام برسانیم و مردم را سهامدار کردیم. بانک دی زمانی که روی کار آمدم تقریبا در حال انحلال بود اما در حال حاضر این بانک به سوددهی قابل توجهی رسیده است. وی با اشاره به اینکه «متاسفانه خود‌حق‌پنداری و خودپسندی در برخی افراد و مدیران کشور وجود دارد»، عنوان کرد: همه ما در یک سیستم هستیم و یک بزرگ‌تر داریم. نسبت بین افراد را نیز قانون اساسی مشخص کرده است. روابط بین قوا وقتی اصلاح می‌شود که برادری شکل بگیرد. البته عدم شفافیت و تعارض منافع از انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در کشور به جا ماند و بیماری مزمن حکمرانی ما شده است. از طرفی در حال حاضر چون شفافیت در کشور وجود ندارد، موضوع سوت‌زنی مطرح شده است که همین موضوع سوت‌زنی نیز درگیر فساد و پروژه‌‌گیری شده است. 
***
برخی فرش‌های سعدآباد در برخی دستگاه‌ها پیدا شد
سخنگوی قوه‌ قضائیه با اشاره به پیدا شدن فرش‌های گم شده کاخ سعدآباد توضیح داد: با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد برخی فرش‌ها در سایر دستگاه‌های دولتی پیدا شده و در حقیقت سرقتی رخ نداده، بلکه بدون تشریفات قانونی از محلی به محل دیگر برده شده و به این دلیل شائبه سرقت به وجود آمده بود. اصغر جهانگیر در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده سرقت فرش‌های سعدآباد گفت: با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد برخی فرش‌ها در سایر دستگاه‌های دولتی پیدا شده و در حقیقت سرقتی رخ نداده، بلکه بدون تشریفات قانونی از محلی به محل دیگر برده شده و به این دلیل شائبه سرقت به وجود آمده بود. برای سایر فرش‌ها نیز پیگیری‌های قضایی در حال انجام است که به محض رسیدن به نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد. سخنگوی قوه ‌قضائیه درباره حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان ایشان هم گفت: پرونده‌ای درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور در سازمان قضایی نیروهای مسلح تشکیل شده است؛ ضابطان در حال جمع‌آوری ادله و گزارشات نهایی هستند، به محض تکمیل تحقیقات و ارائه به دستگاه قضایی، پرونده با همه ابعاد پیگیری خواهد شد و در وقت مقرر اطلاع‌رسانی لازم انجام می‌شود.

Page Generated in 0/0056 sec