printlogo


کد خبر: 286329تاریخ: 1403/3/23 00:00
اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
اصلاح‌طلبان ایده ندارند

گروه سیاسی: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی معتقد است دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود در انتخابات ریاست‌جمهوری منتظر مشارکت بالای مردم باشیم. «اسدالله بادامچیان» جریان اصلاحات را فاقد وجهه و موقعیت مناسب در بین مردم می‌داند و نظرات خود پیرامون این موضوع را با صراحت کلامی که خاص خودش است بیان می‌کند. بادامچیان تداوم مسیر شهید رئیسی را از دلایلی می‌داند که باعث بالا رفتن مشارکت مردم در انتخابات می‌شود. گفت‌وگوی «وطن امروز» با بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی را پیش رو دارید.
***
* فضای جامعه را از حیث مشارکت مردم در انتخابات چطور می‌بینید؟
در این انتخابات چند عامل و دلیل وجود دارد که باعث بالا رفتن مشارکت مردم می‌شود؛ یک مساله مقابله با استکبار جهانی است که باعث حضور مردم در صحنه می‌شود. دلیل دوم اثرات شهدای خدمت است. نوع شهادت آنها و همدلی ایجاد شده در جامعه قطعا باعث می‌شود مشارکت مردمی بالا برود. علت سوم مساله غزه است. جنایات رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و دیگرانی که از آن حمایت می‌کنند، از دیگر دلایلی است که می‌تواند باعث بالا رفتن روحیه انقلابی مردم شود و در نتیجه مشارکت را بالا ببرد. دلیل چهارم از نظر من، تداوم راه شهید رئیسی است. اینکه مردم می‌خواهند کسی را انتخاب کنند که راه و مسیر این شهید را در خدمت، در فعال بودن و در خستگی‌ناپذیر بودن ادامه بدهد و ویژگی‌هایی که رئیسی و یارانش داشتند قطع نشود و تداوم پیدا کند. اینها دلایلی هستند که از نظر من باعث می‌شود منتظر مشارکت بالای مردمی در انتخابات باشیم. از طرف دیگر به شکل کلی هر وقت بحث انتخابات پیش آید و مردم احساس کنند زمینه باز است، به عرصه می‌آیند و شرکت می‌کنند. 
* در کنار موضوع شهادت آقای رئیسی و مساله غزه که به آن اشاره کردید، عملیات «وعده صادق» هم روحیه ملی را تقویت کرد، نظر شما چیست؟
اصولا ملت ما از آدم‌های شجاع خوشش می‌آید. درباره دشمنانش هم دوست دارد با دشمن قدر روبه‌رو شود. به قولی، دوست ندارد با جوجه‌ها کشتی بگیرد، بلکه دوست دارد حریفش قوی باشد. این عملیات بزرگ که دنیا را تحت تاثیر قرار داد، نشان داد ملت ما مستقل است و می‌گوید اگر زدی من هم می‌زنم. اثرات این عملیات قوی قطعا هم در ایران و هم خارج از آن بسیار زیاد است و در بالا بردن روحیه ملی تاثیرگذار است و در نهایت در مشارکت تاثیر می‌گذارد.
* برخی بحث اجماع بین نامزدهای معتقد به اصول انقلاب را مطرح می‌کنند. به نظر شما آیا باید در انتخابات ریاست‌جمهوری جریان‌های معتقد به اصول انقلاب روی یک شخص توافق داشته باشند؟
خوشحال می‌شویم که ما در مجموع بتوانیم همه با هم یک نگاه داشته باشیم ولی به هر حال انتخابات محل رقابت است. حالا یک رقابتی سابق بالخیرات است و یک موقع هم رقابت غیرصحیح است. روشن است که نمی‌شود گفت ما یک رئیس‌جمهور می‌خواهیم و این هم یک رئیس‌جمهور. طبعا انتخابات رقابت بین چند نفر است. منتها حالا اینکه گروه‌های سیاسی و فعالان صحنه سیاست با هم متحد شوند و یک نفر را بگذارند کار خوبی است. اینکه در عمل بشود یا نه مصداق شعر طنزی است که می‌گوید: بنی آدم اعضای یک پیکرند منتها گاهی بهم می‌پرند [می‌خندد] بویژه در انتخابات.
* اتفاقا سوال بعدی ما درباره رعایت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بود که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، این سخن در این زمان چه معنایی دارد؟
