printlogo


کد خبر: 286367تاریخ: 1403/3/24 00:00
اخبار

پایان تعمیرات اساسی بزرگ‌ترین سکوی نفتی خلیج‌ فارس
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت عملیات تعمیرات اساسی سکوی سلمان به عنوان بزرگ‌ترین سکوی نفتی خلیج ‌فارس  در کمترین زمان با موفقیت به پایان رسید و این میدان مشترک نفتی به مدار تولید بازگشت. علیرضا مهدی‌زاده افزود: پس از سپری شدن بیش از 3 دهه از تعمیرات اساسی سکوی سلمان و با توجه به ضرورت‌های عملیاتی و نیاز سکو به انجام این تعمیرات، همچنین به منظور جلوگیری از وقوع توقف طولانی‌مدت تولید نفت، این پروژه، از اواخر اردیبهشت سال جاری آغاز شد و پس از ۳ هفته کار طاقت‌فرسا به پایان رسید. وی گفت: از اقدامات انجام شده می‌توان به ترمیم ترک خط لوله هدر، تعویض خطوط لوله فرسوده با خط لوله‌های جدید، تعویض شیرآلات فرسوده، رفع نشتی از سیستم هوای ابزار دقیق سکو و... اشاره کرد که با توجه به مشترک بودن میدان و ضرورت بازگرداندن تولید، در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام رسید. مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: برای انجام تعمیرات اساسی سکوی سلمان، مجوز یک ماه خاموشی سکو از شرکت ملی نفت ایران دریافت شد که خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در همه بخش‌ها، این عملیات یک هفته زودتر از برنامه به پایان رسید. وی با بیان اینکه در این عملیات مشارکت بی‌نظیر همکاران منطقه لاوان، سکوی سلمان و سایر سکوها شکل گرفت، گفت: با توجه به اینکه مشکلات فنی سکوی سلمان به دلیل فرسودگی و... انجام کار عملیاتی را برای همکاران با دشواری‌های زیادی مواجه کرده بود، همکاران حتی در زمان استراحت خود نیز برای مشارکت در این پروژه ابراز تمایل کردند و به همین دلیل توان نیروی اجرایی برای این عملیات 2 برابر شد و با انجام ۱۶ ساعت کار اجرایی در روز، یک هفته زودتر از برنامه زمان‌بندی به نتیجه رسید. مهدی‌زاده افزود: دست‌اندرکاران این پروژه با استفاده از فرصت خاموشی سکو، اقدامات دیگری از جمله تعویض خط لوله ورودی گاز از سکوی سلمان گازی به سلمان نفتی را هم با موفقیت اجرا کردند که با این اقدامات، عملا 2 برابر حجم کار پیش‌بینی شده در این پروژه انجام شد. مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در پایان از همه مسؤولان و کارکنانی که در این پروژه بزرگ مشارکت داشتند، بویژه مهندس حقیقی مدیر منطقه لاوان، تشکر و قدردانی کرد.
***
باد و خورشید و آب به کمک نیروگاه‌های برق می‌آیند
صبح دیروز وزارت نیرو از افتتاح ۱۳ نیروگاه جدید تجدیدپذیر در ۷ استان کشور خبر داد که ۷۴ مگاوات برق به شبکه تزریق می‌کنند. برق تولید شده توسط این ۱۳ نیروگاه چراغ مردم در شهری با جمعیت مشابه رشت را روشن می‌کند. از ۳۰ سال پیش تا اول خرداد امسال توان نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران به ۱۰۹۰ مگاوات رسیده که 1.1 درصد ظرفیت نیروگاهی ایران است. ۱۳ نیروگاه تجدیدپذیر آماده افتتاح از باد، خورشید و آب انرژی می‌گیرند، همچنین ۱۱ شرکت بخش خصوصی از میان ۱۴ هزار سرمایه‌گذار در صنعت تجدیدپذیر ایران، سازنده نیروگاه‌های تجدیدپذیر، در حال افتتاح هستند. جراحی اقتصاد برق تجدیدپذیر، مهم‌ترین دلیل سرعت ‌گرفتن توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران عنوان می‌شود. سعید هدایتی، کارشناس انرژی پرداخت یارانه به صنعت تجدیدپذیر را عامل حیات این صنعت دانسته و معتقد است اگر یارانه این صنعت از طرف دولت تحت عنوان خرید تضمینی متوقف شود، صنعت تجدیدپذیر در ایران زمین می‌خورد و دولت نباید روی صنایع ناپایدار سرمایه‌گذاری کند. در مقابل، علی محسنی، کارشناس اقتصادی می‌گوید نرخ تجدیدپذیرها در ایران یارانه‌ای نیست، بلکه در بورس عرضه شده و خریدار نهایی ارزش برق را می‌پردازد، مضافا اینکه تولید گاز طبیعی به عنوان مهم‌ترین سوخت نیروگاهی ایران رو به کاهش است و کشور برای تامین برق چاره‌ای جز حرکت به سمت سایر منابع ندارد. مرکز پژوهش‌های مجلس لازمه استمرار رشد تجدیدپذیر در ایران را ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری عنوان کرده است. به عبارت دیگر سازوکار طرح‌ریزی شده توسط دولت سیزدهم باید توسط دولت‌های آینده نیز محترم شمرده شده و از دخالت‌های دولتی اجتناب شود تا ضمن جلب اعتماد بخش خصوصی، سرمایه مردمی هم به این حوزه سرازیر شود.
***
افزایش ۱۹ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در ۲ ماه
جدیدترین گزارش اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران در 2 ماه نخست امسال به 3 میلیون و 226 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. آمار جدید اوپک نشان می‌دهد ایران با تولید 3میلیون و 226 هزار بشکه نفت در روز در ماه مه ‌(اردیبهشت 1403) همچنان سومین تولیدکننده بزرگ نفت این سازمان است. ایران در فروردین 3 میلیون و 219 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود؛ به این ترتیب تولید نفت ایران در اردیبهشت 7 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. تولید نفت ایران در 2 ماه نخست امسال 19 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. ایران در 3 ماه نخست 2024، روزانه 3 میلیون و 177 هزار بشکه نفت تولید کرده است. تولید نفت عربستان با کاهش 32 هزار بشکه‌ای به روزانه 9 میلیون بشکه نفت در روز رسیده است و در جایگاه نخست قرار دارد. عراق با تولید روزانه 4 میلیون و 195 بشکه در جایگاه‌ دوم قرار دارد؛ تولید نفت این کشور هم 7 هزار بشکه در روز کم شده است. ایران از مردادماه ۱۴۰۲ (آگوست ۲۰۲۳) با پیشی گرفتن از امارات جایگاه سوم تولید نفت در اوپک را از آن خود کرد و از آن زمان تاکنون این جایگاه را حفظ کرده است. کشورهای الجزایر، کنگو، عراق، کویت، لیبی، عربستان و ونزوئلا در این ماه کاهش تولید داشتند اما سایر کشورها افزایش داشته‌اند. تولید اوپک هم با افزایش 28 هزار بشکه‌ای در روز به 26 میلیون و 629 هزار بشکه در روز رسیده است.

Page Generated in 0/0054 sec