سخن ایشان چند علت دارد؛ اول اینکه تکلیف الهی را انجام می‌دهند؛ توصیه به اخلاق می‌کنند، بنابراین اخلاق باید رعایت شود. ایشان رهبر هستند، بزرگ‌تر هستند و باید این عنایت را داشته باشند. ولو اینکه احتمال داده شود انجام نشود ایشان وظیفه‌مند هستند هدایت ولایی خود را داشته باشند که شکر خدا دارند و امام هم داشتند. علت دوم این است که با این تذکر از بی‌اخلاقی‌ها جلوگیری می‌کنند که معمولا حرف ایشان اثر بالایی دارد. سوم، کسانی که مدعیان ذوب در ولایت بودند ولی در عمل اینچنین نیستند شناخته شوند. در این بحث حضرت آقا می‌فرمایند لجن‌پراکنی نشود، ولی وقتی ببینیم افرادی برای رای آوردن خلاف آن اخلاق اسلامی و نظر حضرت آقا عمل می‌کنند، خب! در اینجا شناخته می‌شوند. قرار باشد همه در لفظ حرفی بزنند ولی در عمل انجام ندهند، اینجا شناخته می‌شوند. پس رهبری وقتی هدایت می‌فرمایند، مردم به آن کسی رای می‌دهند که در خط ولایت و مردم باشد.
* الان نامزدها شناخته شده‌اند و اصلاح‌طلب‌ها هم فرد مورد نظر خود را دارند اما برخی از طیف اصلاح‌طلب همچنان مواضع مبهمی دارند؛ به شکل کلی تحلیل شما درباره این طیف چیست و تاثیر حضورشان در عرصه انتخابات چقدر است؟
من چند سال پیش گفتم جریان اصلاحات مرده است، خیلی‌ها ناراحت شدند و گفتند نخیر! و حرف‌هایی از این دست زدند. من هم گفتم ما که نگفتیم اصلاح‌طلب‌ها مرده‌اند، گفتیم جریانش مرده است. یک جریان چه موقع می‌میرد؟ زمانی که حرف و ایده اجرایی ندارد، نفوذ مردمی ندارد یا فردی برای معرفی که مردم بپسندند ندارد. خب! این دلیل فوت یک جریان است. بعد گفتم اصلاح‌طلب‌ها که مشهور هستند خیلی رای ندارند. چون مردم نسبت به اصلاح‌طلب‌ها می‌گویند در دوران بازرگان و دوم خرداد کاری نکردید. در دوران اعتدالیون (دولت اعتدال) کار را بدتر کردید. این گرانی ارز و مسکن و سوءاستفاده‌ها برای آن دوران است. لذا زمینه رای برای این جریان نیست. بعضی وقت‌ها خودشان می‌گویند کاندیدای نیابتی بگذاریم که خوب است. خیلی‌ها را آوردند که اصلاح‌طلب نبودند. اینها را آوردند و به خود منسوب کردند ولی این هم به جایی نمی‌رسد. فکر نکنم دارای موقعیت مناسب باشند. [در دولت اعتدال] مگر کارشان چه بود؟ گفتند برویم با آمریکا ارتباط بگیریم. آمریکا چه کرد؟ مصر رفت سمت آمریکا وضعیش خوب شد؟ یا بدتر شد؟ یا قذافی که همه چیز را تحویل غرب داد، چه سرنوشتی پیدا کرد؟ 
ولی در دولت آقای رئیسی دیدیم که ایران محکم روی خواسته‌هایش ایستاد. خدا رحمت کند آقای امیرعبداللهیان را که با سیاست منطقه‌ای و ابتکارهایی که داشت خیلی کارها انجام داد. یک بار در دیدار با حضرت آقا، من بین آقای امیرعبداللهیان و آقای مخبر نشسته بودم. به آقای امیرعبداللهیان گفتم با عربستان چه می‌کنی؟ گفت: چطور؟ گفتم پیامبر(ص) به مکه که رسید ابوسفیان را اعدام نکرد، اسلامش را پذیرفت. شما هم سیاست پیامبر(ص) را دنبال کنید. اگر عربستان برگشت، بپذیرید. ایشان خندید و گفت نوع سیاست خارجی آقای بادامچیان هم با بقیه فرق دارد... منتها یک تدبیری شهید امیرعبداللهیان و شهید رئیسی در رفتار با غرب و دیگران داشتند که بسیار موثر بود. جریان اصلاحات نتوانست با برجام و این چیزها به جایی برسد. الان می‌خواهند از چه چیزی سخن بگویند؟ لذا به نظر من، آنها زمینه‌ای ندارند. 
* مسلما مردم مطالباتی از رئیس جمهورشان دارند، از دیدگاه شما اولویت دولت آینده چه باید باشد؟
معمولا وقتی این سوال پیش می‌آید بعضی نظرات روی مسائل اقتصادی می‌رود اما طبعا رئیس‌جمهور ما که صرفا اقتصادی نیست، بلکه رئیس جمهوری اسلامی است با محوریت ولی‌فقیه عادل. رئیس‌جمهور باید همه این امور را با عناصر قوی و مسلط اداره کند. پشتیبانی مردمی را به کار ببرد اصل هم مردم هستند اما یادشان نرود بعضی در دولت‌ها می‌گویند مردمی هستیم ولی در عمل می‌خواهند مردم را دولتی اداره کنند، در حالی که باید مردمی اداره شود؛ بنابراین رئیس‌جمهور باید جامع‌الاطراف باشد. الان زیرساخت‌های ما به لحاظ قدرت دفاعی بسیار رشد کرده است. از لحاظ علمی و مسائلی مثل پرتاب ماهواره‌ها رشد کرده‌ایم، موقعیت ما در منطقه و جهان بسیار بهتر شده است. اینها مسائلی است که باید نسبت به آنها توجه شود. در نهایت مشکلی که برای توده مردم است، همین اقتصاد است، لذا رئیس‌جمهوری که باید انتخاب شود اگر سابقه اقتصادی قوی داشته باشد بهتر می‌شود؛ مشکلات معیشتی مردم حل می‌شود. البته نیاز است به اینکه صرفا شعار ندهند. شعار را همه می‌دهند. مهم ظهور و بروز در صحنه عمل است.

Page Generated in 0/0062 sec